Jump to content

Våpensøknad


Andrrs

Recommended Posts

Hei! 
 

jeg har en Walther GSP 22lr og trenger å få tak i ett ombyggingssett til (.32). Jeg har funnet en som selger ett. Eneste problemet er at han selger en hel GSP som er 32. Jeg har en godkjent søknad der det står "ombyggingssett" hvordan er reglene rundt dette? Noen som vet ? Kan jeg kjøpe en hel pistol fortsatt eller får jeg kun kjøpe løp med vitale deler på GSP’en uten håndtaket å avtrekker ?

 

på forhånd takk 

Link to comment
Share on other sites

Du vil kun få vekselsett mot at du har godkjent søknad for vekselsett. 
Men hvis du sender en mail eller ringer til våpenkontoret, så pleier de å være enkle med slikt, så sant du ikke har ett våpen i grov-klassen fra før. Dersom du har det, så må du evt ta den på reserve grov (hvis du har nok stevnestarter). 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, meatpukk said:

samme som min forståelse.
"bruksområder" utgår totalt, og erstattes av "godkjent program" som finnes https://www.politiet.no/tjenester/vapen/lover-og-regler-om-vapen/#undefined
 

 

Dette betyr altså at man (sannsynligvis) kan søke om erverv eksempelvis både til NSF skyteprogrammene "hurtig fin" og "finfelt", samt "hurtig grov" og "grovfelt" etc? 

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, m00se said:

Men aktivitetsnivå gjelder vel fortsatt? Dvs bare 4 våpen inntil du kan vise til konkurranseaktivitet?

 

Jeg fikk nylig innvilget pistol nr 5 men jeg har konkurrert.

 

Nei, er vel kun dette som gjelder nå (inntil noe annet spesifieres):

 

Quote

 

§ 4-6.Krav til medlemsskap, aktivitet og opplæring for erverv av pistolar eller revolver til sportsskyting

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av pistolar eller revolverar til sportsskyting til personar som:

1. har gjennomført tryggingsopplæring arrangert skyttarorganisasjonen,
2. i minst seks månader har vore medlem i skyttarorganisasjon som har godkjent skyteprogram for den omsøkte våpentypen, og
3.

siste seks månader har gjennomført 10 av skyttarorganisasjonen sine organiserte treningar eller konkurransar.

 

§ 4-8.Kor mange skytevåpen som kan ervervast til sportsskyting

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av eitt komplett skytevåpen, samt våpendelar til desse skytevåpena, for kvart godkjent skyteprogram.

Politiet kan likevel gje løyve til erverv og innehav av inntil to komplette skytevåpen til eit godkjent skyteprogram (reservevåpen) til personar som det siste året:

1. har gjennomført minst 10 konkurransar i det aktuelle skyteprogrammet, der fem av desse er opne skytestemner, eller
2. har teke del i internasjonale meisterskap.

 

 

 

Slik jeg leser det, så betyr det at 10 organiserte treninger (eller konkurranser) ila. siste 6 mnd. i et forbund gir åpning for å søke på ett våpen til hvert godkjente skyteprogram...

 

Edited by Breiðisjor
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...