Jump to content

Bluetooth jaktradio/hørselvern


Elgjakta

Recommended Posts

Hei. Jeg skal kjøpe jaktradio og aktive hørselvern, enten til å ha inni ørene eller utenpå. Har lyst at disse kan kommunisere trådløst så jeg slipper mye ledninger som er i veien. Det er vanskelig å finne god radio og gode hørselvern (primert for jakt) som har Bluetooth. Er det noen som har noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Heisan. Velkommen til forumet :-)

 

Eg har akkurat tenkt gjennom samme problemstilling og eg havna på Starkey sine soundscope pro-tect ihunt. Vurderte og Cens sine, men dei vart for dyre for meg, over 8000,- Det er fleire trådar på Kammeret med brukarerfaringar. Skal sjå om eg finn den. 

 

Ein ting eg ville tenkt gjennom nøye før eg kjøpre både radio og proppar ( i mitt tilfelle) er at du sjekker opp at koblingen mellom jaktradioen og teleslynga passar saman. 

 

Ein av trådane her på Kammeret: 

 

Edited by stigamundsen
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar. Har nå lest igjennom tråden du linket til. Er disse øreproppene koblet med Bluetooth til slyngene, eller med ledning? Det optimale ville vært Bluetooth slik at man kan ha radio i sekk eller i nærheten av der man sitter for å få optimal dekning. Er det i så fall noen gode radioer som har Bluetooth? Når jeg har lest tester så har det ikke blitt nevnt så vidt jeg har sett. 

Link to comment
Share on other sites

@Elgjakta: Proppene fra Starkey, Jaktapparat Jeger'n og CENS har alle telespole som kommuniserer trådløst via en teleslynge du bærer rundt halsen. Slyngen kobles til jaktradioen eller uttak på håndholdt mikrofon med en 3,5 mm jack-plugg. Helt standard kobling. Jeg kjenner ikke til jaktradioer som har blåtann for å kommunisere med slike aktive propper.

 

Edit: Så vidt meg bekjent kan alle radioer med uttak for 3,5 mm jack kobles til teleslynge, mens selve slyngen er (mer eller mindre) proprietær for de proppene man velger. Slike teleslynger kommuniserer som regel godt med vanlige høreapparater også. Nå har jeg digital løsning for begge deler.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Etter det eg har forstått så er det ikkje bluetooth i proppana. Teleslynga lagar eit magnetfelt som overfører lyd til proppane. Men det er trådlaus kobling mellom proppane og teleslynga. Trur du må ha teleslynga rundt halsen, eller høgt opp i sekken. Denne må så koblast til radioen. Du kan snakke direkte i radioen, men om du vil ha ein nøkklingsbrytar du kan snakke i, må du ha det i tillegg. Dette er det greit å få samtidig som du bestiller radio. Høyr gjerne med nokon som selger jaktradioar, og som har peiling. Eller snakk med produsenten av dei øyreproppane du velger. Dei har sikkert ein formeining om kva radioar som passat til deira teleslynger.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte på en byggvareforetning ett sett som ligner på dette 

https://www.anvema.no/produkt/diverse/hjelm-og-verneutstyr/horselsvern-med-bluetooth-dab-og-utvendig-mikrofon?gclid=Cj0KCQjwtMCKBhDAARIsAG-2Eu-D3fmgflfSHiOrMn6ehqwDXCOBM46woKAiA-vaz0P-AUbQ_793EzsaAo5REALw_wcB

Kjøpte det for dab-radio, men tok med glede blutooth muligheten og har tlf'en koblet på når jeg jobber i hagen.

Nå er det ikke noe ppt-knapp så hvordan du får pratet i radioen etter at den er koblet til vet jeg ikke, kanskje det funker hvis radioen har wox-talestyring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...