Jump to content

madlychip

Recommended Posts

Hei, har fått tak i en rolling block, men utover at kaliberet ser ut til å være 12.17 og kassen er laget av remington så vet jeg meget lite om denne. Hadde vert gøy om noen eksperter kunne gi meg litt mer detaljert info ut fra merkingene på bildene. Jeg har tenkt å bruke denne til skyting, og lurer også på lade oppskrift. Jeg har fått tips om at man kan forme 348win til 12,17 og at man kan bruke 50/70 hylser uten modifisering om de passer i kammeret. Kommer til å bruke svartkrutt erstatning. Eneste problemet kan være å få tak i kuler/støpeform + die sett. Noen tips?20210917_164536.jpg.56ed09aa12bda51a35e908441d6ded57.jpg

20210917_143217.jpg

20210917_143219.jpg

20210917_143222.jpg

20210917_143225.jpg

20210917_143254.jpg

20210917_143258.jpg

20210917_143315.jpg

20210917_154450.jpg

20210917_154454.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ligger en del info på gotavapen.se

 

Det du har er en svensk Rolling Block, en av de ganske tidlige der låskassen var produsert hos Remington i USA mens pipe og stokk var svenskprodusert. Noen av disse hadde pipe fra eldre munnladere, prøver å se om det er mulig å identifisere nærmere. Det ser ut som låskassen er stemplet 1867, mens siktet er modell 1868. Mange av de eldre våpnene fikk nyere sikter etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til å være en svensk modell 1867-68.

 

Jeg skyter selv med en nesten identisk svensk Rolling Block, noen tips:

 

Før du tenker på å skyte med den, inspiser tennstempelet og sluttstykket nøye. Mange av disse ble bygget om til sentertenning av amatører, som ikke alltid visste hva de drev med. Viktig at tuppen av tennstempelet er pent avrundet, uten skarp spiss eller skarpe kanter. Tuppen må heller ikke være alt for lang. Tennstempelkanalen, altså hullet i sluttstykket som tennstempelet går gjennom, må ikke være alt for stor i diameter (har sett en som antakelig kunne svelge hele tennhetta).

 

Poenget med å sjekke dette er at den eneste store svakheten med Rolling Block er at den ikke håndterer punkterte tennhetter særlig bra, hvis tennstempelet er laget feil så det punkterer hetta så kan gasstrykk lekke bakover gjennom tennstempelkanalen. Trykket dytter tennstempelet bakover som et gassdrevet stempel, dette igjen dytter hanen bakover med stor kraft så den kan låse opp sluttstykket mens det fremdeles er trykk i løpet. Resultatet er at skytteren får tomhylsa og en liten eksplosjon rett i øyet. Hvis alt er som det skal være, så skjer ikke dette.

 

Ammunisjon: Enten bruk .348 hylser eller .50-110, eventuelt .50 Alaskan. .50-70 har vanligvis for stor randdiameter, hylsekroppen passer men randa er for stor.

 

Jeg formet om .348 da disse var enklest å få tak i den gangen, men .50-110 kan være mindre jobb og mindre svinn da de skal være bare å kappe til rett lengde. .348 må utvides fra flaskehals til rettvegget, og noen ødelagte hylser må påregnes i prosessen. Jeg glødet først hylsene med en gassbrenner for å unngå sprø messing som sprekker. La hylsene stå med bunnen nedi en cm med vann i et fat mens du gløder, så ikke hylsehodet blir mykt. Lad så .348-hylsene med tennhette og en passende dose raskt pistolkrutt, start lavt og øk ladningen til hylsene akkurat utvider seg helt ut til de tar merke av riflingen i løpet. Jeg brukte en bit dasspapir stappet nedi over kruttet, så gikk skyteformingen greit. Kapp med egnet verktøy, og trim til rett lengde. Om de har litt innsnevring på midten gjør ingenting, det utvider seg etter et skudd eller to med krutt og kule.

 

Det finnes korrekte diesett å få kjøpt, men dier ment for .50-70 er nært nok til at det virker. Lee har disse i sitt sortiment, koster ikke all verdens. Må bruke hylseholder ment for .348 eller .50-110, ikke den til .50-70 fordi randa er helt forskjellig.

 

Kuler fins å få kjøpt, eller du kan støpe i Lee sin tang for .50-70. Den lager litt tyngre kuler enn det som er originalt for kaliberet, men det går å skyte med. Kjenner du noen med fres eller dreiebenk, så går det an å korte inn tanga ved å frese eller dreie vekk bakre drivbånd. Du får da nesten helt riktig kulevekt, jeg kortet inn min tang i dreiebenken.

 

Ikke bruk moderne erstatning, skaff deg ekte svartkrutt! Noen av erstatningene reklamerer med mindre rust, men er egentlig verre. Aldri bruk røyksvakt, annet enn til skyteforming av hylser som beskrevet med bare litt papir og ikke kule.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Vargen said:

 

den har vert skutt med tidligere, så vil tro det ikke skal være noen fare der. børsa er i ganske god stand å er rimelig tight å fin. stemple og høne/hane er i orden. til og med utdrageren er fin.

tror jeg går for 50-110 hylser da for enkelhets skyld. har ikke svartkrutt lappen desverre. så blir med pyrodex i starten ivertfall.

 

men må spørre for sikkerhets skyld. er denne verdt mere en helsvensk rolling block? litt dumt å slite den ut om jeg heller kunne kjøpt en som er produsert litt senere for formålet. var vel ca 20000 remington kasser som ble brukt før svenskene produserte sine egene? ser for meg at samle verdien kan være hakket høyere på denne da. til og med løpsbåndene er matching numbers. kjenner at nå som jeg har en så må jeg ha en eller 10 til 😅

 

så må jeg bare takke for mye god info. det kommer godt med 😊

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Letteste hylse på oppdriver er .50 Alaskan, disse kortes ned ca 1cm med rørkutter, deretter på hylsetrimmer'n til ønsket lengde er oppnådd. 44mm eller 42mm alt ettersom kammeret ditt og kulevalg. 


Kuletang er å få kjøpt gjennom svartkrutt.net. 
Evt så finnes det folk som støper kuler til disse for omlag 4kr stk. så du får vurdere om det er verdt bryderiet og helserisikoen med å støpe selv. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Du får kjøpt hylser og die sett som er korrekt. det er ikke nødvendig å omforme hylser eller bruke die set for andre patroner. Du bør sjekke kammeret om det har korrekt dimensjon, det ble noen ganger brotsjet opp til en patron som kalles Hagen-Lund, det var oftest gjort i ombygde kammerladere men sjekk for sikkerhets skyld. Dersom våpenet kommer fra Sverige er det nok originalt kammer, Hagen-Lund versjonen er trolig en norsk skytterlagsmodifikasjon. Gå inn på Svartkrutt.net så får du hjelp, eller ta kontakt med noen svartkruttskyttere i nærheten. Dersom du oppgir hvor du bor er det nok noen som kan gi deg kontaktinformasjon til lokale skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...