Jump to content

Antikke rifler med bajonett veggfester


Dangle

Recommended Posts

Venter nå på en Martini Henry MK4 pattern B og en Mauser model 71/84 som jeg prøver finne noen passende veggfester til. Begge har bajonett og er en fordel om festene gjør at de kan være på montert. Trenger hjelp til å finne noen passende fester. Noen som kan anbefale noen? Skal henge på betong vegg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser fortsatt på ulike veggfester, men tror jeg har landet på en som passer bra til betongveggen.

Her er uansett bilde av de antikke gjenstandene. Begge to er produsert i 1886. Sverdet er en bajonett som festes på martini henry'en. Ganske utrolig å få studere dem og se at disse våpene ble laget med høy kvalitet og har et godt gjennomtenkt design. Lett å undervurdere hvor dyktig oppfinnere var på denne tiden. 

Så her er to 135 år gamle rifler i overaskende god tilstand. Kommer til å se bra ut på veggen. 

Martini henryen har vært langtids lagret på et lager i nepal og ellers har en ukjent historie, mens mauseren er en suvenir som en veteran fra første verdenskrig tok med seg hjem fra krigen.

 

redigert.jpg

Edited by Dangle
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei, har også utfordring med låsbar oppheng av antikke våpen. Har sett på Nor-Lyx sine løsninger, både rack og for enkelt våpen. En ting er pris, men de passer spesielt Kammerlader dårlig da de tillater kun bredde på 46mm? ved avtrekkerbøyle. Hadde vært fint å høre om noen har fått til vellykket oppheng av Kammerlader med Nor-Lyx.
 

Tror det er mulig å modde disse med å file en ny låseknast som tillater litt mer avstand, men det blir fort mye jobb. Er veldig interessert i  tips til en enkel, sikker og pen løsning til OK pris!

Link to comment
Share on other sites

Jeg lagde låsbart stativ selv, av et par stablehengsler/låvedørhengsler fra Coop bygg. Kappet og sveiste sammen så det ble en enkelt hengsel med fastsveist hengslebolt og en rett vinkel. Boret noen hull og sveiste fast bolter som blir oppheng for våpnene. Plass til fem våpen, noen er i småbiter akkurat nå så det er ledig plass på veggen. Stativet er festet i veggen med skruer, noen av skruene er skjult bak våpnene når stativet er låst så man må låse opp for å kunne skru det ned av veggen.

 

Ikke spesielt høy sikkerhet, men det forhindrer ungene og deres kompiser fra å leke Fortnite med antikvitetene mine.

IMG_20210918_184701414.jpg

IMG_20210918_184749689.jpg

IMG_20210918_184640748.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg dreiet meg to knapper med gjennomgående hull. disse dekker svært lite av våpnet, og går fint gjennom avtrekkerbøylen. Låses til vegg med en gjennomgående skrue. 

Men kreves lås så er jo dette tilsvarende bare med nøkkel fremfor skrue slik jeg har brukt. 

wall-mounted-gu_28A09B51_large.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/28/2021 at 11:42 AM, Tappstusser said:

Er veldig interessert i  tips til en enkel, sikker og pen løsning til OK pris!

Du kan jo kun ha en glatt bolt stikkende ut med ett hull borret på tvers i enden til å henge hengerlåsen i. Investerer du i en retro hengelås så har du oppheng som passer kammerladeren. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for input, hadde håpet at det kom noen mer ferdig tilpassede løsninger på markedet. Mener at det var en del leverandører av veggstativer tidligere, som hadde kanskje vært aktuelle for gamle våpen før 1890 i dag, men de forsvant med våpenskap påbudet. Skal sikkert kunne få tak i et på Finn, men er det behovet mange så er det grei at en finner flere som matcher. Synes Norlyx er et pent alternativ, men dyrt og passer Kammerlader dårlig da den ikke har tilstrekkelig dybde. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...