Jump to content

Halvauto tråden


Ludoben

Recommended Posts

6 hours ago, jlovold said:

Er ikke så fryktelig lenge siden jeg fikk de, og har ikke fått prøvd de ennå. Men de påstås å være svært pålitelige. I alle fall Argo-E.

Men var i alle fall tydelig at de hadde blitt brukt godt, siden gass-mekanismen var godt nedsotet, og de ikke hadde vært pusset. Men de er i alle fall klar for dyst nå.

7 hours ago, Federal86 said:

 

Har du erfart at Argoene er kresne på ammunisjon eller er de som Benelli sin hagler (M2), spiser det meste?  

 

Jeg har Benelli Argo E i 308 og Benelli M2, jeg har aldri hatt funksjoneringsfeil på noen av de.

 

På Argoen har jeg brukt mye ymse billigammunisjon til trening, til jakt har jeg brukt Norma og Fiocchi. 

En typisk treningsøkt med Argoèn er 30-40 skudd, jeg skyter på primært på papp så den får litt tid til å kjøle seg litt mellom seriene.

På M2èn har jeg også brukt ymse med ammunisjon, mest bly i 12/76, men også en del lerdue ammo og noe tungsten i 12/70 til gakk-gakk.

 

Jeg er pusser alltid våpnene mine etter skyting. Når det gjelder Argoèn så trekker jeg gjennom pipa med olje, har litt olje i glidekassa og på sluttstykkehodet direkte etter skyting slik at olja kan jobbe litt frem til jeg tar en grundigere puss hjemme. Når jeg kommer hjem tar jeg en litt grundigere puss av alt som kommer i kontakt med gass under skyting, samt at utkasteren får litt ekstra oppmerksomhet. Alle bevegelige deler blir oljet med et tynt lag med olje før våpenet settes i skapet. 

Jeg pleier å ha med en liten pose med pussesnor, ett par pusselapper og en låsolje flaske (skrukork og liten åpning) som jeg har fylt med våpenolje som er tynnet ut i litt rødsprit. Dette blir litt som reservesikter, sjelden man trenger det, men veldig nyttig når våpenet på forunderlig vis har blitt fylt med snø, myr eller annet tjafs. 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 10/7/2021 at 9:27 AM, all trades, master of none said:

 

Jeg har Benelli Argo E i 308 og Benelli M2, jeg har aldri hatt funksjoneringsfeil på noen av de.

 

På Argoen har jeg brukt mye ymse billigammunisjon til trening, til jakt har jeg brukt Norma og Fiocchi

 

 

 

Er ikke Argoen selvjusterende?

 

Når jeg drev å utforsket ulike halvautoer til jaktformål så var Argoen høyaktuell. Problemet jeg leste mye om var vekslingsutfordringer ved montering av demper. kombinasjonen av å kappe løp og montere demper er helt enkelt noe de fleste aroger takler dårlig. Selv om Argoen er selvjusterende så tror jeg denne egenskapen begrenser seg til ulike typer ladninger, og ikke så langt som til å montere en lyddemper. Hadde jeg montert lyddemper på Argo i dag så hadde jeg satset på å lade selv, og enda da kan man få problemer med både stabilisering/presisjon og kammertrykk. Man må da ta hensyn til både hva som er maksladinger og sunt for rifle og din egen sikkerhet, samt at riflestigningen skal takle hastigheten. Dette er jo kun teoretisk synsing fra min side, men det baserer seg på både Benelli sin anbefaling om å ikke montere lyddemper, samt manges erfaring med argo og lyddemper.

 

Jeg har nå konkludert med at uten lyddemper så er Argoen utvilsomt noe av det bedre på markedet, men med lyddemper så er BAR utvilsomt best - og derfor valgte jeg BAR.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det går en veldig viktig diskusjon i tråden "Slutt på godkjenning av halvauto rifle til sportsskyting" startet av @ad1. Den bør flere av dere få med dere. Her er en interessant tilbakemelding jeg fikk fra NJFF angående forvaltningens nåværende saksbehandlingspraksis:

 

 

HØR HØR!!! Nå MÅ alle som er medlem av en jeger -og/eller skytterorganisasjon skrive til sine respektive organisasjoner og stille forvaltningen til ansvar. Vi her på kammeret er mange og sterke nok hvis alle bidrar, dette kan bli bra. At forvaltningen gang på gang skal gjør det vanskeligere for oss jegere og skyttere må vi få en stopp på, jeg har stor respekt for POD men er seriøst drittlei av måten de finner sine egne veier når det kommer til våpen og forvaltningen av dem. Da mister de helt enkelt så mye troverdighet at tilliten til dem som forvaltningsorgan dessverre svekkes. Nå må vi mobilisere!

 

I min lange melding til NJFF sentralt stilte jeg følgende spørsmål:

1. Hva er det med dagens lovtekst og dens forarbeider som gjør politiet usikker på hvilke våpen som kan og ikke kan godkjennes? Er loven utydelig?

2. I forarbeidene beskriver lovgiver muligheten for at feil vedtak i en overgangsfase vil kunne bli gjort, det legges altså opp til at søknader fortsatt skal behandles med en risiko for at vedtakene kan være feil. Lovgiver skiver ikke at søknadene skal stanses i påvente av et rundskriv fra POD. Hvorfor vil ikke politiet behandle våpensøknadene som omfatter halvautomatiske rifler? Er politiets behandling i mot lovgivers intensjon?

 

Jeg skrev som sagt en lengere melding, men korter det ned til spørsmålene jeg stilte. Her er det fulle og hele svaret fra NJFF sentralt, direkte sitert:

 

"Hei!. Dette er en sak vi helt klart følger opp med forvaltninga, og evt. politisk. Intensjonen med bestemmelsene i ny lov/forskrift var at behovet for godkjenningslister, og byråkratiet med særskilt godkjenning av enkeltmodeller, skulle bortfalle. Vurdering av våpenmodeller ut i fra kriteriene i lov og forskrift krever muligens noe mer kompetanse enn å bruke de gamle godkjenningslistene, men vi forventer at de som er satt til å forvalte dette regelverket har den kompetansen som trengs for å behandle søknader. Det er ikke holdbart å skulle vente på at det kommer et rundskriv til våren.

Bransjen er selvsagt også kjent med denne utfordringen, og jobber mot forvaltninga/POD for å finne løsninger.

 

Når det gjelder spørsmålene dine, kan jeg ikke konkret svare på hvorfor politiet gjør som de gjør, eller hva som gjør at de er usikre. De må de evt. svare for selv.

1. Loven er tydelig nok, og det er langt mellom våpenmodeller hvor det er stor tvil om et våpen er godkjent til jakt eller ikke.

2. Intensjonen har vært at det lov- og forskriftsverket vi har skulle være tilstrekkelig for å kunne bestemme hvilke modeller som er lov til ulike formål, og hva som er helt forbudt. POB vil ikke ha anledning til å lage nye regler i rundskriv, men kun bruke slike skriv til å gi veiledning til hvordan forskriften skal forstås.

 

mvh **** NJFF"

  • Like 2
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ludoben said:

Det går en veldig viktig diskusjon i tråden "Slutt på godkjenning av halvauto rifle til sportsskyting" startet av @ad1. Den bør flere av dere få med dere. Her er en interessant tilbakemelding jeg fikk fra NJFF angående forvaltningens nåværende saksbehandlingspraksis:

 

 

HØR HØR!!! Nå MÅ alle som er medlem av en jeger -og/eller skytterorganisasjon skrive til sine respektive organisasjoner og stille forvaltningen til ansvar. Vi her på kammeret er mange og sterke nok hvis alle bidrar, dette kan bli bra. At forvaltningen gang på gang skal gjør det vanskeligere for oss jegere og skyttere må vi få en stopp på, jeg har stor respekt for POD men er seriøst drittlei av måten de finner sine egne veier når det kommer til våpen og forvaltningen av dem. Da mister de helt enkelt så mye troverdighet at tilliten til dem som forvaltningsorgan dessverre svekkes. Nå må vi mobilisere!

 

I min lange melding til NJFF sentralt stilte jeg følgende spørsmål:

1. Hva er det med dagens lovtekst og dens forarbeider som gjør politiet usikker på hvilke våpen som kan og ikke kan godkjennes? Er loven utydelig?

2. I forarbeidene beskriver lovgiver muligheten for at feil vedtak i en overgangsfase vil kunne bli gjort, det legges altså opp til at søknader fortsatt skal behandles med en risiko for at vedtakene kan være feil. Lovgiver skiver ikke at søknadene skal stanses i påvente av et rundskriv fra POD. Hvorfor vil ikke politiet behandle våpensøknadene som omfatter halvautomatiske rifler? Er politiets behandling i mot lovgivers intensjon?

 

Jeg skrev som sagt en lengere melding, men korter det ned til spørsmålene jeg stilte. Her er det fulle og hele svaret fra NJFF sentralt, direkte sitert:

 

"Hei!. Dette er en sak vi helt klart følger opp med forvaltninga, og evt. politisk. Intensjonen med bestemmelsene i ny lov/forskrift var at behovet for godkjenningslister, og byråkratiet med særskilt godkjenning av enkeltmodeller, skulle bortfalle. Vurdering av våpenmodeller ut i fra kriteriene i lov og forskrift krever muligens noe mer kompetanse enn å bruke de gamle godkjenningslistene, men vi forventer at de som er satt til å forvalte dette regelverket har den kompetansen som trengs for å behandle søknader. Det er ikke holdbart å skulle vente på at det kommer et rundskriv til våren.

Bransjen er selvsagt også kjent med denne utfordringen, og jobber mot forvaltninga/POD for å finne løsninger.

 

Når det gjelder spørsmålene dine, kan jeg ikke konkret svare på hvorfor politiet gjør som de gjør, eller hva som gjør at de er usikre. De må de evt. svare for selv.

1. Loven er tydelig nok, og det er langt mellom våpenmodeller hvor det er stor tvil om et våpen er godkjent til jakt eller ikke.

2. Intensjonen har vært at det lov- og forskriftsverket vi har skulle være tilstrekkelig for å kunne bestemme hvilke modeller som er lov til ulike formål, og hva som er helt forbudt. POB vil ikke ha anledning til å lage nye regler i rundskriv, men kun bruke slike skriv til å gi veiledning til hvordan forskriften skal forstås.

 

mvh **** NJFF"

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive til NJFF, og poste svaret her på kammeret. Det setter jeg, og helt sikkert flere meget pris på! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da har endelig politidirektoratet fått pisket i gang distriktene! Dette er en kjempestor glede :) Min søknad ble nå godkjent etter 2 dagers behandlingstid (halvauto til jakt), Troms PD. Det krevde en del press fra både oss kammerater, foreninger, bransje og medier men det gikk til slutt og det tar jeg som en kjempeseier. Skal feire i dag, dette er faktisk en seier :)

 

Full forvirring om halvautomatiske rifler | Rifle | Jaktvåpen | JEGER.NO

Politidirektoratet vedgår uklar kommunikasjon | Rifle | Jaktvåpen | JEGER.NO

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Justisdepartementet får saken presentert av Jenny Klinge! Dette er kjempestort :) I intervju med bladet jeger har vi forsøkt å legge press på politisk nivå, og tvinge frem en uttalelse. Nå har vi fått respons! Oppfordrer alle til å engasjere seg, engasjere sine lokalforeninger, fylkesforeninger og andre interesseorganisasjoner og bransjefolk. Nå må vi få saken ferdig og helt løst! Bladet Jeger skal ha en ekstremt stor takk i denne saken, de har vært eksepsjonelle og presset på for et svar fra politikere og politiet. Uten bladet jeger hadde ikke denne saken vært noe, og vi hadde ikke hatt en stemme verdt å lytte til. Oppfordrer faktisk alle her til å abonnere på bladet, dette er god journalistikk som virkelig ivaretar våre interesser. NJFF og andre aktører har jo vært lydløse i denne saken.

 

Legg merke til at Politidirektoratet varsler at det vil komme enda en ny forskrift, det er litt skummelt.

 

Fjerde artikkel: Halvautomatiske rifler løftes til Justisdepartementet | JEGER.NO

Tredje artikkel: Halvautomatisk rifle og jakt | JEGER.NO

Andre artikkel: Politidirektoratet vedgår uklar kommunikasjon | Rifle | Jaktvåpen | JEGER.NO

Første artikkel: Full forvirring om halvautomatiske rifler | Rifle | Jaktvåpen | JEGER.NO

 

https://www.instagram.com/p/Cay1P5Lsy8H/?utm_source=ig_web_copy_link

Edited by Ludoben
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Øvde på stående skyting med BAR i 308, skudd og oppfølgingsskudd, litt vilkårlig men med tydelige mål, på lørdag:

 

Fra hvilende posisjon og beina plassert 'feil' og blikket vekk fra blinken, til første skudd mot blink på 5 sekunder, og oppfølgingsskudd innen 5 sekunder igjen.

 

Sønnen min skyter salong på samme blink mellom 'rundene'.

 

USER_SCOPED_TEMP_DATA_photo1646485729672_6905861681910002169.jpeg.1dc1aee150e97dec2814dc589286685e.jpeg

 

 

DSC_0379.JPG.1e9447615ed9d93339ce1bbd05fd99de.JPG

 

Rett før vi skulle gå kjørte jeg gjennom 2 + 2 + 1 + hurtig omlading 1.

Var siste 6 patronene av treningsammoen til 5.90,- fra 2020. 😭

 

DSC_0380.JPG.c132ff427351ad0bdeb92597037577bc.JPG

 

 

Har på Burris MTAC 1,5 - 6x som egentlig hører til en annen rifle, men liker det på BAR-en. Holdepunkter for 200, 300 og 400 meter er litt overflødig, men står nok på til jeg får en 1-6 eller 1-8.

 

Liker BAR-en bedre og bedre hver gang jeg bruker den, bortsett fra det løse magasinet som må lirkes på plass inn i hengsel-opphenget hver gang, men det blir lettere å treffe det også.

 

...

 

Problemet er bare at jeg har ventet på godkjent søknad siden september 2021, da søknaden skulle blitt godkjent, men ble satt på hold i stedet, og at jeg bare 'eier på utlån'.

Edited by Red FR
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Red FR skrev (På 7.3.2022 den 12.29):

Øvde på stående skyting med BAR i 308, skudd og oppfølgingsskudd, litt vilkårlig men med tydelige mål, på lørdag:

 

Fra hvilende posisjon og beina plassert 'feil' og blikket vekk fra blinken, til første skudd mot blink på 5 sekunder, og oppfølgingsskudd innen 5 sekunder igjen.

 

Sønnen min skyter salong på samme blink mellom 'rundene'.

 

 

Rett før vi skulle gå kjørte jeg gjennom 2 + 2 + 1 + hurtig omlading 1.

Var siste 6 patronene av treningsammoen til 5.90,- fra 2020. 😭

 

 

Har på Burris MTAC 1,5 - 6x som egentlig hører til en annen rifle, men liker det på BAR-en. Holdepunkter for 200, 300 og 400 meter er litt overflødig, men står nok på til jeg får en 1-6 eller 1-8.

 

Liker BAR-en bedre og bedre hver gang jeg bruker den, bortsett fra det løse magasinet som må lirkes på plass inn i hengsel-opphenget hver gang, men det blir lettere å treffe det også.

 

...

 

Problemet er bare at jeg har ventet på godkjent søknad siden september 2021, da søknaden skulle blitt godkjent, men ble satt på hold i stedet, og at jeg bare 'eier på utlån'.

 

 

Det må jeg si, artig trening og ikke minst god trening! Da veit jeg hva jeg skal gjøre neste gang jeg er på skytebanen, du har jo veldig fine samlinger her sett i lys av regimet du har utsatt deg selv for 😅 

Det var styggbillig ammunisjon i forhold til hva vi har i dag, skal godt gjøres å få tak i god ammunisjon til fornuftige priser nå 🙃

 

Jeg har erfart for min egen del at å trene på avtrekk med halvauto gir ekstrem uttelling på samlingene, skyter mye bedre nå enn før. I stedenfor å ta fingeren helt tilbake på avtrekkeren mellom hver skudd så ligger jeg å finner akkurat den "sweet spot'n" hvor skuddet går av og kan da bruke minimalt med bevegelse for å løsne neste skudd. Blir da veldig lite napp i avtrekket, har fungert godt for meg :)

 

Magasinet ja, det har vært en treningssak. Jeg syntes browning lager veldig gode double-stack magasiner, men jeg måtte prøve meg litt frem før jeg kunne sette det inn på min bar i blinde. Nå går alt smertefritt, var bare en tilvenningssak for min del akkurat som jeg må mellom hver gang jeg bytter rifle :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var tiden kommet, hvor jeg fikk brev i posten om å bekrefte at jeg var villig til å løpe risikoen ved å erverve et våpen som kunne komme til å bli forbudt.

Jeg skrev opprinnelig "Jeg ønsker å erverve våpenet selv om det er fare for at loven tolkes feil og våpenet må avhendes/selges på grunn av dårlig lovforståelse hos de som vurderer hvilke våpen som blir tillatt / forbudt" -- men jeg modererte meg til en helt enkel bekreftelse for å slippe å yppe til konflikt med / såre / fornærme de sivile saksbehandlerene og/eller politimesteren eller starte noen unødvendig diskusjon med politiet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 9 months later...
  • 2 weeks later...

Jeg begynner å bli lett paranoid her jeg sitter -- for jeg har lest noe om å bruke Browning Maral-magasiner i BAR-rifler tidligere, men nå er nettet totalt skrubbet for informasjon om hvorvidt det går eller ikke.

Jeg har en person som sier vedkommende bruker Maral-magasin i sin BAR og at det funksjonerer.
Jeg sliter også med å se noen visuell forskjell i utformingen, sånn rent bortsett fra fargen.

Like sikkert som at ungdom uten beskyttelse blir gravide når de finner ut av hvordan ting passer sammen, så må jo eiere av BAR og Maral ha prøvd ut dette her tusenvis av ganger når to har møttes på skytebaner i Europa og Norge.
Begge har jo sannsynligvis 308 eller 30-06, og en sjelden gang så møtes kanskje to med 9.3x62.

Og er det noen som vet hva som skjer med Browning sine magasiner?
Jeg finner ingen med kapasitet 10 eller 9, verken 308 eller 30-06 i Maral, eller 30-06 i BAR, noe sted.
Utenom i land med eksportrestriksjoner.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Når Browning lagde Maral tok de en BAR og fjernet gasssystemet og øvrig halvauto-mekanisme og dyttet inn rettrekker-mekanismen i akkurat den samme børsa. Så ja, jeg blir veldig overrasket om ikke magasinene passer i begge - både låskassene og magasinene er helt like. Jeg har sammenlignet begge to, og selv om jeg ikke puttet magasinet i fra den ene til den andre så er altså absolutt alt som har med magasinet å gjøre og dets funksjon helt identisk med hverandre. Jeg tar det egentlig som en selvfølge at de passer sammen. Søk på google på bilder av undersiden av låskasse på begge to, så ser du at alt ser helt likt ut - til og med sluttstykket. 

Edited by Ludoben
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (13 timer siden):

Er ikke noe rettrekker system å putte i kassa. Er bare de fjernet gassrøret og hullet i pipa og låskassen til det. Så er det å beholde rekylfjøren for å smelle sluttstykket tilbake. Maralen er bare en browning bar med færre deler til samme prisen. Skjønner ikke helt at den ikke er noe billigere. Mindre maskinering og færre deler.


Men de må jo demontere BAR-en og fjerne disse delene og installere nye deler og sveise hullet i løpet 😜

 

...

Vel. Mangelen på forskjell gjør ironisk nok at Browning kan få problemer på det europeiske/australske markedet fordi de kan brukes i BAR, steder hvor det er restriksjoner på halvautomatiske våpen og magasiner til disse krever søknad.
(Tyskland, Australia, New Zealand med fler).

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...