Jump to content

Subsonisk .22LR som fortsatt er subsonisk fra rifle - erfaringer?


Recommended Posts

Hei :) Har en lyddempet salongrifle og en svær tomt som jeg tenkte jeg skulle kombinere til litt skyting på blink uten å sjenere naboene. Men - selv med demper så bråker vanlig .22LR fortsatt mer enn ønskelig ut av et 16" løp, så jeg er på jakt etter noe billig ammo som vil være subsonisk fra denne riflen.

 

Noen som har noe erfaringer med slikt?

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips! Med andre ord ingen bekymring at dette blir brukt i en rifle kontra pistol med tanke på at det skal holde seg subsonisk?

 

Ser forøvrig at Jaktdepotet har Remington subsonic til en OK pris (all den tid over ei krone smellen for .22LR er OK!), får se hva jeg får tak i billigst i litt større kvanta.

Link to comment
Share on other sites

Det beste er å kjøpe en eske med hver type og teste. Du har så kort pipe i din 22lr at problemet kan være der at mange skudd bryter lyden da kula rekker ikke bremse opp :P 22lr er noe rart som ikke kan sammen lignes med andre ting ;) Jeg skal ALDRI ha så kort pipe i 22lr igjen da jeg slet med at mye ammunisjon brøt lydmuren. Med 48 og 52 cm jeg har i mine nå er det meste av SDT og SUB lydløst.

 

Styr unna Remington sub ammo. Det er det verste jeg har prøvd. Mange skudd gikk overlyd, noen kom bare så vidt ut av pipa og andre så du snurre uten kontroll mot blinken 🙄

Link to comment
Share on other sites

Skal nevnes at dette er en AR-15 med .22LR kit, og en demper beregnet for 5.56, så det blir et noe sært bruksområde, og en kanskje ikke helt egnet riflestigning. Tror jeg følger rådet om å handle inn en eske eller to av hver type .22LR subammo jeg finner og se hva som funker (og faktisk samler greit på papiret).

 

Synd det ikke finnes subsonisk .223 her til lands, men det hadde vel kostet en liten formue uansett ;)

Link to comment
Share on other sites

Fått partner, kompis, nabo e.l. til å skyte et skudd mens du står 10-15 meter til siden? Kan tippe den er stillere på avstand enn du skulle tro.

 

På halvauto-22 er det overraskende mye lyd i selve mekanismen, som får det til å høres høyere ut enn det faktisk er. En dempet 10/22 er faktisk egentlig ganske stille, ikke helt på høyde med langpipa boltrifle, men likevel stille på avstand. Når du skyter selv eller står helt oppi er mekanismen nesten like bråkete som skuddet, og da virker det ekstra høyt.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, arnegun said:

Vanlig TopShot fra XXL er subsonisk i min 10/22. Billig og helt ok presisjon.

 

Offtopic, men har du fått tak i Topshot hos xxl siste året? Den er utsolgt på nett og har ikke funnet butikk som har den inne heller. De sier det er vanskelig å få leveranse de jeg har spurt. 

Den samler også meget bra i salongen min så skulle hatt tak i mer av den... 

Link to comment
Share on other sites

Nei ikke sett det i salg på en stund, men i følge selger i butikk sist jeg var innom så skal det komme inn igjen. Hvorvidt det faktisk blir å skje gjenstår jo å se :) vet XXL har skiftet ut/mistet en del leverandører det siste året... 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...