Jump to content

458 win mag eller 458 lott?


rexsuper

Recommended Posts

Nå har det seg sånn at jeg er den lykkelige eier av en winchester M70 safarigrade i kaliber 458 win mag.

Dette våpenet kom i hus litt på impuls, da jeg fant et godt tilbud for en tid tilbake.

 

Jeg har pr dags dato ikke skutt med våpenet ennå, og har heller ikke kjøpt inn ladekomponenter e.l. Årsaken til det er en kombinasjon av lite tid, men viktigst - planer om å brotsje den opp til 458 lott. Litt dumt å kjøpe masse komponter m.v. til 458 win mag, for i neste omgang å måtte ta samme innkjøpsrunden for 458 Lott.

 

Nå har jeg imidlertid kommet litt i tvil - skal jeg beholde riflen som den er i 458 win mag, eller ta steget opp til lott?

 

Ja, jeg vet at jeg kan fortsette å bruke win mag patroner i et lott kammer men det er ikke poenget her - blir det lott, så blir det "full rulle lott".

 

Bruksområdet for våpenet er først og fremst trening (gøy å beherske kraftige våpen), men og litt hjemlig hjortejakt og kanskje elg? En "vakker dag" blir det utenlandsjakt på Grizzley og Bøffel, men det skjer dog ikke de nærmeste fem år.

 

Så hva ville dere gjort?

Og hvilke erfaringer sitter folk med, herunder både praktisk bruk samt lading av kalibrene.?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med skikkelig børse - "The Rifleman's Rifle"! Ikke noe dårlig impulskjøp dette!

Hvis du ikke er vant med å skyte grovkaliber, kan det være en tanke å starte der du er - .458 WinMag er uansett nok av det meste. Når du måtte føle deg klar for det riktig tunge skytset er det jo en smal sak å få forlenget kammeret. Hvis du ikke vil gi deg før du har nok av alt...

Link to comment
Share on other sites

OG jeg ser ikke poenget med å beholde den som win mag. Det er ingenting du kan gjøre med win mag'en som ike en Lott også kan gjøre. Jeg hadde en Lott en stund, og vil anbefale det kaliberet. Enkelt å lade til, lett å finne gode kuler og billige kuler å lade til, enkelt med rimelige og gode hyls (Jeg brukte Winchester, og det funket fint). Det er enkelt å lade til standard win mag hastigheter med Lott'en. Men, det er vanskelig å lade win mag til win mag hastigheter :wink: Som er en annen måte å påpeke at win mag er herostratisk berømt for å ikke yte det den lover, som var en hovedgrunn tikl at JAck Lott skapte Lott patronen..

Du har jo god plass til en fullengde patron i din Win, ikke sant? Ikke noe å nøle med synes jeg! Fossdal skrapte opp min win mag til Lott, og gjorde en god jobb. Måtte sende den tilbake til ham for å fikse matingen, men da ble det bra!

Jeg solgte forøvrig min fordi jeg ikke brukte den. Det er ikke noe situasjon på jakt, bortsett fra bøffel og elefant, der jeg ikke heller vil ha min 375 H&H. Jeg skal ikke jakte bøffel eller elefant i overskuelig fremtid, så da ble den lite brukt.

Link to comment
Share on other sites

om jeg husker korrekt så lovte Winchester i 1956 at patronen deres skulle gi 2150 fs med 500gr ut av et 22" løp

 

hva skjer i 2150fs? ikke vet jeg.

men hvis planen er og duplisere .450NE(som umiddelbart ble et standardkaliber blant britiske DGR-produsenter i 1898 fram til det ble forbudt i India og Sudan i ca 1905-1907), så la oss huske at den brukte 480gr kuler(SD .327).

dessuten målte britene hastighetene ut av 28" løp(samtlige kalibre)

med tanke på at de fleste riflene antagelivis hadde løpslengder på 24-26", så kan vi vel anta at V0 lå på 2050-2100fs(.404 Jeffery og .470NE lå enda lavere).

 

hvis jeg noen gang skal kjøpe meg en ren elefantrifle så blir det en .458WM ladd med 480gr Woodleigh i 2100fs ut av et 24" løp, den er ikke det spor dårligere enn det .450 NE noen gang var.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv hatt en 458 Winchester i en BRNO 602. Som tidligere skrevet er patronen noe krampaktig. Du må komprimere så busta fyker for å få gode hastigheter. Så jeg ville gått for Lott med en gang. Da slipper du å kjøpe diverse ting 2 ganger til rifla, og du kan lade koseladninger ned på Winchester nivå. Når så anledningen er der, er du klar for bøffel etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...