Jump to content

Noen som kan veilede en nybegynner gjennom lovlig sjøfugljakt?


Østledningen

Recommended Posts

Nettopp tatt jegerprøven, samt handlet hagle.

Ønsker nå å ta meg noen dager ute i båten og drive øyhopping og sjøfugljakt.

 

I den forbindelse blir jeg bare mer forvirret en klok.

 

Tenkte kommersøya (den ufredede delen) og gåserumpa i holmestrand, vestfold til både overnatning og jakt.

 

Etter litt googling fant jeg frem til statlige øyer i vestfold og telemark som er åpne for jakt.

 

Screenshot_20210828-003800_OneDrive.jpg.8236f982f156b870ba53257715039db6.jpg

 

Som dere kan se er ikke holmestrand området på kartet.

Tar jeg feil i å tenke at viltloven paragraf 32 likevel gir meg adgang til å dra til disse statlige øyene  og skyte etter sjøfugl på eller over vannet?

 

§ 32.(grensen for grunneiers jaktrett mot vann)

På elv og innsjø går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som hans eiendomsrett. Mot hav og fjord går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som landet ligger tørt. Utenfor denne grense og på grunner og skjær som er overskylt ved alminnelig høyvann og ikke tilligger noen eiendom som kobbeveide, er jakt og fangst tillatt for norske statsborgere og alle som det siste året har vært og fortsatt er bosatt i Norge. Direktoratet kan i enkelttilfelle gi utlendinger som ikke er bosatt i Norge adgang til slik jakt.

 

 

Screenshot_20210828-004832_Maps.jpg.dd4151f75e1ae7d370ac678977756b63.jpg

 

Håper på tips her. Har som sagt aldri jaktet før, og ønsker ikke å gjøre noe ulovlig. Kjenner regelverket for dårlig rett og slett.

 

Noen som vet om noen greie steder å jakte i holmestrand/oslo/horten området å jakte?

 

 

Edited by Østledningen
Fjernet feil bilde
Link to comment
Share on other sites

Er overhodet ikke kjent i området, men måtte på tilsvarende måte sette meg inn i hvor jeg kan eller ikke kan jakte i skjærgården på vestlandet et sted.

 

Vernebestemmelser for de enkelte områder finner du på lovdata.no, det står i detalj hva som gjelder i det enkelte naturreservat. Jeg ser Gåserumpa er fredet mtp fossilbærende bergarter, men der er ikke nevnt noe om jakt. Tolker det dithen at så lenge du ikke skyter mot berget eller på annen måte lager spor i bakken så skal du kunne jakte rundt i fjæra der.

 

Tilsvarende gjelder Killingholmen like ved.

 

Store deler av Kommersøya er fredet, med jaktforbud. Ser ut for meg som det er veldig små områder her du egentlig kan jakte på, grensa for reservatet går helt nedi fjæra. Grensene for reservatet ser du som grønne streker på norgeskart.no.

 

Det som på en måte redder deg her er at disse reservatene ser ut til å ikke ha noen definert avstand du må holde, altså kan du i prinsippet jakte helt inntil grensa. Noen reservat kan ha grenser satt ute i havet, eller ha en definert avstand fra reservatet som må respekteres.

 

Den frie jakten på hav og sjø gjelder som du vet ikke på land over flomålet, der trenger du grunneiers tillatelse. Men slik jeg leser det skal du fritt kunne skyte på havet og i området mellom fjære og flo sjø, utenfor de områdene som er merket med grønne linjer i kartet. Står linja ute i havet, så kan du ikke jakte i fjæra fordi fredningsbestemmelsen overstyrer den generelle retten til jakt.

 

Sånn av nysgjerrighet, hva slags båt bruker du? Jeg har prøvd meg på jakt fra en gammel Askeladden kombi med seil og årer, siden man ikke kan jakte fra motorbåt. Mye moro men lite fangst så langt, får nok dreisen på det etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Dette var meget oppklarende og godt skrevet! Tusen takk for at du tok deg tiden til å forklare!

 

Da er jeg blitt klokere på hva som gjelder av regelverk. Det blir nok jakt med lokkefugl ute i vannet samt sitte på øya og skyte. Båten blir hovedsakelig for å komme seg til og fra øyene med alt utstyr. Dette med en kimple adventure 440 med 30 hester. Jeg skal også ha med en kamerat og hans sin robåt. Oppblåstbar og liten som sådan, men robust. Vet ikke navnet. Denne skal nok brukes til mest dykking, men vi skal ro en tur rundt øya og prøve noen lokkeknep om været tillater det.

 

Kommersøya er stort sett fredet ja. Men et fint område midt på, er ikke vernet. Dette området skal jeg ihvertfall ta en titt på. Kanskje kan det lokkes frem noe ærfugl.

 

Men jeg er veldig blank og nybegynner, så noe fangst tørr jeg ikke håpe på. Uansett skal det nok bli spennende!

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale å jakte fra kajak eller kano, utrolig artig. Padle dit fuglen er og skyt når den letter.

 

Kommunen/fylket legger ofte ut kart over holmer man får lov til å sitte på. 

 

Under ingen omstendigheter ha ladd våpen i motorbåten, henting av skutt fugl er litt gråsone å gjøre med motorbåt faktisk. Ta med litt lerdue hagl i tilfelle du må skyte fugl som svømmer, alt av vitaldeler er stort sett under vann når fuglen svømmer.

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Dodraugen said:

Vil anbefale å jakte fra kajak eller kano, utrolig artig. Padle dit fuglen er og skyt når den letter.

 

Kommunen/fylket legger ofte ut kart over holmer man får lov til å sitte på. 

 

Under ingen omstendigheter ha ladd våpen i motorbåten, henting av skutt fugl er litt gråsone å gjøre med motorbåt faktisk. Ta med litt lerdue hagl i tilfelle du må skyte fugl som svømmer, alt av vitaldeler er stort sett under vann når fuglen svømmer.

Takker så mye for tips! kajakk har jeg faktisk på garsjeloftet! tanken har ikke slått meg å jakte med denne engang!

ang ladd våpen og leirdue ammo var dette gode tips!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jakt fra kajakk er spennende. Men. Sikringsstropp til børsa er et must! Det er også viktig å ha en god krybbe børsa kan ligge i på dekk. Min er laget an en bred plankestump og biter av rundstokk som er skrudd ned i planken. Da holdes børsa over og under pistolgrepet, og over og under løpet foran fortreet. Planken festes under dekkstrikkene. Børsa blir våt! Ha en billig slarkebørse til dette. Og smør den godt, men den blir stygg for det. 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...