Jump to content

Hjelp til utstyr i 6mm PPC


Guest Thomasnb

Recommended Posts

Siden jeg da har trampa meg langt nedi myra med begge beina, og endt opp med å skaffe en rigg i HV i 6mm PPC

262 neck, så trenger jeg jo endel anna i tillegg.. ladeutstyr og hylser bl.a. hva trenger jeg, og hva bør jeg gå for i denne anledningen?

Link to comment
Share on other sites

Dæffen - hvor god tid har du egentlig... tar tid å legge ut om alt du trenger :wink:

 

Har du tenkt noe over "ambisjonsnivået" ditt? Ønsker du å benytte rifla di til BR-konkurranseskyting, eller skal du ha den til "hobbybruk", eller kanskje som ei veldig presis jaktrifle?

 

Det enkleste er nok å få tak i Sinclair International sin katalog, og bestille minst en av hver :mrgreen:

 

Kanskje det snart byr seg en mulighet til å skyte litt på f.eks. Myhrespiten - så kunne va tatt en kopp kaffe, ladet litt, og pratet mye?

 

MILLDÅTT!!! Kossn ligg det ann med banen på "Spiten"???

Link to comment
Share on other sites

Må i første omgang lære meg litt om dette. Men det er jo noen ting jeg vil trenge for å få det til å smelle i buisness enden.. er lite fabrikks patroner å oppdrive til disse. hehe.

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal være glad til Gravningsmyhr. Ut i fra det bittelille jeg har erfart så langt så tilsvarer forbruket av tid og penger pr benkebørse omtrent det samme som pr dame. Å ha full bedekning på to eller flere, tror jeg fort kan bli så frustrerende at man vil kunne ende opp som konkuranseisfisker. ..

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg da har trampa meg langt nedi myra med begge beina, og endt opp med å skaffe en rigg i HV i 6mm PPC

262 neck, så trenger jeg jo endel anna i tillegg.. ladeutstyr og hylser bl.a. hva trenger jeg, og hva bør jeg gå for i denne anledningen?

Gratulerer Thomas! :D

Dette blir bra vettu.

Nå vet jeg ikke hvor mye du er tipset om i utstyrsjungelen til nå, men alt du trenger er hos Sinclair int.

Ring gjerne hvis det er noe du lurer på, så skal vi finne det du MÅ ha i første omgang, og alt stæsjet du kan/bør og vil ha til senere. :mrgreen:

Utstyr til hylsepreparering kan du få låne av meg til du har hylser nok for sesongen, samt innføring i dette tidkrevende og pirkete arbeidet for mørke vinterkvelder.

 

Btw.

Ser du hadde spørsmål om Normahylser vs Lapua.. 6PPC Normahylser har jeg ikke vært borte i. Aner ikke noe om kvaliteten på disse, så der kan jeg ikke hjelpe deg. Ser det er *ingen* i BR miljøet her i landet som bruker norma heller. Det går i Lapua,.. ferdig med det liksom.

Men i Sverige derimot er det flere som bruker normahylser.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

da må jeg takke de som har kommet med gode forslag for hjelpen hittil, Nå er rifla skodd opp med en Leupold BR 36x fra Hentesveis, hylser kommer vel en dag nå, hetter og krutt er i hus, så da er det bare ladinga igjen da, før testen... Kommer til å bli sinnsykt morro tror jeg. Har bestillt ett diesett med løs titan bushing i .259 fra sinclair, og en full length die i tillegg til settet.. Kulene mine kommer i morra regner jeg med.. Mangler egentlig ei egnet presse da, for vil ha en enstasjons til dette. Har bare en Dillon RL550B fra før.

Link to comment
Share on other sites

Håper det er skrivefeil angående bøssingen din, Thomas.. Leste du ikke denne meldingen?

Her begynner det å lukte en kommende BR skytter ja! :D

Det settet med dier du skal ha heter Redding Competion. Det er en necksizer m/bøssing , kuleisetter m/mikrometerinnstilling for settedybde + Bodydie.

Disse er bra. Bøssingen du skal ha har en diameter på .258" . Det er det vanligste for 262" neck som du har i pipa di. Har du spanderbuksene på, så kan du ta med en bøssing på .259" også, men det blir bare en av dem du kommer til å bruke.

En større test vil fortelle hvem som er best.

 

Jeg har bestilt en "underdimensjonert" (Small base) fullsize-die til 6PPC nå. Skal bli slutt på hylser som går trangt da, tenker jeg.

Uansett så har jeg bestilt en ekstra bøssing på .258" til Small base dien min. Vi kan teste litt, så ser vi hvem som fungerer best. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå lurer jeg på om Thomas har sovet i det hele tatt i natt, gitt.. :roll:

 

Han var hos meg og fikk en rask innføring i hylsepreparering i går. Han lånte med seg alt han trenger for å konvertere 220 Russian-hylser om til førsteklasses tight neck 6PPC hylser av BR-kvalitet.

Utstyr han snart vil innse at dette MÅ han også ha etter en stund.

 

Stakkars Thomas.. Du vet ikke hva du har begitt deg inn på. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvor artig da? Når du er ferdig med dine egne hylser, og begynner å få litt schwung over sakene, så har jeg liggende 300 Lapua-hylser i .220 Russian som trenger en nennsom hånd... :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Aha. Stemmer det. Kjøpte en del Graf 6mm PPC for et "par" år siden. Men har ikke hørt om dem siden. Trur ikke disse hylsene er i topp kvalitet. Fikk sprikk i halsen da jeg skyteformet hylsene til 6.5 Grendel. Samme framgangs måte med Lapua 220 Russian ble så meget bedre.

Men Hjemmelading.no er en super plass å ringe til

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...