Jump to content

Delta Javelin vs Stryker gen 2


fredriko

Recommended Posts

Hei, 

 

jeg skal kjøpe meg ny kikkert til rifla mi, som skal brukes til langhold på banen samt litt bø jakt på hjort. 

Hadde strengt tatt Zeiss 3-12x56HT ASV+ i handlevogna, men så dukket det flere alternativer opp,

har satt meg ei grense på 20k +/- og har fått flere anbefalinger om Delta Stryker som en god kandidat der man visstnok får mye optikk for pengene, 

hva er den reelle forskjellen på disse to? er det kvaliteten på linsene som utgjør prisforskjellen? eller er det for dumt og gå for Javelin når prisforskjellen er så "marginal" opp til Stryker? 

Så var det en på den lokale banen som har stryker gen 1, han sa det som var genialt med det opplyste retikkelet på denne er at man kan velge om hele eller bare midtpunktet av retikkelet skal være belyst, noen som vet om dette gjelder for Javelin og Stryker gen 2?  

 

setter også pris på tips til andre kandidater i samme priskategori. 

 

Javelin.JPG

Stryker.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri sett i en Javelin, men som regel er kikkerter i den prisklassen mer "ulne" i bildet, og ofte har de ikke så skarpe og tydelige klikk, Alt er liksom litt dårligere, ikke mye, men litt..

Strykeren har veldig skarpt bilde, nesten på nivå med toppkikkertene - men den har mindre synsfelt enn disse. Retiklet er bra, og alt er i grunnen bra, sånn "blir ikke bedre"-bra - bortsett fra synsfeltet. Skal du ha det også koster det >30 000,-

 

Det ligger en haug Strykere på Finn til variable priser. og kikkertsikter er som regel like gode brukt som nye - det er jo minst 10 års garanti på dem.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har hatt strykeren og flere andre og vurderte nylig Javelin, og vil bare støtte M67 sin vurdering. Javelin er et stepp ned, og den er nok laget i Kina i motsetning til Stryker som er lager på en anerkjent fabrikk (LOW).  Ut i fra det du skriver som bruksområdet ville jeg kikket lenge på Kahles K318i. Den er vel i 20k gata brukt nå.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, pererik said:

Har hatt strykeren og flere andre og vurderte nylig Javelin, og vil bare støtte M67 sin vurdering. Javelin er et stepp ned, og den er nok laget i Kina i motsetning til Stryker som er lager på en anerkjent fabrikk (LOW).  Ut i fra det du skriver som bruksområdet ville jeg kikket lenge på Kahles K318i. Den er vel i 20k gata brukt nå.

Takk for godt innspill, det går mot Strykeren tror jeg, pr.idag er det ikke noen K318i brukt på markedet som jeg finner, men ser de koster 30k nye, det blir litt mer en jeg hadde tenkt i denne omgang, jeg regner med at Deltaen også er regnet som kvalitetsoptikk som ikke synker hinsides i pris med det første, så muligheten for å selge den igjen kan være der om den ikke passer behovet mitt slik jeg ser for meg nå. 

 

Link to comment
Share on other sites

Til prisen tilsvarende Javelin får du også meopta optika 6. Har en 5-30med mrad retikkel, og optisk er den veldig kurant. Ikke testa helt i mørket enda, men har kikka litt i skumring mot en zeiss HT og det ser ikke helt tullete ut, men har ikke sittet til det har blitt helt mørkt.  Uten å ha sett javelin, tipper jeg at meoptan nok minst er på høyde med denne, og synes også den er bedre enn en eldre PMII jeg hadde samt razor HD G1. Det er endel merkelige løsninger, som man naturlivis slipper unna om man går for kahles, samt at kontrast og  lyssystemet nok er i en annen klasse. Men vel verdt å sjekke som et "rimelig" alternativ.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...