Jump to content

Rifle til reinsjakt


Oball

Recommended Posts

Hei, går med jevne mellomrom og tenker at jeg skulle gjerne hatt en "lett" rifle til reinsdyrjakt og noe hjortejakt, så har jeg tenkt at en sånn Kimber mountain ett eller annet med vekt på rund 2,2kg om jeg husker rett, må jo være fin, med en kurant kikkert på toppen så blir jo den på rundt 3kg,kanskje mindre også om man tyner ut lavest mulig vekt på optikk og montasjer også, men jeg merker dårlig optikk mer enn jeg merker 200g på totalvekten.

 

Men så her jeg også en tanke i blant at det hadde vært gøy å sette sammen noe selv også, for en slik Kimber koster jo fort 30 000,- og for den prisen kan man finne på noe spennende om man kjøper et brukt fundament å bygge på også, så jeg lurer egentlig på om noen har noen gode tanker på hva som ville vært ett godt utgangspunkt til å bygge noe som kan komme ned i samme vekten som en Kimber? har tenkt at det skal bli ny pipe i 7mm-08 på den, så kort kasse er jo en fordel men ikke et behov for meg, annet enn at det er mindre metall å drasse på, noen som vet feks. hvor lett man kan få en tikka T3 eller sako variant til å bli?

Link to comment
Share on other sites

Kimber sine låskasser er ikke bare korte, de er ekstremt slanke. Låskassa til Kimber 84m har bare 29 mm diameter mens en remington er like Over 34 mm. Om man legger sluttstykket til en slik kimber ved siden av andre, ser man lett hvor stor forskjell det er. 

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 sin låskasse veier ca det samme som en Remington Model Seven, så lite å hente da kassen er ganske tykk som nevnt over. Fordel er kort kasse og hengslet underbeslag...

 

T3 kommer mer komplett fra fabrikk, og man kan bruke 6,5x55 med ok kort pipe. Legg ca 5000 i en lettvektsstokk og evt litt fluting så er du ikke langt fra 2,3 kg. Til ganske hyggelig pris også hvis man kjøper riflen brukt. Kjøper du nytt kan du like gjerne kjøpe Kimber nesten.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...