Jump to content

Hvordan gjør man utregninger?


Biltema

Recommended Posts

Er i all hovedsak 3 utregninger jeg er nyskjerrig på.

1) Hvordan kan man grovt regne seg frem til å treffe på lengre hold? Har man ny rifle osv så er det jo litt kjedelig å måtte gjette når holda blir druge ;)

2) Hvordan regner man ut farta kula har på de ulike holda. Vet man att den har 850 ms ved utgang på løp hvor mye har den på 200,300,600 osv

3) Hvordan regner man ut energien kula har med seg på ulike hold når man vet gr og m/s

Takker for svar

Link to comment
Share on other sites

I praksis er det ikke mulig å gjøre slike beregninger "for hånd",man må iallefall ha svært god tid, og matematikkunnskaper ihvertfall på universitetsnivå (jeg har det, og gidder ikke tenke på det engang)

 

  

14 minutes ago, Biltema said:

Men viss man ville regne dette på papir :)

Da anbefaler jeg denne boka https://www.amazon.com/Modern-Exterior-Ballistics-Robert-McCoy/dp/0764338250 

 

Boka gir et godt innblikk i hva appene gør, hvilke problemer de står ovenfor, og en del kvalitativt om hva som skjer når kuler flyr gjennom lufta.

 

De beregningene som mobilappene gjør i dag (4DOF, 6DOF, mPM), er av typen man ventet på tid på "superdatamaskiner" for å gjøre for bare 30-40 år siden.
Da brukte vanlige datamaskiner rutiner som faktisk lar seg løse manuelt, forenklede metoder (Pejsa, Siacchi) som bruker tabeller og antagelser i tillegg til beregninger. 

Det sies at land i Europa tok alle sine matematikklærere ut av skolen i månedsvis for å beregne artilleritabeller, rett etter at ballistikken var beskrevet matematisk, jeg vet ikke om det er sant. Men jeg vet at man i USA, både i Manhattanprosjektet og andre prosjekter som krevde beregninger av lignende kompleksitet, hadde saler fulle av folk som regnet i månedsvis...

 

McCoy fins som PDF, https://archive.org/details/ModernExteriorBallisticsTheLaunchAndFlightDynamicsOfSymmetricProjectiles2ndEd.R.McCoy, du kan jo lese litt før du setter i gang ;)

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...