Jump to content

Geleiding til valg av ny rifle.


700R

Recommended Posts

Hvor skal man starte?

Som mange andre før meg har gjort, er det nå min tur til å spekulere i hvilken rifle man skal kjøpe seg. Det finnes ett hav av ulike rifler til ulike formål. Noen rifler er dedikerte til langhold, mens andre veier 3 kg og passer seg best i hjortelia. Det store utvalget kan for mange virke seerdels kjekt, mens for andre som meg selv kan det virke litt overveldende og missledende. Summen av det hele er man spør de som er i skytemiljøet og får meninger i alle retninger uten att man selv blir videre klok  og man ender opp på slike forum, i håp om å møte kunnskap som gjør en ung skytter litt "klokere" :) 
Jeg tenker det blir håpløst å stille spørsmålet  "hvilken rifle skal jeg kjøpe" helt uten kontekst så da får man vel skrive litt om bruken man har og hvilken bruk man ser for seg i fremtiden. 
I dag innehar jeg to rifler, men dessverre kan jeg vel bare si jeg "bruker" den ene rifla. I våpenskapet finner vi da en cz 455 i kaliber 22lr/17 hmr samt en Rem 700 i kaliber 6,5 x 55 SE. CZèn var jo no man selv kjøpe som 16 åring og ting man kjøper selv er det ikke så nøye med om man taper på en kolbeforehøyer, tukler med avtrekk osv. Resultatet av frie tøyler ble ei rifle som ligger godt og man har brukt en god del. Verre blir det med gamle rifler man arver der trestokken er for fint til slik kodifisering, men samtidig ikke passer noe særlig.
Med 22lr så har det blitt en god del skyting og siden jeg kjøpte den har den vel gått 7 000ish. Man blir jo fort bitt av basillen og plutselig skal man skyte mer, mer og enda mer. Samlingen krymper og på vindstille dager er det rett og slett morro å se samlingene som ett raggete hull. Dumm som jeg var kjøpte jeg en avstandsmåler som igjen førte til att det å skyte litt lengre enn 50 m ble sabla gøy. Problemet oppstår når kikkerten er litt vel billig og ikke har nok høydejustering, samti ikke 100 % repeterbare klikk- men gøy er det å prøve å treffe ting på 300 m med 22lr!
Om dere nå tenker over det så har jeg ikke nevnt Remington¨en enda..  Denne rifla har vel sett mindre skudd enn den har sett dagslys. Rifla arva jeg når jeg var 16 og foruten noen skudd uka før elgjakta hvert år så har den ikke blitt brukt. Grunnen til att jeg ikke har brukt den er vel rett og slett fordi jeg aldri har likt den noe særlig. Uansett hvilken ammunisjon jeg har dytta gjennom den så har aldri samlingene blitt noe bedre enn "ok til elgjakt innen 150 m". Om presisjonen skyldes att jeg ikke kan å skyte med ei rifle som gir litt rekyl eller om rifla rett og slett ikke er mer presis blir vanskelig å svare på. Riflekolben blir litt kort og litt lav slik att man blir liggende litt for langt oppi siktet og man ligger å  løfter hode med nakken samtidig som man prøver å dra dette fjellet av en avtrekk. høres sikkert dumt ut men håper det gir ett bilde.
Situasjonen jeg nå står i er att salongen har gitt såpass med skyteglede og det å skyte på litt lengre hold er såppass gøy att jeg ønsker noe som strekker holda enda mer. Ønske om å også bruke ett kaliber som er mer kapabel enn 22lr for å prøve seg videre er grunnen til at jeg i dag sitter å skriver her på forumet.
--
Jeg skal ikke dråddle så alt for mye om kaliber, men det har jo en viktighet i seg slev og jeg kommer vel ikke unna temaet uansett. 
Etter en liten ideemyldring på den lokale skytebanen der jeg spurte om kaliber-tips og  att jeg hadde lyst til å prøve å skyte på litt lengre hold blir det jo alltid en latterunde. Når miljøet ikke er der blir det jo fort underholdning når en 19 åring begynner å snakke om både 22lr på 250 meter og egt all skyting over 200 m med andre kalibere. Etter mye latter, ideer i alle retninger ble det vel tilslutt  konstanter med att skulle jeg skyte langhold var de 338 Lapua som gjaldt - og bakgrunnen var vel att det var det militæret bruker. Selv om jeg stiller meg litt skeptisk til å kjøpe slike rifler så er det lite vits i å prøve å motargumentere når man spør etter råd- da får man heller lene seg tilbake og heller høre på hva folk sier.
Heldigvis har man google, og det tar ikke lange tiden før man ser att selv i USA der alt skal være størst mulig er det 6,5 creed som domminere innen langhold og prs. Her hjemme er det vel 6,5 x55 som dominerer. En ting er att jeg skyter "brukbart" med 22lr men å gå fra 22lr til 338 LM hadde vel bare resultert i dårlig skyting fra min side, irritasjon over kostnad og ja dårlig skyting. Om Internett og kildekritikk ikke har faila helt så har vel heller ikke kaliberet noe fordeler fremfor 6,5 om vi snakker hold under 1000m. Mulig man har fordeler med slike kanoner om vi snakker jakt, men så er jeg såpass langt unna det å felle vilt på lange hold att man liksom ikke trenger å tenke på "Best long range hunting caliber". 
Etter my om og men har jeg derfor landa på att jeg TROR 6,5 x 55 vil være ett fornuftig valg når jeg drar dette i sammenheng om att jeg vil prøve lengre hold og att 6,5 x 55 fremdeles er godkjent på elg. 
Om vi da summerer alt jeg har skrevet så hadde jeg kommet frem til att rifla skulle være:
- kaliber 6,5 x 55
- Rifle med magasin
-Rifle med topp presisjon
- Rifle anvenelig til jakt
- Justerbar etter skytteres passform
Igjen er det google og youtube som rår "man har ingen andre å spørre :) ".  Det er mange veier å gå, custum, systemrifle, dfs rifle ect.  Blaser R8 virka fristende da man hadde ei rifle som var relativt kort, samtidig som løpslengda var bra. Dessverre så ble det en stor skuffelse etter å ha prøvd på oppskytinga i fjor høst og lysten ble borte etter å ha mistrives med sluttstykke. På den andre siden så dukker sauer opp så fort du søker på langhold og da jeg ikke har noe sauer fra før så  ville det kanskje vært best å kjøpe (mjølnir) fra skytterlinken. Sauer 200 str i vision chassi ferdig fiks, men alu chassi på jakt- kulde? ubetydelig? brukt sauer-mcmillan stokk? osv. Andre sverger til tikka t3 eller rem 7. Blir ikke å kvitte meg med remington jeg allerede har, men skal man først ha ny rifle er det jo gøy kunne brruke noe du er presis med både på bane og jakt.  Custum rifler er sikkert flott, men i hode mitt er dette noe man venter med til man ikke lengre spør- men vet hva man både trenger og ønsker. 
Da håper jeg noen har noen tips 😊

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet!

 

200 STR i Vision er i alle fall ikke noe lett jaktrifle ;)

 

Jeg ville anbefalt en GOD kikk på Tikka T3x i 6,5x55 - med justerbar kolbe.. hvis du skal ha en rifle til "alt" er det vanskelig (umulig) å ikke gå på kompromiss med et eller annet. Enten er den for lett til skikkelig langholdsskyting, eller så er den for tung og klumpete til jakt, kikkert til LH er ikke velegnet på jakt i krattskog, osv.

 

Er det primært bane - en brukt 200 STR, i originalkolben, med en skinne fra Vision eller Våpensmia, og passende optikk, kommer du veldig langt med.

Da kan du eventuelt smelle i 22lr-sett også, om du virkelig bryr deg om det.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Du svarer jo på det meste selv:wink: Så du har nå sortert ganske bra i de forvirrende og motstridende rådene.

Mitt tips er; Finn ut hvorfor Remington ikke samler. Kan det fikses relativt rimelig(f.eks. frilegging av pipe) så er det bare å få justert avtrekk og handle en passende stokk.

 

Er Remington original i 6,5x55, så er det fort en Classic, og det er ikke så dumt.

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, 700R said:

Hvor skal man starte?

 Rifla arva jeg når jeg var 16 og foruten noen skudd uka før elgjakta hvert år så har den ikke blitt brukt. Grunnen til att jeg ikke har brukt den er vel rett og slett fordi jeg aldri har likt den noe særlig. Uansett hvilken ammunisjon jeg har dytta gjennom den så har aldri samlingene blitt noe bedre enn "ok til elgjakt innen 150 m". Om presisjonen skyldes att jeg ikke kan å skyte med ei rifle som gir litt rekyl eller om rifla rett og slett ikke er mer presis blir vanskelig å svare på. Riflekolben blir litt kort og litt lav slik att man blir liggende litt for langt oppi siktet og man ligger å  løfter hode med nakken samtidig som man prøver å dra dette fjellet av en avtrekk. høres sikkert dumt ut men håper det gir ett bilde.

Ja, som @Jefferysier, du har mange av svarene selv. Og det behøver ikke være noe alvorlig i veien med Remington-rifla.

 

- Et hardt avtrekk i kombinasjon med slep/kryp skaper i hvert fall umiddelbar aversjon hos meg. Enkel sak å fikse for en børsemaker, men koster fort noen lapper.

- For kort og for lav kolbe fikses enkelt (og billig!) med en kolbeforlenger og -forhøyer. Nei, det ser ikke så pent ut, men det hjelper på skyteglede og prestasjoner.

- Er det mantelavleiringer eller annet grums som følge av dårlig puss? Bruk et eller annet lurium som løser kobber eller JB-pasta, samt bronsebørste til vårrengjøring.

 

Før du tenker mer på nytt våpen, ta Remington-rifla til en børsemaker for nærmere sjekk. Få pris på justering av avtrekk og om nødvendig frilegging av pipe hvis det ikke er alvorlige feil med våpenet. Børsemaker kan også hjelpe deg med å finne en kolbeforlenger og forhøyer, puss fikser du selv. Jeg tror du kan ha glede av dette "arvestykket" i mange år og vinne litt erfaring både på jakt og bane, før du investerer i et nytt (og dyrt) våpen.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Ei tohi varjata said:

Velkommen til forumet!

 

200 STR i Vision er i alle fall ikke noe lett jaktrifle ;)

 

Jeg ville anbefalt en GOD kikk på Tikka T3x i 6,5x55 - med justerbar kolbe.. hvis du skal ha en rifle til "alt" er det vanskelig (umulig) å ikke gå på kompromiss med et eller annet. Enten er den for lett til skikkelig langholdsskyting, eller så er den for tung og klumpete til jakt, kikkert til LH er ikke velegnet på jakt i krattskog, osv.

 

Er det primært bane - en brukt 200 STR, i originalkolben, med en skinne fra Vision eller Våpensmia, og passende optikk, kommer du veldig langt med.

Da kan du eventuelt smelle i 22lr-sett også, om du virkelig bryr deg om det.

 

Ole

Jo, takker :) 

 

Mye mulig man får prøve å få "klådd" på en tikka når folk er på banen. Se der ja! Hvorfor gjøre ting verre en det må, 200 str i orginal utgave + kikkert og man har sikkert ei like presis rifle som i ett alu chassi. :) 

 

3 hours ago, Jeffery said:

Mitt tips er; Finn ut hvorfor Remington ikke samler. Kan det fikses relativt rimelig(f.eks. frilegging av pipe) så er det bare å få justert avtrekk og handle en passende stokk.

Takk for tips!. Bretta en hundrings rundt løpet og fikk dratt den til midt på løpet før den hang seg fast, så mulig noe burde gjøres her.

 

2 hours ago, Sølvrev said:

Ja, som @Jefferysier, du har mange av svarene selv. Og det behøver ikke være noe alvorlig i veien med Remington-rifla.

 

- Et hardt avtrekk i kombinasjon med slep/kryp skaper i hvert fall umiddelbar aversjon hos meg. Enkel sak å fikse for en børsemaker, men koster fort noen lapper.

- For kort og for lav kolbe fikses enkelt (og billig!) med en kolbeforlenger og -forhøyer. Nei, det ser ikke så pent ut, men det hjelper på skyteglede og prestasjoner.

- Er det mantelavleiringer eller annet grums som følge av dårlig puss? Bruk et eller annet lurium som løser kobber eller JB-pasta, samt bronsebørste til vårrengjøring.

 

Før du tenker mer på nytt våpen, ta Remington-rifla til en børsemaker for nærmere sjekk. Få pris på justering av avtrekk og om nødvendig frilegging av pipe hvis det ikke er alvorlige feil med våpenet. Børsemaker kan også hjelpe deg med å finne en kolbeforlenger og forhøyer, puss fikser du selv. Jeg tror du kan ha glede av dette "arvestykket" i mange år og vinne litt erfaring både på jakt og bane, før du investerer i et nytt (og dyrt) våpen.

Mulig man skulle tatt seg en tur til børsemaker... På salongrifla vil jeg tro avtrekket er på en 900-1000g og dette senest jeg egt er perfekt. Remington har nok det doble om jeg skulle tippa ;) Når det kommer til forlenging av våpen er det noe mål man tar av seg selv for å komme frem til noe fornuftig, eller må man bare prøve seg frem til noe man senest passer? 

 

Ikke all verdens justerimgsmuligheter, men kanskje enn nødvendig "uppgrade" som gir meg friheter til å bygge den i alle retninger.https://www.brownells.no/REM-700-BDL-POLICE-STOCK-SPORTER-Fiberglass-BLK-H-S-PRECISION-Remington-Black-Flat-Short-Sporter-393100705

Mcmillan er sikkert bra stokker, men når jeg aldri har prøvd slike blir det litt fjernt bruke 15 k + på en stokk jeg ikke vet jeg liker. Mulig man bare er gjerrig når man er ung xD 

 

Mulig man spør litt fjernt, men hvor tette samlinger kan man forvente av ei eldre remitngon jaktrifle? /jaktrifler.

Ettersom ingen har kommenter på kalibervalget så ser det ut til att jeg hvert fall har landet på riktig valg? Ingen som har nevnt 308, 300wm eller 338 lapua :) 

Link to comment
Share on other sites

Børsemaker kan hjelpe med å finne riktig lengde, ellers kan du prøve deg fram med å klippe til/brette sammen og tape fast noe bølgepapp. Vil tro du kommer langt med 3 cm. Denne metoden kan du også bruke for å finne hvor mye du må forhøye kolben. Da er det enkelt å handle noe i butikken som passer deg og ditt våpen.

6,5x55 er en flott patron, og min favoritt til koseskyting. Billig fabrikkammunisjon finner du  også. Duger til alt av norsk vilt, også elg, om du er litt bevisst på avstand og skuddplassering.

Tette samlinger bør ikke være noe problem på ei gammel rifle, gitt at løpet er i bra stand. Finner du en patron som rifla "liker", bør det ikke være noe problem med 3-skuddsgrupper bedre enn 20 mm. Her er 3 skudd fra min Browning A-bolt i 6,5 med hjemmeladet Lapua FMJ 100 grs på 100 m:

image.png.c4208a49a575b1b02807d46a4b9a93cb.png

Link to comment
Share on other sites

Få en børsemaker til å bedde stokken (helst søyle-bedde hvis trestokk) og fri legge pipa. Eller gjør det selv. Det er ikke noe heksekunst. Du finner videoer på youtube som viser dette. Remington har hatt en tradisjon på å legge inn et trykk punkt på pipa på jaktrifler. Det fungere på et vis til jaktbruk, men er dårlig for å få gode samlinger, så jeg anbefaler å fjerne det (fri legge pipa).

Samlingen som kan oppnås med en gammel Remington står ikke tilbake for andre jaktrifler. Jeg har eldre Remington rifler. Sammenlignet med en ny f.eks. 700 SPS er de i en annen liga. Mye bedre kvalitetsfølelse med de eldre. Avtrekket er justerbart, men skal du under ~1,5 kg bør du skifte en liten spiral fjør.

Fant bilde av en tilfeldig samling skutt for skyteforming av hylser (30-06 -270W) med en godt og vel 25 år gammel lettvekt remington jaktrifle (på andre løpet nå). Skutt tre skudd av gangen på 250m hold. Med tunet ammo klarer man bedre.

1455922568_250m270wskyteforming.jpg.19711698f53a14485cb60a97bf468227.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Sølvrev said:

Børsemaker kan hjelpe med å finne riktig lengde, ellers kan du prøve deg fram med å klippe til/brette sammen og tape fast noe bølgepapp. Vil tro du kommer langt med 3 cm. Denne metoden kan du også bruke for å finne hvor mye du må forhøye kolben. Da er det enkelt å handle noe i butikken som passer deg og ditt våpen.

6,5x55 er en flott patron, og min favoritt til koseskyting. Billig fabrikkammunisjon finner du  også. Duger til alt av norsk vilt, også elg, om du er litt bevisst på avstand og skuddplassering.

Tette samlinger bør ikke være noe problem på ei gammel rifle, gitt at løpet er i bra stand. Finner du en patron som rifla "liker", bør det ikke være noe problem med 3-skuddsgrupper bedre enn 20 mm. Her er 3 skudd fra min Browning A-bolt i 6,5 med hjemmeladet Lapua FMJ 100 grs på 100 m:

image.png.c4208a49a575b1b02807d46a4b9a93cb.png

Prøvde meg litt frem med å bygge på cz der jeg brukte pappskiver og gaffa ;) Har vært litt tilbakelent med å gjøre det samme på en fin trestokk. Da blir det hvetefall 6,5 og får jeg slike samlinger du viser til så er jeg fornøyd :). 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Simplex said:

Få en børsemaker til å bedde stokken (helst søyle-bedde hvis trestokk) og fri legge pipa. Eller gjør det selv. Det er ikke noe heksekunst. Du finner videoer på youtube som viser dette. Remington har hatt en tradisjon på å legge inn et trykk punkt på pipa på jaktrifler. Det fungere på et vis til jaktbruk, men er dårlig for å få gode samlinger, så jeg anbefaler å fjerne det (fri legge pipa).

Samlingen som kan oppnås med en gammel Remington står ikke tilbake for andre jaktrifler. Jeg har eldre Remington rifler. Sammenlignet med en ny f.eks. 700 SPS er de i en annen liga. Mye bedre kvalitetsfølelse med de eldre. Avtrekket er justerbart, men skal du under ~1,5 kg bør du skifte en liten spiral fjør.

Fant bilde av en tilfeldig samling skutt for skyteforming av hylser (30-06 -270W) med en godt og vel 25 år gammel lettvekt remington jaktrifle (på andre løpet nå). Skutt tre skudd av gangen på 250m hold. Med tunet ammo klarer man bedre.

1455922568_250m270wskyteforming.jpg.19711698f53a14485cb60a97bf468227.jpg

1,5 høres litt tungt ut? men mulig det ikke betydelig forskjell fra 1 --> 1,5. Prøvd å finne litt ut om justeringa, og leser att noen opplever att sikringen svikter på remington om man justerer de selv, så får vel evt bli en jobb for børsemaker. Samlingene du viser til er vel ca det jeg har på 100 meter idag 😉

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...