Jump to content

Kaldhamring på KV


Kamtsjatka

Recommended Posts

Hvor ble de av disse gamle maskiner for kaldhamring av geværpiper på Kongsberg våpenfabrikk? På et tidspunkt ble produksjonen av geværpiper innstilt på KV har jeg skjønt. Er det noen som kjenner historien omkring dette? Her er noe jeg fant på nettet: "I perioden 1908 til 1912 ble geværproduksjonen modernisert. En rekke nye maskiner ble kjøpt inn, og man begynte blant annet med kaldhamring av geværpiper. Man innførte større partier, noe som gjorde produksjonen mer effektiv. Samtidig ble kvalitetskontrollen skjerpet inn. Blant annet ble det innført en månedlig kassasjonsrett for direktøren - denne ble hetende «dommedag» på folkemunne.[35]

Link to comment
Share on other sites

Noe av AG-maskineriet (deriblant et par relatert til pipeproduksjon/-ferdigstilling, og noe stansegreier) har stått ute i en hage i Stavangerområdet og rustet ihjel under presenninger, sist jeg så bilder av det var det er tragisk skue hvor det som ikke var dekket av snø var rødt av rust.

 

"Så kan det gjekk" som vi sier her..

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Per-S said:

Jeg tror ikke det ble kaldhamret fra 1912. Kaldhamring kom vel rundt 1960.

Kilden min er Kongsberg Våpenhistoriske forening, jeg vil nå tro at de hadde detaljene på stell her?

De produserte jo enorme mengder krag jørgensen rifler, så en effektiv pipeproduksjon hadde de jo, men for all del du kan ha rett:

Allerede i 1914 var kapasiteten for produksjon av Krag-Jørgensen-geværer oppe i 9 800 i året, og i årsskiftet 1916/1917 var den oppe i 21 000 enheter i året.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ei tohi varjata said:

Noe av AG-maskineriet (deriblant et par relatert til pipeproduksjon/-ferdigstilling, og noe stansegreier) har stått ute i en hage i Stavangerområdet og rustet ihjel under presenninger

Ole,hvor skal jeg begynne å lete? Jeg vil gjerne se dette. Jeg bor jo i området. 

 

Torbjørn 

 

1 hour ago, Ei tohi varjata said:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...