Jump to content

Utskifting av 'slitedeler' på håndvåpen?


Woff

Recommended Posts

:) Jeg ser at det snakkes om 'slitedeler' i (blant annet) tråden første pistoler.

Jeg vil gjerne få utdypet dette litt bedre i denne tråden. Jeg har holdt på med håndvåpenskyting i 30 år nå..

Jeg har hatt og har forskjellige pistoler og revolvere.. Felles for mine våpen er at jeg har kjøpt alle (-1) NYE fra forskjellige butikker. En annen fellesting er at INGEN av mine våpen har hatt behov for delebytte.. Jeg har altså ikke skiftet ut noen deler pga feil eller brudd. Jeg har riktignok skiftet ut fjærer på mine Smith & Wesson revolvere og på en Glock, men dette er for å bedre avtrekk.

 

Jeg har fått med meg anbefalingen av å skifte fjærer, men hvorfor gjøre det når våpnene fungerer 100%? Det er vel ikke nødvendig å 'tukle' med ting som fungerer? Jeg har en PPK fra 1971 som fortsatt er helt orginal. Ikke skiftet en eneste del! (Dette er det eneste våpenet som jeg ikke har kjøpt nytt..) Og denne fungerer også 100%. Jeg demonterer og pusser mine våpen et par ganger i året, og drar over de av og til. Jeg har for vane å 'dusje' løp og mekanisme etter hver skyting med Biltema's våpenspray.. Og jeg bruker stort sett fabrikk-ammo.

Det jeg opplever av problemer er selvforskylt eller pga ammmo-feil.

 

:!: Er det altså sånn at dere skifter rekylfjærer årlig?

:!: Hvilke andre deler skifter dere?

:!: Og hvorfor?

 

Veldig fint om dere kan gi råd og tips om dette her! 8)

Link to comment
Share on other sites

Byttet fjærer på 686'en for å lette avtrekk. På 640'n har jeg bare byttet grep og forsikte. Aldri hatt en feil på noen av de.

 

På CZ'en byttet jeg rekylfjær etter at sleidestoppen knakk. Ikke fordi den var noe vesentlig slappere enn erstatningen, men da har jeg en ting mindre å tenke på. Etter det har jeg byttet slagfjær og avtrekker pga tuning, sveiset opp fjærhus, byttet sikter og filt&polert på alle steder jeg kan komme til.

 

Sleidestoppen på CZen er vel første brudd på mine våpen, og den holdt sikkert 4ggr så lenge som "de" sier (estimert 20'000 skudd eller deromkring). Etter det røyk "sleideutløser-hendelen" på høyre side, men den fungerer like fint uten.

 

Alt i alt har jeg skrudd, fiklet, mekket og tunet mye på mine våpen. Men nesten uten unntak for å fikse noe som fungerer :lol:

Link to comment
Share on other sites

:lol: Etter det jeg har fått med meg av andre, godt 'erfarne' skyttere, er det vel 'egenproduserte' feil som ofte er årsak til våpenproblemer?

Det tukles kanskje unødvendig mye med våpnene? :mrgreen: Selvsagt i håp om å få jernet til å yte mer.

Nødvendige utskiftninger som skjefte og reduserte fjærer er vel den vanligste modifiseringen. Den vanlige skytter behandler vel våpenet så pent at det nærmest er uslitelig?

(Våpnene er vel konstruert for å brukes.. Lenge...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bytter den fordi våpenet begynner å fuske med matingen, det virker som om hvis rekylfjæra er for slitt(slapp) så blir sluttstykke dyttet litt bakover i det tennåla treffer patrona og det blir feil i matingen. Forskjellen på ny og brukt fjær, ser man på lengden den slitte er ca 1 cm kortere.

 

Nå skal jeg bare vaske over golvet, så er det Jul.

 

God Jul alle sammen.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg bytter rekylfjær forholdsvis regelmessig (og buffer noe sjeldnere) på .22 og .32-pistolene mine for å unngå å få våpenbrudd. For noen år siden, når jeg skjøt mye .32 med Unique, opplevde jeg både rammebrudd og knekt låseblokk. Ei "fersk" rekylfjær bremser rekylbevegelsen bedre enn ei som har gått noen tusen skudd. Sammenlign ei ny rekylfjær med ei som har gått noen tusen skudd, så både ser og kjenner du forskjellen. Og mine matchvåpen går noen tusen skudd i året.

 

Tennstempel og utdrager har jeg liggende i kofferten fordi disse delene ryker før eller senere, enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

:oops: Jeg skyter nok tydligvis for lite..... Ellers har jeg hatt flaks.. Som sagt INGEN våpenbrudd!

Har forøvrig en i klubben som har en lei tendens til å 'slite' ut kammer / tønner.... Men det skyldes utelukkende at han dobler kruttmengder

for å få bra treffere på for eksempel 200meters hold! :mrgreen: (Går vel neppe som 'slitedeler'?)

Link to comment
Share on other sites

[quote="Woff

:!: Er det altså sånn at dere skifter rekylfjærer årlig?

:!: Hvilke andre deler skifter dere?

:!: Og hvorfor?

 

Veldig fint om dere kan gi råd og tips om dette her! 8)

 

-rekylfjærer bytter jeg når jeg føler behov for det, selv om mange anbefaler å bytte etter så og så mange tusen skudd, dette er ganske unødvendig i mine øyne, sålenge våpenet fungerer.

i 1911ene mine bruker jeg slappere flærer enn originalfjærene,(14punds i 45, 10 punds i 9mm) og derfor også buffere. bufferne bytter jeg når de begynner å sprekke, eller før et viktig stevne.

de siste årene har det kommet såkalte "chrome-silicone" fjærer på markedet, og disse skal visstnok tåle mange titusner skudd før de blir slappe.

 

-tennstempelfjærene mine får mye juling fordi jeg tørrklikker mye, så de byttes når de ser komprimerte og slitne ut.

 

-tennål stopplatene på 1911er kan sprekke ved utsparingen for utstøteren etter mye bruk. tilpasser man en oversize-stopplate, og unngår å ta for ut mer gods enn nødvendig, og i tillegg passer på å runde av hjørner i stedet for å skape skarpe kanter/bruddanvisninger, holde de MYE lenger.

 

-bushingen på 1911ene mine har fått lengdeslark etter endel skyting, og da har jeg lagt en liten sveis på låsenkasten, og tilpasset den pånytt. har lite å si, men føles godt.

 

-jeg har opplevd at tennstiften blir slått skeiv, eller stukes ut i bakkant. dette kan føre til klikk, og man bør følge med og fjerne grader elller bytte deler-har sett det på "kvalitetsdeler" som Wilson og LesBaer(utstuking) og EdBrown(bøyde seg av skyting), ikke bare på billige.

 

ellers vil en veltilpasset 1911 med polerte overflater holde meget lenge sålenge du bruker deler av brukbare materialer, og gir pistolen litt olje på glideflater nå og da.

 

Wolff sine slagfjærer for smtih K/N ramme er kjent for å bli fort slapp og måtte byttes, ellers holder mine revolvere bra(alt er polert og tilpasset etter boka, og de får endel olje)

Link to comment
Share on other sites

-tennål stopplatene på 1911er kan sprekke ved utsparingen for utstøteren etter mye bruk. tilpasser man en oversize-stopplate, og unngår å ta for ut mer gods enn nødvendig, og i tillegg passer på å runde av hjørner i stedet for å skape skarpe kanter/bruddanvisninger, holde de MYE lenger.

 

 

Hvor befinner disse seg?

Link to comment
Share on other sites

bakerst på sleiden, den vesle plata med hull i som holder utdrageren på plass, og hindrer tennstifta i å skli ut bakover. den har en utsparing for utstøteren, og mellom denne utsparingen og hullet for tennstiftens bakkant pleier det å oppstå en sprekk. har ikke opplevd at funksjonen skades av denne sprekken, men jeg liker ikke å ha sprukne deler i pistolene mine.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...