Jump to content

Kikkertsikte er vel rimelig diskutert, men er man "grønn" får man spørre :)


700R

Recommended Posts

Hei.

Gjennom å ha lest tidligere tråder har jeg kommet frem til følgende:

1) FFP

2) MRAD

3) Vind turrets

4) Paralax Turrets

5) Retikkel man forstår 

Det som gjenstår å spørre om er:

1) Hvor stor betydning har det om kikkertsiktet har 30 eller 35 mm tube?

2) Hvor stor betydning har det om kikkertsiktet har 44, 50 eller 56 objekt diameter? Stor forskjell i skumring? 

3) Har schmidt und bender bare 2 års garanti? og leupold har lifetime? Da er det jo selvfølge å gå leupold tenker jeg.

4) Er det en stor ulempe om vind har "kopp" utenpå seg som man må ta av før man justerer?. Mulig jeg har missforstått, men dette ser ut til å være tilfelle på flere mark 5 hd 5-25 x 56 hoss leupold. Eneste som ser ut til å ha "åpne" turrets er høydejustering og paralax. Nå er det vel ikke nødvendig å justere for vind med turrets før man bikker 500 meter ANTAR jeg og da er jeg langt utenfor skuddhold i jaktsammenheng- ergo har jeg tid til slikt når jeg skyter langhold på banen under rolige forhold.

5) Er Leupold sitt TMR retikkel brukende til langhold? 

 

Tanken er nemmelig å kjøpe ett slikt :

https://www.leupold.com/mark-5hd-5-25x56-m5c3-illum-ffp-tmr-riflescope

 

Takker for tilbakemelding :)

Edited by 700R
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke riktige personen til å svare på spørsmål om mil, ffp, mrad osv.

Vinden (4m/s mener jeg og huske det var) har "mye" og si allerede på 200m 10cm grovt beregnet og på 300m rundt 30cm for normale kaliber. Blir sikkert arrestert på tallene men tar den risikoen.

Men hva skal du bruke siktet til? Gjør det litt lettere å svare når vi vet tiltenkt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Diameter på røret har kun betydning for hvor mange klikk i høyde og side det blir plass til.

Diameter på objektivet har sammenheng med utgangspupillen og evne til å "samle" lys. Lite objektiv og stor forstørrelse gjør siktet vanskelig å bruke fordi det blir kritisk med øyeplasseringen. Enkelt og litt upresist forklart er arealet av objektivet er den flaten som mottar lys fra målet, og større areal gir mer lys i siktet og større utgangspupill som gjør det lettere å utnytte lyset i øyet. Dobler du arealet dobler du lysmengden.

Åpne justeringstårn er en fordel, men det er kun et for sidestilling.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sakoen75 said:

Jeg er ikke riktige personen til å svare på spørsmål om mil, ffp, mrad osv.

Vinden (4m/s mener jeg og huske det var) har "mye" og si allerede på 200m 10cm grovt beregnet og på 300m rundt 30cm for normale kaliber. Blir sikkert arrestert på tallene men tar den risikoen.

Men hva skal du bruke siktet til? Gjør det litt lettere å svare når vi vet tiltenkt bruk.

Har i en god stund skutt på lengre hold med 22lr og ettersom man synest det har vært sabla gøy har jeg kommet frem til att jeg vil ha bedre sikte og bruke ei litt anna rifle i 6,5 for å lære å treffe på lengre hold konsekvent. Har tilgang på mål opp til 800 m og da tenker jeg samtidig att når jeg skal legge 15- 25 k i  ett sikte så vil jeg kunne bruke det til jakt også. Kort sagt blir bruken langhold og jakt :)

Edited by 700R
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alt funker på jakt, skyter man ikke enkle skudd på jakt gjør man noe feil. Velg kikkert til langhold, langholdskikkerten vil ikke være best på jakt, men bedre enn det folk flest bruker. Trener du litt er det ikke spesielt vanskelig å klare skudd på under 10m med over 10x forstørrelse. Det sagt, det å bære børsa i henda, blir fort slitsomt om børse med kikkert veier nærmere 10kg. Vil anbefale deg å kjøpe et sikte i prisklassen 4-6000, som er så likt det dyre du vil ha som mulig. Sette det på .22lr'n og finn ut om du liker det, samt hvilke fordeler det gir deg. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Dodraugen said:

Alt funker på jakt, skyter man ikke enkle skudd på jakt gjør man noe feil. Velg kikkert til langhold, langholdskikkerten vil ikke være best på jakt, men bedre enn det folk flest bruker. Trener du litt er det ikke spesielt vanskelig å klare skudd på under 10m med over 10x forstørrelse. Det sagt, det å bære børsa i henda, blir fort slitsomt om børse med kikkert veier nærmere 10kg. Vil anbefale deg å kjøpe et sikte i prisklassen 4-6000, som er så likt det dyre du vil ha som mulig. Sette det på .22lr'n og finn ut om du liker det, samt hvilke fordeler det gir deg. 

Ser tankegangen! Hadde igrunn bestemt meg for å gjøre akkurat dette, men så likte jeg ikke helt vortex ebr-7c retikkel til jakt. Jeg har på ingen måte prøvd retikkelet til noen ting, men ser for meg att det kan bli ett "helvete" :) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...