Jump to content

Silica gel


Henning938282

Recommended Posts

1 hour ago, Sølvrev said:

Nei @Henning938282, dette våpenet har stort sett tilbrakt hele sitt 51-årige liv utenfor et tradisjonelt våpenskap pga. plassmangel. Hagla er oppbevart i et klesskap når den ikke er i bruk. Men forskjeftet har fått lov til å bo inne i skapet.;)

 

Edit: Og jeg har verken silica-gel eller varmekilde i 

Edited by Oskarsand
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Henning938282 said:

Her blir vi nok aldri enige merket jeg...

 

 

Er klar over tankene du/flere her får når jeg oppbevarer i futteral, men det er ikke noe problem med det om man gjør "grunnarbeidet" på forhånd.

 

jeg legger ikke fuktig eller kaldt våpen inn i futteral før det har gått en god stund. På skytebanen blir løpet varmt, silica bruker jeg inne i futteralet for å forhindre kondens som følge av at løpet avgir vanndamp, (dette har jeg gjort i lang lang tid og aldri rust).

 

tråden startet jeg for å høre om diverse silicaprodukter. Silica gel, pose etc fungerer IKKE når det ikke er helt tett, derfor er det helt unødvendig med silica om våpen står i friluft( er faktisk mer redd for rust av å la det stå i friluft om jeg skal være helt ærlig).

 

 

 

jeg skulle helt sikkert ha oppbevart i store, lange og tunge våpenskap slik som jeg antar du gjør. Men for meg, og sikkert flere, så er det enklere i startfasen å få montert et lite og enkelt våpenskap. Jeg syntes personlig det er et HERK å få montert våpenskap.

 

Nei, vi blir nok ikke enige, men når du svarer med den småsure tonen får jeg lyst til å understreke hva jeg mener - du konstruerer et problem, for å så måtte lete etter en løsning.

Slutt å oppbevar våpen i tette, lukkede futteraler, så slipper du å game den beste typen silicagel også. Det er MYE bedre å ha våpen liggende i åpne futteraler/kofferter/"sokker", enn å ha våpen stablet i fullstendig tette futteraler.. hvor er det du oppbevarer dem i futteral, sånn forresten? Har du ikke noe sted du kan sette våpnene stående eller liggende, f.eks garderobeskap, kott..?

 

Du skriver sjøl at du søkte om våpen for første gang i februar, gitt gjennomsnittlig ventetid på søknader tipper jeg du kanskje kjøpte våpen rundt mars-april-mai (men utifra det du skriver virker det som du kjøpte rifle i sommer? juli?) ergo har du hatt egne våpen ikke lengre enn 5-6 måneder, men likevel snakker du om våpenskap, oppbevaring i futteral, og oppbevaring i friluft/garderobeskap/kott som om du har holdt på i tredve år:

Quote

(dette har jeg gjort i lang lang tid og aldri rust)

Jeg forstår at et vanlig, stort våpenskap gjerne er vanskelig å montere i leid bolig, men problemene med oppbevaring i futteral som fanger fukt er det jo du som lager når du insisterer på å gjøre det motsatte av alle andre.

 

Futteral og kofferter er for transport, ikke oppbevaring.

 

Ole

  • Like 1
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter med å sette meg ordentlig inn i problemstillingen din @Henning938282, og hiver meg på @Ei tohi varjata svar.

 

Har du våpnene dine i svære kofferter inne i et gigantisk våpenskap eller dedikert godkjent våpenrom? Eller fjerne du en vital del som du legger i et lite våpenskap, og så er resten av våpnene i koffertene? Klarer ikke helt å catche dette.

 

Jeg har to våpenskap hvor jeg oppbevare alle mine våpen komplett. Boltene tar jeg ut av boltriflene og har i egne futteral for disse. Lyddempere skrur jeg av.
Ellers settes alle våpen inn i våpenskapene rene og tørre, og helst med et tynt lag med olje på.

Alle håndvåpen har jeg i små tøy etuier som puster. Allikevel har jeg av paranoia et par små silicon gel poser liggende i hvert våpen etui.

De fleste langvåpen står med slike våpensokker på som også puster fint og så unngår jeg for mange "riper" i våpnene hvis jeg dunker litt bort i de på vei inn eller ut av våpenskapet.

 

Jeg alltid med meg ei fille, en boresnake og litt olje i bilen. Når jeg er ferdig på jakt eller skytebanen og det har vært regnvær så har tørker jeg over våpenet med fillen og litt olje, og trekker gjennom løpet med en boresnake med et par dråper olje på. Jeg legger ALDRI inn et vått våpen i koffert eller etui.
Så tar jeg en mer omfattende tørking/puss når jeg kommer hjem. Men våpenet kommer ikke inn i våpenskapet før det er 100% tørt.

 

Og for å støtte meg til resten her: koffert er til transport i mine øyne, ikke oppbevaring.

 

Jeg synes du heller skal revurdere hvordan du oppbevarer dine våpen og rutiner rundt puss/vedlikehold før du investerer tungt i silicon gel.

 

PS! Har enda til gode å få rust på et eneste av mine våpen.

Link to comment
Share on other sites

Har fint lite trua på at silica gel hjelper noe særlig, både våpenskap og futural er jo ikke tett.

 

Det er snakk om noen få gram hva de klarer å ta opp av fuktighet. Luft kan holde på MYE vann.

Skulle jeg oppbevart vital del nedlåst og våpen på soverom, ville jeg sauset våpenet inn med olje og latt det stå utenfor futural.

I våpenskap så eliminerte i jeg helt problemet med installere litt varme inni der, til tross fuktig kjeller. Men jeg var både innom silica gel, fett+vakum pose  før jeg innså det.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Alternativ kan du kjøpe en billig våpenkoffert og hive ut skummet, da ligger den mer luftig, og du kan i tilleg hive på en liten lås. Silicagel vil uansett ikke fungere særlig bra med mindre du dekker våpenet helt i det, blir det noenlunde lufttett rundt våpenet klarer jo ikke gelen å hente noe fuktighet derfra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...