Jump to content

Fett i løpet?


Henning938282

Recommended Posts

Eneste grunnen til å ikke bruke fett er økt fare for overtrykk, jeg hadde aldri tatt kjangsen på det. Man kan glemme å pusse det ut før skyting, å man kan være sikker på at den ene gangen, så er det veldig mye tørket fett i løpet. Murphys lov slår til når man minst aner det.

Gammelt inntørket fett er ett hekkan å fjerne. Inntørket olje er lettere.

Jeg tørrpusser alltid før jeg skal på skytebanen, men har sett att ett syyyltynt oljelag i løpet på jakt hindrer rust i drittvær over flere dager. Dette er noe jeg gjør når forholdene for børsepuss er vanskelig. Telt, små jaktbuer osv. Sier ikke at dette er beste måten, men det har fønket til nå for min del

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, 1937M98 said:

Eneste grunnen til å ikke bruke fett er økt fare for overtrykk, jeg hadde aldri tatt kjangsen på det. Man kan glemme å pusse det ut før skyting, å man kan være sikker på at den ene gangen, så er det veldig mye tørket fett i løpet.

Jeg mener det er en grunn til: tynn olje som korrosjonsbeskyttelse vil nå mye bedre ned i kroker og kriker, dvs. ned i riflingen, enn fett. Så jeg skjønner ikke poenget med å bruke fett inni løpet i det hele tatt.

 

Link to comment
Share on other sites

On 9/5/2021 at 5:57 PM, Ei tohi varjata said:

Hvorfor det?

 

Ole

Har alltid litt olje i løpet etter jeg har pusset våpenet. Oljen jeg bruker er en tynn olje som ikke herder over tid(bore tech Friction guard). 
 

liker å ha olje i løpet til enhver tid, beskytter mot rust. Har forøvrig litt olje på hele våpenet til enhver tid.
 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...