Jump to content

Rustfjerner


Henning938282

Recommended Posts

5 hours ago, 1937M98 said:

Finnes i grunnen ikke. Skrape med en tomhylse av messing kan fønke. Men avhengig av mengde og hva det er, brukavfetting først, så kokende vann, så konverteres rust til blånering. Sjekk ut Mark Novak på YouTube ang rust conversion

Evapo rust ser ut som akk det jeg spurte etter. Fjerner all rust og skader ikke metall eller overflaten. Er ikke skadelig for huden eller øyne heller. Muligens blir det den jeg prøver 

Link to comment
Share on other sites

Bruk fin stålull, og ingen olje eller andre væsker, siden rustpartikler og væsker danner en slipepasta. stålull er mykere enn blåneringen, så det blir ingen riper.

 

Blåneringen er forøvrig en type rust, så rustomdannere og lignende bør man være meget forsiktig med...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Henning938282 said:

Evapo rust ser ut som akk det jeg spurte etter. Fjerner all rust og skader ikke metall eller overflaten. Er ikke skadelig for huden eller øyne heller. Muligens blir det den jeg prøver 

Evaporust blir visstnok brukt til å fjerne blånering... Så det ville jeg IKKE brukt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan litt om kjemisk rustfjerning siden jeg har brukt det mye i industrien. Jeg har enda ikke kommet over en type som ikke skader blånering. Det kalles også rustblånering, der man bruker et korrosivt kjemikalie for å få stålet til å ruste, som så blir kokt eller steamet til en gjevn blå/svart farge i flere omganger. Denne overflaten fjernes med kjemi, og man står igjen med blankt stål.

Skal man gjøre det riktig, så finnes ingen snarveier. Kald blånering finnes, men resultatet blir somregel ikke helt som man hadde sett for seg.

 

Hva er det du skal fjerne rust på?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, 1937M98 said:

Det kalles også rustblånering

Strengt tatt kalles det rustbrunering, selv om fargen kan bli litt blåaktig. 

 

Ordet blånering, var i følge noen eldre verktøymakere jeg har møtt, kun overflatebehandling av messing.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Et lite google-søk får mange treff. Dette fra noen som selger stoffet:

 

Q. Will Evapo-Rust remove bluing or other oxide finishes?

A. Yes, bluing and other oxide finishes are chemically similar to rust and will be readily removed with Evapo-Rust.

 

https://www.theruststore.com/Evapo-Rust-Gallon-P1.aspx

 

Dette siste er fra evaporust egne nettsider:

A word of caution. Evapo-Rust will remove bluing in about 30 minutes, but not anodizing. Powder coating and paint will not be removed if the paints do not contain oxides.

 

 

Edited by Skee
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...