Jump to content

Maskinere sine egne piper, lov?


LarsFromasj

Recommended Posts

44 minutes ago, amatør said:

Det er bare å søke på vanlig skjema som om du skulle erverve våpendel, men skrive at du skal tilvirke selv. Mulig du må dokumentere at du har kompetanse. 
 

pipeemne er ikke våpendel før det har fått kammer. 

 

https://lovdata.no/forskrift/2009-06-25-904/§52

Tilvirker ikke for salg, så noen dokumentert kompetanse behøves vel ikke(?)

Men her kommer problemstillingen: En revolvers kammer er jo tønna.

Edited by LarsFromasj
Link to comment
Share on other sites

Fra forhandler som har bevilling kan man erverve løp og tønner uten tillatelse fra politiet så lenge det er i samme kaliber som man har fra før, skal du kjøpe det fra en privatperson så må man ha tillatelse fra politiet.

 

Pipeemner er ikke registreringspliktig før de får et kammer, når du har lagd kammeret så er det etter loven en registreringspliktig våpendel som du må ha tillatelse til å eie, har du ikke det så bryter du loven.

Det er i hvertfall sånn jeg tolker loven.

 

Hvis du lager et nytt løp og kutter det gamle opp i små deler så er det vel kanskje innafor og jeg tviler vel på at det blir oppdaget eller at det er noe som vil bli straffeforfulgt hvis det blir oppdaget. Beholder du det gamle løpet så blir det vel en annen sak. Men jeg er ingen jurist så ikke ta noe av det jeg sier seriøst

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, tussehaugen said:

Kan man ikkje kjøpe pipe/evne i samma kaliber som man allerede har ved å framvise våpenkort?

Joda men jeg te kte på dette som et morro prosjekt å annet kaliber en jeg hadde fra før. Hadde tilgang på ordentlig driebenk den gangen, så tenkte å få tak i emne for så å gjenge å profil dreie mens søknad behandles så kamre senere når søknad var godkjent. Men det ble det ikke noe av

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...