Jump to content

300 Winchester Magnum/prc eller 338 Lapua?


Tore1602

Recommended Posts

Jeg og noen kjenninger skyter en del på moderate hold og her bruker vi vel 90% av tiden 6,5 x 55. Nå er det vel ikke slik att man trenger noe mer, men alle har vel lyst på en magnum av en eller annen grunn, en eller annen gang i livet. I den siste tiden har vi derfor diskutert litt rundt akkurat dette og da har vi vel landet på 300 wm, 300 prc og 338 lapua. På den ene siden tenker jeg att 300 wm sikkert holder til både jaktbrukt og langhold "Jakta foregår ikke på horete hold og da blir liksom alt det med anslagsenergi litt mindre viktig".  Det diskusjonen har dreid seg om er i stor grad akkurat dette med levetid på løp, pris på amo og ytelser. 

Så om noen kunne gi praktiske svar på disse spørsmåla hadde det vært supert.

# Hvor mye 1 skudd til langhold havner på i 338, 300 wm og 300 prc.

# Realistisk levetid på løpet til 338, 300wm og 300 prc

# Er det stor forskjell i lyd når man skyter med demper, eller blir det omtrent samme smell?

# Hva hadde dere valgt og hvorfor

 

Skytinga vi gjør foregår på 300- 1100m og jakta skjer på under 450m. Nevner ikke jakt for å havne i "whatt caliber for long range hunting" gruppa, men bare for å nevne att rifla også skal på jakt. Til langhold bruker jeg per dags dato sauer 200 str i vision chassi, og da tenker jeg att magnumen skal få bli noe jeg også kan ta med på jakt og da snakker vi rifle som er litt nermere 6kg enn 10 😅. For min egen del så høres jo både 300 og 338 "fornuftige" ut i hver sin retning, men om prisen på amo er relativ lik og løpet varer 3 ganger så lenge på 338, samtidig som 338 er uslåelig på langhold så begynner jeg å slite med å forsvare det å velge 300😅..

 

Man skulle sikkert visst svaret selv når man driver med slik skyting, men når ingen av oss (4 stkk) bruker noe anna en 6,5 eller 22 lr så er det (google) som blir den eneste meningen vi kan vi se til, og da er det like greit å legge seg flat, akseptere att man nå er i ukjent farvann og spørre de som vet. 

 

Takker for svar :) HJ en fin søndag folkens!

Edited by Tore1602
Link to comment
Share on other sites

spm 1. fra 5 kroner og opp. Du bestemmer prisen med hva du bruker av komponenter. Skal du ta ut hele potensialet i 338en, så koster det 15-25. Det gjelder i 300 også. 6.5 så er du nær maks ytelse for 5-6 kroner. 338LM så koster ei brukbar kule 12 kroner - og akkurat nå, her i kongleriket, så får du ikke kjøpt de gode... Men de er vel minst 15 når de kommer. Krutt går det jo dobbelt av ift 6.5. Men prisene finner du lett ut selv om du skyter og lader fra før. Det er de samme som selger greier.

spm 2. 4-6000, og 2-2500. Du vil få forskjellige svar her, men de fleste vil nok være enige i at 338 vare mye lenger enn 300.

spm 3. ikke dramatisk forskjell i lyd, men i rekyl. Ei lett rifle i 338LM flytter MYE på seg. Det gjør forsåvidt også ei i 300, men ikke i den grad.

spm 4. 6.5x55. Ikke "ville ha valgt", har valgt, eller "velger stadig vekk".

 

Jeg har eller har hatt, 338LM, 7mm WSM, 6.5-284, 308Win, 6XC, 30-06, skyter 4-6000 skudd ifbm langhold/PRS, og DFS per år, og har "holdt på" en stund. Det er 308 eller 6.5x55 man ramler tilbake på hele tida, så får man en lys ide, og så løste det ikke alle problemer allikevel, og det viser seg at man skyter 6.5x55... også på 1200m, og lenger enn det har man liksom ikke bruk for, all konkurranse er på kortere hold, eller det er ikke tillatt med grov magnum.

 

Likevel har jeg lyst til å kjøpe tilbake min gamle 338. Foreløpig har fornuften seiret, og jeg modder etterhvert ei enkeltskuddsrifle jeg har, til ekstra langholds 6.5x55. Men jeg anbefaler den gamle kanonen til alle som stiller de spørsmålene du gjør. Alle bær ha eller ha hatt en 338LM. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=214492931

Og i valget mellom 300 og 338. 338. Mest fordi den har mer stabile ytelser og er generelt enklere å holde på med. Den i annonsen kan du lade med 250gr Berger Hybrid og 95gr N570, og jeg bortimot garanterer at du vil smile hver gang det smeller. Men du kommer nok til å gå lei du også ;)

 

K

 

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Hvis man vil ha det gøy for lite penger ligger det ofte rifler i 338winmag til latterlig lave priser på finn.

En 265gr Nosler Accubond går ut med 840ms fra winmagen og da er den kula fortsatt supersonisk på 1600-1700m.

Samme moroa for lite penger kan man få på finn i rifler som er kamret for 7mmRM og 300wby.

Demper og stor kikkert tar den verste rekylen og det er god sport i å kontrollere resten. Man vinner ingen konkurranser på 1000m men man kan bli en jævel med praktisk bærbar jaktrifle på 5-600m. Alt for 4-5000.-..

 

Fin Sako:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=206604204

 

Veldig fin rifle:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=208264239

 

Vanvittig mye for pengene med McMillan skjefte:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=49231863

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Torf said:

Hvis man vil ha det gøy for lite penger ligger det ofte rifler i 338winmag til latterlig lave priser på finn.

En 265gr Nosler Accubond går ut med 840ms fra winmagen og da er den kula fortsatt supersonisk på 1600-1700m.

840m/s på 265gr ABLR i 338WM? El Mucho Kaboom Grande? Det er vel meningen med magnum at det skal være litt drøyt, og jeg har ikke ladet mye 338WM, men litt - og da var det 225gr kule, i 840m/s.

I virkeligheten klarer i vanlig rifle i 338WM å skremme ut ei 265 i kanskje 800m/s - og det gir "god" 6.5x55-ballistikk - bare med dobbelt så mye rekyl... 

 

God skyting, presist på lange hold, med ei sånn? "God sport" er vel en dekkende beskrivelse...

 

6 hours ago, Torf said:

Samme moroa for lite penger kan man få på finn i rifler som er kamret for 7mmRM og 300wby.

Demper og stor kikkert tar den verste rekylen og det er god sport i å kontrollere resten. Man vinner ingen konkurranser på 1000m men man kan bli en jævel med praktisk bærbar jaktrifle på 5-600m. Alt for 4-5000.-..

Om venter og velger, så kan det dukke opp mye greit her. Men samtidig er det ukurant som det er, og dyrt å lage slik man vil.

Kaliber er en ting, men tynne piper, små stokker, en ting er teoretisk ballistikk, men så er det praktisk skyting, og da finner man ofte en grunn til at langholdsrifler ser ut som de gjør - og at folk ikke skyter så mye langhold med T3 Lite i 338WM, selv om den har 300WM ballistikk.

 

Skal en 300WM slå en 6.5x55, så må du også opp i tilsvarende pipelengder - man får jo nå 6.5mm-kuler med nesten/ca samme BC som den 265ABLRen - og de kan man faktisk skyte i 840m/s. Det har jeg drevet med i hele vinter.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ei Sako jaktrifle i 338winmag veier 3,6kg +/- med passe halvfet pipe. (TC'en veier det samme i 7mm)

Med en solid demper og høvelig kikkert i Optilock montasjer er man kjapt oppe i 5kg.

Min Sako Safari gir 2730fps med 250gr Partition foran 74gr MRP helt uten trykktegn.

265gr Accubond har kortere bæreflate og i ladetabeller ser det ut til at dataene for denne er omtrent det samme som for 250gr Partition. Jeg skal prøve for moro skyld.

Det er vel ingen 6,5-jaktkuler som som har BC på 0,7++? 

Jeg har skutt inn mye rart opp gjennom tidene og mange av disse jaktriflene går forbausende bra med riktig teknikk.

Alt dette til prisen av en kikkertmontasje til Blaser..

 

Når man har skutt ut pipene i disse grisebillige riflene er det jo en smal sak å legge inn ei ny pipe i 300PRC..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel publiserte data fra kuleleverandør som gir 265gr ABLR oppimot 840 m/s med 24" pipe. Jeg har 26" pipe og er ikke særlig i tvil om at det går greit uten at jeg har prøvd med den kula, eller nødvendigvis oppfordrer til å strekke strikken med hjemmeladning. Kula er vel ikke å få tak i her hjemme? Mer realistisk er vel å få tak i gode 250gr kuler. Treffsikkerheten øker nok ikke mye over 6,5x55, men det er lettere å se treff på de lengre holdene. Jeg lader disse lange matchkulene som "enkeltskudd" . Relativt beskjeden magasinlengde i endel 338WM rifler.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Torf said:

Min Sako Safari gir 2730fps med 250gr Partition foran 74gr MRP helt uten trykktegn.

fps sier meg ingenting ;) Men det kan godt hende det er rom for "kreativ ladning" i 338WM (også) Min erfaring mer det er begrenset til å lade og skyte inn for folk som ikke lader selv, og heller ikke skyter godt nok til å skyte inn... Som i stor grad skyldes kombinasjonen rifle og kaliber ("featherweigth"- rifle i 338WM osv)

 

1 hour ago, Torf said:

Det er vel ingen 6,5-jaktkuler som som har BC på 0,7++? 

Trådstarter sier: "Skytinga vi gjør foregår på 300- 1100m og jakta skjer på under 450m. Nevner ikke jakt for å havne i "whatt caliber for long range hunting" gruppa, men bare for å nevne att rifla også skal på jakt." Du trenger ikke 0.7BC for å skyte på 450m. På 1100m er det kjekt. Samtidig trenger du ikke 338LM på 450m heller - det er vel nesten en ulempe. for min del vil jeg heller treffe elgen der man skal med 6.5, enn å risikere "slinger i valsen" med big-boomerene.

Jeg skjøt rundt 200 skudd med diverse langholdsrifler i helga, alle rundt 8-10kg, med lyddemper - ifra 6mmXC og 105gr kuler, til 308Win og 190gr kuler

 

 

1 hour ago, Simplex said:

Treffsikkerheten øker nok ikke mye over 6,5x55, men det er lettere å se treff på de lengre holdene. 

Er det det? Jeg ser mange flere av mine egne treff med 6mm enn med 308, ofte ser jeg trace også. Med 308 er jeg heldig om jeg er tilbake på målet før kula treffer - ikke på magen med tofot da, men det blir en fort lei av. 

Hvis treffprosent skal opp - på 1000m, så kan en jo se hva de som konkurrerer på 1000m bruker. Det er mye 6mm. og så har de gjerne en 6.5 eller 7mm til å ta fram når det riktig blåser. 30 er nesten ikke-eksisterende bortsett fra i "Palma", hvor det er påbudt.

 

 

1 hour ago, Torf said:

Jeg har skutt inn mye rart opp gjennom tidene og mange av disse jaktriflene går forbausende bra med riktig teknikk.

Jeg har også gjort det, og kan bare bekrefte begge deler, men spesielt det med riktig teknikk. JEg kaller det krevende å skyte godt med slike rifler, og jeg ser det ikke som hensiktsmessig å bruke ei krevende rifle til presisjonsskyting.

 

1 hour ago, Torf said:

Når man har skutt ut pipene i disse grisebillige riflene er det jo en smal sak å legge inn ei ny pipe i 300PRC..

Meget sant. Man kan lage mye fint av en Sako eller Weatherby f.eks.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når jeg henviser til jaktkuler er det fordi i disse riflene, som det som regel ikke blir skutt så mye med, lønner det å bruke samme kula på jakt og uformell langholdsskyting.

Det er enklest og forholde seg til en klikktabell, spesielt når det koker i toppen,

Skal man bruke 10.- +/- pr kule kan man vel likegodt bruke ei jaktkule hvis den har god nok presisjon og ballistikk? 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...