Jump to content

Liten ryggsekk på 7-10 liter med tynne skulderstropper?


magnum_mauser

Recommended Posts

Eg har ein swedteam tracker molltec på 5 liter som er med på all jakt og ettersøk. Grunnen til at eg gidder å ha den med er nettopp fordi den er liten, slik at det ikkje merkast at eg har den på. Og skulderstroppsne er svært tynne slik at det er null problem å skyte med sekken på. Men 5 liter er heilt i nedre grense, eg sliter med å få plass til eit skikkelig klesskift. 

 

Ein tilsvarende sekk med litt større plass, mellom 7 og 10 liter, med tynne stropper hadde vore perfekt. Men dei eg har funne har hatt tjukke og "tradisjonelle" skulderstropper. Nokon som har eit tips til ein sekk som kan innfri?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er mye som er laget i vanntett stoff, uten at det er vanntett for det. Sømmer må være teipet, eller være sveiser, eller limt. Glidelåser må være av vanntett modell, og konstruert slik at de holder tett, eller det må være rullelukking. Er ganske sikker på at denne ikke kan klassifiseres som vanntett, men den kan jo holde vann bra ute for det.

Edited by Jeffery
skrivefeil...
Link to comment
Share on other sites

@magnum_mauser Jeg har hatt 3 forskjellige versjoner av Bergans hoftesekk; Tydal, Langevann og Budor. Ingen har vært vanntette. Men passe greit vannavvisende. Så på de verste dagene blir reserve ullgenseren fuktig.

Er Tydal jeg har mest erfaring med (3-4 år). Kunne sikkert impregnert for å få den mere vannavvisende, men glidelås og sømmer er ikke laget for å holde vannet ute. 

Kjøpte Langevann på tilbud, nesten samme som Tydal, men med mere lydløst stoff. Denne fikk jeg bare brukt 2-3 ganger i godvær, så revnet hele hoftebelte. Festepunktet for hundekoble tålte ikke at hunden kjente lukt av elg🦌. Men Bergans hadde en helt suveren kundeservice. Sendte bare en mail med forklaring og bilder og ca 3 dager etterpå lå en ny Budor i posten og ventet👍 (Langevann var gått ut av produksjon).

Budor er nok heller ikke laget for å være vanntett. Men vanntett "nok" i de fleste tilfeller. Har ikke hatt den med på tur på de værste dagene enda, men skal du være sikker på å ha helt tørt skift i sekken bør du legge det inn i plastpose eller evt enda bedre, vakuumpakke (da får du komprimert reservetøyet også👍)

Ellers kommer du langt hvis du har ei litt lang og vid jakke. Så går det an å la jakka gå over/på utsiden av sekken. 

 

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Bartemannen said:

Mulig jeg ikke har vært ute i hardt nok regnvær, men jeg har enda ikke opplevd at ting i sekken har blittt vått.

For min del er det som sagt Tydal jeg har mest erfaring med, og den eneste av de tre jeg nevnte som har fått gjennomgå hardt bruk over litt tid og skikkelig drittvær. Og ullgenseren som lå i Tydal var som regel litt fuktig på de verste dagene, når hoftesekken knippes utenpå jakka. Typisk lokalt uttrykk for denne værtypen "det regner kattunger"! Mulig Langevann og Budor tåler mere vann enn Tydal. Men Budor'en har ikke blitt utsatt for disse "villkattene" (les ekstremregn🌧️) enda. En annen fordel med å knippe hoftesekken under (på innsiden) av jakka er at jeg får MYE bedre luftsirkulasjon under jakka og dermed får luftet ut kondens når det skal gåes langt eller hardt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...