Jump to content

Jakt ammunisjon til halvautomat rifle med demper


gnyL

Recommended Posts

Hei

Har ervervet meg ei Remington 742. Planlegger å kappe litt løp og demper (trenger litt kortere og håndterlig våpen ved drev ettersøk i vårt terreng ved elgjakt).

Jeg ble fortalt at halvautomaten ikke kan benytte standard Norma Oryx når kappet&dempet. 
Medfører dette riktighet og i så tilfelle hva er alternativer (trening og jakt)?

 

Jegerlig hilsen fra Nord

Edited by gnyL
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med kjøpet av en av de mest notoriske upolitelige halvautomater laget. At du også har tenkt til å montere demper på den for å klundre den enda mer til er modig. Men om børsemakeren lager noe justering av gass osv så kan det bli bra. Hvis ikke lager du trolig rettrekker av den eller den kommer til å veksle så hardt at du kan skyte dyrene med tomhylsene dine.

Edited by Rugerdud
  • Like 1
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Mager trøst, men pumpeversjonen Mod 760 klasser heller ikke inn som påliteligheten selv. Var en på jaktlaget som brukte en slik noen år. Hver gang det var avfyrt et skudd måtte han finne en trelegg å klaske kolbekappa i, for å få ut hylsa. Elgen datt den, men ugreit å få mer enn en, eller få av gårde oppfølgingsskudd.

Link to comment
Share on other sites

@vavlo Høres ut som han brukte 7,62x51 og ikke .308win, eller dårlig ladet hjemmeladet? Eventuelt hadde olje i kammeret, for da låser de seg. Har ikke hatt pumpene selv, men hørt fra mange at de virker og er gode på alle måter unntatt til ekstrem presisjon. De klarer nok "snusboksen" og noen litt bedre, men ikke så mye. Klart det holder til å velte elg på 0-150 meter,men de fleste ønsker litt mer enn det ;)

Link to comment
Share on other sites

Var litt spissformulert den, men 30-06 og bare fabrikk. Uansett, som skyteleder ser man at noen mekanismetyper/ fabrikat går igjen oftere enn andre når det kommer til feilfunksjonering. Virker som en del mekanismer med roterende bolt har lite moment på initiell uttrekkskraft, og derved er noe kresne på hvilken ammo de funksjonerer med. Browning BLR er også et eksempel på det samme. Kan gjerne ikke fores med hva som helst.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/29/2021 at 2:16 PM, gnyL said:

Hei

Har ervervet meg ei Remington 742. Planlegger å kappe litt løp og demper (trenger litt kortere og håndterlig våpen ved drev ettersøk i vårt terreng ved elgjakt).

Jeg ble fortalt at halvautomaten ikke kan benytte standard Norma Oryx når kappet&dempet. 
Medfører dette riktighet og i så tilfelle hva er alternativer (trening og jakt)?

 

Jegerlig hilsen fra Nord

Har en sånn jeg også, artig børse men krever litt omtenksom bruk. Jeg bruker bare Remington ferdig ammo i min, når jeg lader bruker jeg kun remington og federal hylser og small base die, relativt raskt krutt og kuler ikke tyngre enn 165 grn. Det funker. Jeg hadde ikke turt å kappe løp og montere demper, tror du kan få problemer. Bruk rifla som den er, det er ei veldig rask og hendig rifle for trange poster, nesten som ei halvauto hagle.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...