Jump to content

Lade 6.5x55 med lett kule og lavere hastighet


Guest

Recommended Posts

Tenkte å lade for lav rekyl og lette 120gr scenar L til STR. Hvor lavt kan man lade og få god presisjon? 
Finnes det noen triks for å få presisjon med lav fyllningsgrad? 
Krutt jeg har på benken er n140, n150, n160

70cm S&L pipe

 

Tenkte å sikte på området 800-840 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, M67 said:

Funker helt topp her. 100gr Sierra og 123gr NCC i 790-800m/s

 

 

K

Du som har endel mere erfaring med dette, 

av lette kuler og om lav rekyl er målet, hva skulle du sett på av kule og krutt for prs og eller felt ? Letteste jeg har skutt er GT 130gr. 
 

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har lite erfaring med lette kuler og lite krutt. Dvs, det er mange skudd, men ladningen er nesten bare 40-40.5gr N19 og 123gr NCC, evt 100gr Sierra. Tror jeg har prøvd N550 og da ett grain mindre. 
Begge deler går strålende på 100m, og den med 123gr har guttungen skutt på 800m med, med svært god presisjon.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, M67 said:

Nei, jeg har lite erfaring med lette kuler og lite krutt. Dvs, det er mange skudd, men ladningen er nesten bare 40-40.5gr N19 og 123gr NCC, evt 100gr Sierra. Tror jeg har prøvd N550 og da ett grain mindre. 
Begge deler går strålende på 100m, og den med 123gr har guttungen skutt på 800m med, med svært god presisjon.

 

 

 

 

K

Finner den ikke her i sverige for vettig pris, men ser at 123 ncc er gørrbillig i Norge. Litt redd for dårlig tillgang. Hvordan står denne seg mot scenar 120 og 123 som er lette å finne her? 

Link to comment
Share on other sites

Har sikkert ladet 50.000 rekruttpatroner med 100 gr kuler til 800 m/s. Det funker helt greit med 2,4 g NC96M. Har prøvd med en del andre krutt men da blir det fort soting. Lader 7g Lapula scenar til kjerringa som ille liker rekyl med 2,6g NC96m og de går jo fantastisk bra.

Link to comment
Share on other sites

100 grs Lapua FMJ foran 40/41 grs Vv N140/Norma 202 gir strålende presisjon i Browning A-bolt med 53 cm pipe, hastighet rundt 840 m/s. Her en 3-skuddsgruppe på 100 m.

(Mulig du kan gå noe ned i ladevekt uten det går ut over presisjon, men det har jeg ikke prøvd (ennå)).

image.png.b5c4d58d61df923e1c87aeb73eb5b980.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...