Jump to content

Miragebånd og feste av miragebånd


Bartemannen

Recommended Posts

Etter å ha tatt en pause fra DFS felt et par år, så har jeg lyst til å kjøre i gang igjen i år.

 

Det frister mest å dra frem langholdsrifla og bruke den i jegerklassen (eller optikk-klassen eller hva det nå heter nå).

Det er en Sauer 200 STR som står i en GRS Bifrost stokk, og har en feit månekikkert på toppen.

 

Men jeg husker sist jeg skjøt DFS felt vinterstid - den gang med ei jaktrifle - at pipa ble varm nok den.

 

Derfor vurderer jeg å sette på et miragebånd.

 

Men jeg sliter litt med hva slags miragebånd jeg skal kjøpe og hvordan jeg skal feste det.

 

Hvis ikke jeg husker feil så er pipa ei 740mm/21mm Sig Sauer. Den er verken gjenget for demper eller har korn eller montasje for korn.

Bak på rifla er det festet en 20MOA picatinny.
Så sånn sett har jeg ikke tilgjengelig de vanlige skruene og festene for den vanlige måten å feste et miragebånd på når man skyter med diopter på Sauer 200.

 

Noen forslag til noen miragebånd som jeg kan få festet greit på en slik rigg? Og spesielt nysgjerrig på hvordan jeg kan få festet det foran.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo to gjengede hull på toppen av pipa fremme for feste av gammel type diopter. Der kan du jo enkelt skru fast et feste for miragebånd. Bake er det nå bare og borre inn en skrue foran på skinna. Nå er det sjelden jeg bruker miragebånd på feltskyting. En skyter jo som oftest ikke mer en seks skudd av gangen så pipa blir sjelden så varm på feltskytig at mirage er noe stort problem der. Er vel oftere et problem med miragebånd som blafrer i vinden. 

Link to comment
Share on other sites

Med mindre jeg er 110% blind så er det ikke noen gjengede hull foran på pipa. Jeg skulle også tro det var det, men ser ikke sånn ut.
Det er en Sig Sauer pipe, og jeg kjøpte den på LS.

Her jeg skyter DFS felt har det ofte vært dobbelthold med 12 skudd. Hvis det er de 12 siste og du skyter i -15 grader så har jeg mer enn en gang slitt med siktebildet over pipa.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...