Jump to content

Halvauto tråden


Ludoben

Recommended Posts

Jeg savner en egen tråd for rifleskytterne med halvautomat til jaktformål! Det florerer av tråder som omtaler temaet, men alt er spredt over alle bauger og kanter og man må være ganske presis med sine søkeord for å finne frem til rett tråd :) Håpet er at vi kan sy sammen all infoen i denne ene tråden og dermed samle all kunnskap her.

 

Hva vil for eksempel skje med den nye loven og vi som eier halvauto til jaktformål?

Hvordan justerer man gassporten på en Browning Bar?

Er det sant at halvauto er mer upresis enn boltriflen eller rettrekkeren?

Er det mulig å montere lyddemper på Benelli Argo?

Hvordan kan man få skutt inn en halvauto uten å bore-sighte den?

Hvilken optikk skal man velge til en halvauto, og hvilken montasje bør man ha?

 

For min egen del låner jeg en Browning Bar MK3 i 30-06 gjenget for lyddemper som skal få testet seg som hundeførerbørse i høst :) Først skal jeg få skutt inn og justert gassporten, så er det klart for elgskogen!

Den observante leser legger også merke til at jeg LÅNER den, og det er fordi våpensøknaden ikke er i boks helt enda. Saksbehandlingstiden her (Troms) er nå på 3-6 uker, og jeg er spent på om det nye forbudet vil påvirke saksbehandlingstiden og om den i det hele tatt blir godkjent. Har sett noen tråder om at søknader får til svar at de ikke blir behandlet før POD kommer med sitt rundskriv om halvautomater. Venter uansett spent på svar, er vel ingenting som tilsier at BAR ikke blir godkjent :)

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Ludoben said:

1 Hva vil for eksempel skje med den nye loven og vi som eier halvauto til jaktformål?

2 Hvordan justerer man gassporten på en Browning Bar?

3 Er det sant at halvauto er mer upresis enn boltriflen eller rettrekkeren?

4 Er det mulig å montere lyddemper på Benelli Argo?

5 Hvordan kan man få skutt inn en halvauto uten å bore-sighte den?

6 Hvilken optikk skal man velge til en halvauto, og hvilken montasje bør man ha?

1: ingen vet enda. det har blitt tolket til at det blir avhending av det meste til at det bare blir avhending av halv auto som orginalt var hel auto. vi venter i spenning på POD.

2: https://www.youtube.com/watch?v=22XHIXcrC24 start på 3 min. stainless flatskruven på gassblokken er justeringen mener jeg og huske.

3: til en viss grad, kommer ann på toleransene i halvautomaten og hva du setter den opp mot. en topp trimmet ar 15 kan klare godt under MOA mens en orginal hærmauser nok ikke kommer i nærheten av MOA. Browning Bar er generelt meget pressise rifler, så til formål som jakt er det ett fett.

4: argo systemet skal være selvjusterende, og løpe kan lett tas ut. får du på gjenger ser jeg ingen grunn til at det ikke skal være mulig.

5: jeg setter opp en blink på 50 meter. treffer jeg ikke blinken setter jeg den på 15. grovjusterer til jeg er på blinken på 100m så er det bare å justere inn. greit å ha noe billig ammo tilgjengelig da det fort kan gå litt med den prosessen. finnes også noe laser patroner, men vet ikke helt hvor brukbare de er. kommer sikkert på blinken ish på 30meter da.

6: samme som på en boltrifle til samme formål. jeg hadde en 3-12 tidligere, men nå kjører jeg 1-6 vx6 siden den rifla brukes bare på dagtid i rimelig tett skog. når det kommer til montasje så vil jeg altid ha rail med ringer av kvalitet eller mono montasje av annerkjent produsent.

 

vil tro at bar slipper unna innlevering uansett. kanskje bar match ryker om de skal dra den veldig langt. men en vanlig mk3 er det ikke magasiner over 10 skudd til og holder seg ellers innenfor regelverket så ingen grunn til bekymring der. skulle tatt seg ut om de krevde avhending av den sansynlig vis mest populære halv auto jaktrifla i europa. som forøvrig var designet for akkuratt jakt i utgangspunktet.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Ludoben said:

Har sett noen tråder om at søknader får til svar at de ikke blir behandlet før POD kommer med sitt rundskriv om halvautomater

 

Jeg fikk innvilget halvauto til jakt (riktignok en Ruger 10/22) for to uker siden i HSPD/SVPD region Haugalandet, så det er tydeligvis skjedd noe bak kulissene.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

On 9/10/2021 at 7:10 PM, Ei tohi varjata said:

 

Jeg fikk innvilget halvauto til jakt (riktignok en Ruger 10/22) for to uker siden i HSPD/SVPD region Haugalandet, så det er tydeligvis skjedd noe bak kulissene.

 

Ole

 

Jeg venter på tiende uken på svar om T/CR22 

Politiet i Sandes venter på POD har jeg fått beskjed om.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, skog said:

Noen som har fått innvilget Ruger PC carabine til jakt? Kan ikke se at det er store forskjellen på denne og 10/22, annet en kaliberet. 

Sendte inn en søknad forrige uke, egentlig bare for å se. Søkte spesifikt på modell 19102, altså modellen uten frittstående pistolgrep, uten overtre eller annen innretning og pga. at den leveres fra fabrikk med 10-skudds magasin.

 

Om det holder vil tiden vise, men er ikke så veldig optimist. De finner sikkert noe å ta den på.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, 5.6×15mm said:

Sendte inn en søknad forrige uke, egentlig bare for å se. Søkte spesifikt på modell 19102, altså modellen uten frittstående pistolgrep, uten overtre eller annen innretning og pga. at den leveres fra fabrikk med 10-skudds magasin.

 

Om det holder vil tiden vise, men er ikke så veldig optimist. De finner sikkert noe å ta den på.

 

Mange har vel hatt bange anelser, meg selv inkludert (selv om jeg er evig optimist), men når man må vente på svar fra POD for å høre om de kan innvilge ei børse som åpenbart er lovlig (T/CR22) begynner også jeg å tvile.

 

Jeg håper inderlig at de klarer å lande på at loven og forskriften er svært enkelt utformet, og at hvis børsa innehar rette egenskaper så kan den selvsagt innvilges uten at POD skal behøve å mene noe om det, eller lete med lykter og periskop etter en eller annen søkt grunn for å nekte innvilgelse.

 

Det eneste jeg ser at kan være gjenstand for diskusjon og nærmere undersøkelser er våpen som kanskje ikke åpenbart "opprinnelig er konstruert for jakt", som f.eks. Ruger PC Carbine. Med andre våpen, som T/CR22 osv., er jo dette fullstendig uaktuelt.

 

Det er heller ikke noe lovmessig krav at den opprinnelig skal være konstruert KUN for jaktbruk. Så hvis den opprinnelig er laget som ei flerbruksbørse som er solgt til både sivile som jaktvåpen, og til andre som noe annet, så er lovens krav fortsatt oppfylt.

 

Med PC Carbine er jo da det avgjørende spørsmålet "er den opprinnelig konstruert for jakt"? Alle andre egenskaper ved den er åpenbart lovlige.

 

Blir spennende å høre hva POD kommer med, i hvert fall. Jeg grugleder meg.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, 5.6×15mm said:

PC Carbine er vel ikke direkte markedsført som en jaktrifle, selv om den møter alle kriteriene til POD. 

 

Men den er heller ikke markedsført som enn rifle for politi eller forsvar. Så sånn så havner den vel litt mellom to stoler.

 

Ja det er det jeg også tenker, at slike rifler fort havner mellom to stoler, og at "noen" da må vurdere det ene eller det andre. Her må det også bli rom for å klage og føre dokumentasjon for det ene eller det andre, hvis man er uenig i vurderinga.

 

Men for mange (de fleste?) andre børser framstår det som langt mer åpenbart hva den er tenkt brukt til.

Link to comment
Share on other sites

On 9/10/2021 at 7:01 PM, madlychip said:

1: ingen vet enda. det har blitt tolket til at det blir avhending av det meste til at det bare blir avhending av halv auto som orginalt var hel auto. vi venter i spenning på POD.

2: https://www.youtube.com/watch?v=22XHIXcrC24 start på 3 min. stainless flatskruven på gassblokken er justeringen mener jeg og huske.

3: til en viss grad, kommer ann på toleransene i halvautomaten og hva du setter den opp mot. en topp trimmet ar 15 kan klare godt under MOA mens en orginal hærmauser nok ikke kommer i nærheten av MOA. Browning Bar er generelt meget pressise rifler, så til formål som jakt er det ett fett.

4: argo systemet skal være selvjusterende, og løpe kan lett tas ut. får du på gjenger ser jeg ingen grunn til at det ikke skal være mulig.

5: jeg setter opp en blink på 50 meter. treffer jeg ikke blinken setter jeg den på 15. grovjusterer til jeg er på blinken på 100m så er det bare å justere inn. greit å ha noe billig ammo tilgjengelig da det fort kan gå litt med den prosessen. finnes også noe laser patroner, men vet ikke helt hvor brukbare de er. kommer sikkert på blinken ish på 30meter da.

6: samme som på en boltrifle til samme formål. jeg hadde en 3-12 tidligere, men nå kjører jeg 1-6 vx6 siden den rifla brukes bare på dagtid i rimelig tett skog. når det kommer til montasje så vil jeg altid ha rail med ringer av kvalitet eller mono montasje av annerkjent produsent.

 

vil tro at bar slipper unna innlevering uansett. kanskje bar match ryker om de skal dra den veldig langt. men en vanlig mk3 er det ikke magasiner over 10 skudd til og holder seg ellers innenfor regelverket så ingen grunn til bekymring der. skulle tatt seg ut om de krevde avhending av den sansynlig vis mest populære halv auto jaktrifla i europa. som forøvrig var designet for akkuratt jakt i utgangspunktet.

Fint at du svarer alle spørsmålene, jeg mente det som generelle eksempler men bra du fyller ut :)

 

Når det kommer til BAR så tror jeg den er sikret innenfor den nye loven, men som du sier er jeg spent på MATCH på grunn ev grepet. Jeg tror dog den går også.

Som flere er inne på får vi holde hverandre oppdatert på søknadene rundt om, det blir langt mer spennende å følge mer på feks PC Carabine enn de tradisjonelle jakt-halvautoene :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Selv solgte jeg min veloverveid.

 

Hadde en 10/22 med Hogue stokk, flutet bull barrel og modifisert avtrekk som jeg solgte for å kjøpe en som-ny Kimber K22 Hunter. Korrigert for kikkertsikter o.a. gikk jeg ca. i null. 

 

Regnet egentlig ikke med at 10/22 skulle bli ulovlig nå, men var blitt såpass gammel at jeg heller ville ha en pen boltrifle enn en stygg halvautomat. Skader jo forsåvidt heller ikke at jeg nå slipper å følge med på regelverket.

 

Edit:

Hadde jo heller aldri nok disiplin til å klare å trene avtrekk med halvautomat. Hvert magasin ble tømt gradvis raskere!

Edited by Skrueråmuttere
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/10/2021 at 7:10 PM, Ei tohi varjata said:

 

Jeg fikk innvilget halvauto til jakt (riktignok en Ruger 10/22) for to uker siden i HSPD/SVPD region Haugalandet, så det er tydeligvis skjedd noe bak kulissene.

 

Ole

Jeg også fikk innvilget 10/22 etter den nye loven kom (fra Oslo PD)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser ut som pistol grepet på BAR Match er festet på eller en del av kolben. I så fall bør den være innafor på den bestemmelsen, det som er "evil feature" er pistolgrep som kan stå igjen på våpenet hvis kolben plukkes av så man får et skytbart kompakt våpen med kun pistolgrep på.

 

Overrør er der heller ikke, så eneste potensielle problem er eksistensen av store magasiner. Hvis man lander på en tolkning om at dette er greit så lenge den leveres med tiskudds, så må den være lov.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Vargen said:

Overrør er der heller ikke, så eneste potensielle problem er eksistensen av store magasiner. Hvis man lander på en tolkning om at dette er greit så lenge den leveres med tiskudds, så må den være lov.

Dette var lovgiver ganske klar på når jeg snakket med justiskomiteen. Det at det finnes "store magasiner" til en rifle er ikke nok til at riflen ikke kan innvilges. Blir spennende å se hvorvidt POD forholder seg til ordlyden.. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Fikk telefon sist torsdag fra politiet om at de hadde sendt en henvendelse til POD for å få svar på om Browning BAR er lovlig etter nytt lovverk eller ikke. Så det håndteres tydeligvis veldig forskjellig her i landet for tiden. Noen har fått samme rifla godkjent, andre har fått samme svar som meg. Foreløpig har jeg ikke hørt om noen som ikke har fått innvilget iallfall.

 

En annen ting er at jeg blåste av mange runder på skytebanen i går og det er ganske tydelig at jeg må justere gassporten når demperen er montert. En annen ting er at den dessverre kilte en del skudd i kammeråpningen slik at de stod på tvers. Blyspissene fikk et skikkelig kakk i tuppen, såpass at det utvilsomt påvirket presisjonen. Jeg fyrte av skudd med norma match, winchester super x, partizan SP, norma vulkan og lapua naturalis. Tror ikke naturalisen kilte seg, men det gjorde alle de andre. Jeg tror nok dette er et problem i tillegg til gassporten. Skal få en børsemaker til å sjekke dette ut nå på onsdag/torsdag så får vi håpe det ordner seg til jakta. Sykt kjipt at jeg ikke fikk tid til å teste alt dette i forrige uke.

 

noen eksperter på dette?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg en spennende oppdatering til dere, ikke om søknaden men om rifla.

 

Jeg hadde store problemer med rifla på skytebanen, lister dem opp her:

1. Vekslingsfeil, ammunisjonen sto på tvers inne i kammeret

2. Heftig gasstrykk/overtrykk som både blåste kraftig i fleisen og kruttla hele mekanismen inkludert magasin og resterende ammunisjon i det

3. Presisjonen var omtrent som ei hagleskur

4. Kikkertmontasjene hadde plutselig begynt å flytte på seg når jeg fyrte av

 

Så i dag dro jeg i all hast innom lokal børsemaker for å få han til å se på det, og vi gikk gjennom hele rifla fra topp til tå med leverandør på tråden hele dagen. Veldig kjekt å ha fagfolket så nært underveis i feilsøkingen, det var gullegodt.

 

For feil nr. 1 fant vi følgende: Feiljustert gasstrykk og feil ammunisjon. Ifølge leverandør var norma og lapua litt for voldsomme for rifla, anbefalte derfor winvchester som var litt mer tilpasset mekanismen. Vi dro på skytebanen for å justere gasstrykket, og etter litt prøving og feiling vekslet den som en drøm med demperen montert. Dette løste også problem nummer 2 - leverandør påpekte at det er normalt med litt sot på ammunisjon i magasinet og det man har skutt med, men at det ikke skulle være så mye som det var først. Så da løste vi altså 2 feil i en smekk.

 

Feil nummer 3 fant vi relativt raskt. Det var rett og slett lyddemperen (en hausken 184) som slo ned i løpet ved den innerste ringen. Vi freste bort litt av den ringen inn mot løpet slik at dempere lå fritt.

 

Feil nummer 4 kom av at kikkertmontasjene var feildimensjonert. Så han endte med å montere dem på nytt, slipe dem ned for å få større grepsflate og dermed var problemet løst.

 

De feilene vi søkte etter var: gasstrykk/overtrykk (funnet), montasjeskruer som treffer sluttstykke/skrudd ned i kammeret fra oversiden, feil på magasin, feil på montasje (funnet), feil på kikkert, feil på mekanismen, feil på lyddemper (funnet), feil på løpet (korne osv...)

 

Helt rått å ha så god kunnskap lokalt som stiller opp så fort. Nå veksler børsa som en drøm, rekylen er mild og fin, ingen kruttrøyk som flyr i fleisen og børsa samla jækla godt! 2 skudd hull i hull og en liten slenger ca 1 cm utenfor der. Strålende fornøyd :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ludoben said:

Feil nummer 3 fant vi relativt raskt. Det var rett og slett lyddemperen (en hausken 184) som slo ned i løpet ved den innerste ringen. Vi freste bort litt av den ringen inn mot løpet slik at dempere lå fritt.

 

Feilen er vel da snarere dårlig gjenging enn feil med demperen ;) eller har Hausken-teleskopdemperene en ring som må tilpasses, slik som på A-Tec?

Edit: både Hausken og A-Tec produserer så mange dempere på automatisert maskineri, samt driver QC, at jeg har vondt for å forestille meg at de leverer dempere hvor selve demperen kan ta borti pipa når den er skrudd på.

 

Bra dere fant ut av det, men for min del illustrerer det bare at ganske mange jakthalvauto på markedet bærer preg av å være teknologisk underlegne sportsrifler hva gjelder driftssikkerhet og kompabilitet med demping...

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Feilen er vel da snarere dårlig gjenging enn feil med demperen ;) eller har Hausken-teleskopdemperene en ring som må tilpasses, slik som på A-Tec?

Edit: både Hausken og A-Tec produserer så mange dempere på automatisert maskineri, samt driver QC, at jeg har vondt for å forestille meg at de leverer dempere hvor selve demperen kan ta borti pipa når den er skrudd på.

 

Bra dere fant ut av det, men for min del illustrerer det bare at ganske mange jakthalvauto på markedet bærer preg av å være teknologisk underlegne sportsrifler hva gjelder driftssikkerhet og kompabilitet med demping...

 

Ole

Ja feilen er nok gjenging ja, og du har helt rett i at det er denne innerste plastringen som tok i løpet.

Når det kommer til halvautoer generelt så er vel de ganske teknologisk sterke og driftsikre, men skal du sammenligne en halvauto med en god gammel mauser (som blir omtrent som å sammenligne en avensis mot en sekshjuling) så er det klart at halvautoen sannsynligvis vil ryke før mauseren gjør det :) Denne halvautoen er et eksempel på et uheldig våpen blandt veldig mange gode, jeg ville ikke svartmalt alle halvautoer fordi jeg innledningsvis har hatt litt problemer. Man kjøper heller ikke halvauto for å sammenligne den med sportsrifler, det er to vidt forskjellige våpen ;)

 

Browning er vel egentlig ganske ærlige på at hvis du skal skyte med demper så krever det inngrep, helst av noen som kan det. Uten demper så ville nok rifla fungert utmerket slik den var. Nå har jeg en halvauto jeg IKKE kan skyte uten demper, siden gassporten nå er tilpasset demper... haha :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

noen som vet av forhanlder av deler til hk 91? skulle fått satt den opp til demper så jeg kan bruke den mere. sist jeg var på skytebanen så viste det seg at ¨naboen¨ som bor rundt 4km i luftlinje unna hørte godt at jeg hadde holdt på hele ettermiddagen uka før😂

 

skulle egentlig fått på demper på ar 15 også, men har fsb gassblokk å rifle lenght buffer så skeptisk på å bare skru på en å skyte i vei da det sikkert blir litt vel voldsom veksling

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle også gjerne visst om noen som selger deler til HK91, jeg trenger en ny rekylfjær. Skal ikke bruke den på en HK, men kappe til rett lengde for en Winchester Self Loader modell 1910 som bruker samme diameter og trådtykkelse på rekylfjæra.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, madlychip said:

noen som vet av forhanlder av deler til hk 91? skulle fått satt den opp til demper så jeg kan bruke den mere. sist jeg var på skytebanen så viste det seg at ¨naboen¨ som bor rundt 4km i luftlinje unna hørte godt at jeg hadde holdt på hele ettermiddagen uka før😂

 

skulle egentlig fått på demper på ar 15 også, men har fsb gassblokk å rifle lenght buffer så skeptisk på å bare skru på en å skyte i vei da det sikkert blir litt vel voldsom veksling

Det er ingen i Norge som lagerfører bufferdeler til G3 om det er det du mener (jeg skjønner ikke hva annet det er du ellers skal ha for å bruke den med demper).

 

Prøv Sverige, de har jo tung HK21-buffer som standard på Ak 4, må kunne finnes noe liggende. Og for demper, enten BR Tuote eller Ase Utra som går rett på 15x1, eller Ase Utra med hurtigmontasje og tilhørende komp/flammedemper.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er vel vanlig å bytte låsestykket til ett med annen vinkel, for ikke å få altfor brutal veksling når demperen får trykket til å holde seg relativt høyt litt lenger enn normalt. Altså den blanke delen som forbinder sluttstykkebæreren med sluttstykkehodet, med to skråflater som styrer låserullene og med hull på langs for tennstempelet. Vinkelen på de to skråflatene bestemmer "girutvekslingen" på den halvstive rullelåsingen.

Link to comment
Share on other sites

On 10/4/2021 at 12:22 AM, Vargen said:

Jeg skulle også gjerne visst om noen som selger deler til HK91, jeg trenger en ny rekylfjær. Skal ikke bruke den på en HK, men kappe til rett lengde for en Winchester Self Loader modell 1910 som bruker samme diameter og trådtykkelse på rekylfjæra.

https://polenartactical.com/shop/buttstocks/767-wood-buttstock-g3.html

eneste jeg klarer finne som sender til norge. om du handler men ikke vil ha stokken så send meg en pm så kanskje jeg kan kjøpe den av deg ;)

Link to comment
Share on other sites

On 10/4/2021 at 3:00 PM, Vargen said:

@Olesøn, det er den fjæra ja men jeg trenger kun fjæra og ikke resten av kolben siden jeg skal bruke den på noe helt annet. Finner ingen som vil sende kun fjæra til Norge, men flere som vil selge komplett PSG-1 kolbe med fjær til sinnssvake priser.

Sannsynligvis kan man få tak i tilsvarende kompresjonsfjærer som metervare, til en hyggeligere pris.

Link to comment
Share on other sites

On 10/2/2021 at 7:34 PM, all trades, master of none said:

Noen som har erfaring med demper på benelli argo?

 

Nei, men jeg har sett at det ikke nødvendigvis fungerer veldig bra. 

Jeg har to Argoer selv, hvorav den ene har noe forkortet løp, uten at jeg vet hva grunnen til det er, så kan jeg jo bare gjette at noen har gjenget den for demper, og så har det ikke fungert så bra som de hadde sett for seg, og i stedet for å montere munningsbrems eller flammedemper, så har de bare fjernet hele gjengepartiet...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, jlovold said:

Nei, men jeg har sett at det ikke nødvendigvis fungerer veldig bra. 

Jeg har to Argoer selv, hvorav den ene har noe forkortet løp, uten at jeg vet hva grunnen til det er, så kan jeg jo bare gjette at noen har gjenget den for demper, og så har det ikke fungert så bra som de hadde sett for seg, og i stedet for å montere munningsbrems eller flammedemper, så har de bare fjernet hele gjengepartiet...

 

Har du erfart at Argoene er kresne på ammunisjon eller er de som Benelli sin hagler (M2), spiser det meste?  

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Federal86 said:

 

Har du erfart at Argoene er kresne på ammunisjon eller er de som Benelli sin hagler (M2), spiser det meste?  

Er ikke så fryktelig lenge siden jeg fikk de, og har ikke fått prøvd de ennå. Men de påstås å være svært pålitelige. I alle fall Argo-E.

Men var i alle fall tydelig at de hadde blitt brukt godt, siden gass-mekanismen var godt nedsotet, og de ikke hadde vært pusset. Men de er i alle fall klar for dyst nå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@jlovold, jeg kjenner til den siden. Problemet er ikke å finne en fjær med riktig styrke, men å finne en som fysisk passer. Det er veldig trangt mellom rekylfjærstanga som den må passe over, og innsiden av hullet i sluttstykket som den må passe inni uten å subbe borti når diameteren på fjæra øker litt i komprimert tilstand. Fjæra må derfor ha helt spesifikke dimensjoner, det går sikkert an å spesialbestille men tilfeldigvis så skal HK-fjærene passe om man kapper til rett antall viklinger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...