Jump to content

Tips til gode jaktkuler som man også kan bruke til 300 win mag


PRS

Recommended Posts

11 hours ago, PRS said:

...ei kule som ikke lager ett krater om dyret skulle dukke opp på 50 meter....

Federal Trophy Bonded Tip, Swift A-frame og Barnes TTSX er alle gode kandidater, men om du treffer væskefylt vev eller grove bein i .300 Win mag-hastighet blir det gjerne en splasj- eller splintre-effekt med slike kuler også. 

 

Edit: kulehastighetens betydning for kjøttødeleggelse er ofte undervurdert.....

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, moviken said:

Gidder du å utdype det utsagnet litt ?

Selvfølgelig! Et projektil i høy hastighet skaper en større/videre trykkbølge i væskefylt vev og forårsaker mer splintring av ben, som i sin tur vil gi en større og mer rufsete sårkanal enn ei kule med lavere hastighet. Dette ble første gang demonstrert under militærtjenesten da vi skjøt på en gris (dyret var selvfølgelig i full narkose!) fra kort hold med hhv. prosjektil fra 9 mm pistol og 7,62x51 AG3 (helmantel!) og "analyserte" skuddskadene på feltsykehuset. I mer praktiske jaktsituasjoner har jeg sammenlignet noen rådyr felt med .223 Rem og Oryx 55 grs med V0 rundt 950 m/s og tilsvarende med 6,5x55 og Lapua Mega 155 grs i rundt 750 m/s. Men klart, har du i tillegg ei kule som ikke holder sammen og fragmenterer blir det enda mer griseri.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill! 

Vurderte barnes 210 vld 210 gr eller 180 gr norma bonde strike, men ser att disse to ikke er nevnt..  Så da får man kanskje se på alternativene dere nevner :) 

 

On 6/28/2021 at 9:51 AM, vavlo said:

300 er gjerne for bruk på de «litt lengre holda

Noe superlange hold blir det riktig nokk ikke, men presisjonen ønsker jeg skal være på lik linje med PRS rifla ja! Nå skyter jeg riktig nok en god del på horete lange hold 1300m osv, men på jakt skyter jeg ikke over 400 meter. Så dere trenger ikke å tenke på att kula skal kunne ekspandere på 1000m :) 

Link to comment
Share on other sites

Både den forrige og den pipa som står i .300en min nå liker "lette" 165-190 gr kuler av sk VLD type som AB og Scirocco, samt TTSX dårlig. Kuler med tangent ogive som AF og TBT går akseptabelt, men ikke godt. Fores den derimot med feks 220 gr ELDX begynner det å ligne på noe. Skal prøve hvordan 190 gr LRX går om det blir tid før jakta starter. "Problemet" med T3en er at den ikke tillater større patronlengde enn 85 mm fra magasinet, så det begrenser hastighetspotensialet noe med de tunge kulene.

Er du heldig så er ikke løpet ditt av den kresne typen og da er jo utvalget av premiumkuler  i kaliber .30 nesten ubegrenset.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Sølvrev said:

 Men klart, har du i tillegg ei kule som ikke holder sammen og fragmenterer blir det enda mer griseri.

Takk

9 mm pistol mot forsvarets splintrebombe helmantel blir vel rått parti, men de beste rådyrslakta jeg har hatt har vært med 357 mag i ei lita bøylerifle og de beste elgslakta jeg har sett har sett har vært skutt med 9.3x57, men jeg har jakta med magnumpatroner i så mange år side om side med standardpatroner at jeg tror det er kulas kvaliteter som teller ikke hastigheten i seg selv. Skal du skyte noe med 950 ms utgangshastighet holder det ikke med Oryx, da er det kun de aller mest solide kulene som gjør en ok jobb. AF, scirocco, CDP, muligens Thropy Bonded, Rhino i tilegg til Barnes og andre blyfrie kuler som jeg tror kanskje er bedre i 950ms enn 850 ms.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...