Jump to content

Gmx 6,5x55


Resuam

Recommended Posts

Jeg har lyst til å bruke denne kula på jakt i høst, men finner den ikke i butikk ferdigladet. Har avtalt med en venn av min far at jeg kan låne ladeutstyret hans når våren nærmer seg. Han har det montert i en garasje og jeg får bruke det der. Jeg har ikke ladet før, men vil få opplæring på stedet. Trenger likevel å være godt forberedt på hvilke type krutt, kruttmengde, type hetter, hvordan rengjøre tomhylser og ALLE andre ting som er viktig for et godt resultat. Sikkerhet først og det å kunne få ei stabil og god kule på en hårfin 2. plass. Hva trenger jeg å vite? Hva bør jeg kjøpe av litteratur eller lignede før jeg begynner. Jeg har et par hundre tomhylser fra i fjor som alle er skutt én gang og gjennom egen rifle. Tenker å lade 50 stk. 

på forhånd takk til alle som forbarmer seg over en totalt nybegynner😊

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

Heisan. Kjekk hobby, håndlading. Om du kjøper ein av dei siste utgavene av Ladeboka og leser og forstår kva som står der, er du komen eit godt stykke. Og opplæring av erfarne folk er og eit stort pluss. 

 

Eigenskutte tomhylser er og ein god begynnelse.

 

Her ligg det ei på Finn: 

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=200074033

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ladeboken er en meget god start. Ikke noe i veien for å kjøpe en eldre utgave, men dagens versjon er utgave 8. Det har vært litt justeringer på ladningene i de siste utgavene, og fra og med utgave 7 er det innarbeidet nye kapitler om lyd-dempere og hastighetstap ved kapping av pipe. Jeg vil derfor anbefale Ladeboken utgave 8. Men uansett hvilken utgave du har er det god praksis å sjekke Ladebokens data mot ladetabeller fra krutt- og kuleprodusentene.

Link to comment
Share on other sites

Det er nå mye bedre å sjekke krutt- og kuleprodusentenes data med en gang, og la Ladeboken være det den er. En norskspråklig innføring i hjemmelading komplettert med omtrentlige data for svært mange kalibre. Har man et vanlig forekommende kaliber, så er det ingen grunn til å finne fram noen ladebok for å finne data. For "hvordan lade, og hvorfor" er det den fin, men ikke den "bibelen" mange tror den er.

 

K

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, M67 said:

En norskspråklig innføring i hjemmelading

Høres egentlig bra ut! Tar med meg det du sier om produsentenes data og har bestilt boka for å få generell kunnskap. Liker å nerde litt og da liker jeg å sette meg grundig inn i det jeg skal gjøre😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med m67 her. 

Når jeg fortalte at jeg hadde ladeboken 2 og modern reloading 2 så fikk jeg kommentarer på at velkommen etter vi andre har kommet til utgave 8. 

 

Jeg kjøpte utgave 8 og leste den også.  Mye nyttig i begge bøkene, når det gjelder det å vaske og trimme hylser så er det ikke kommet noe revolusjonerende info om det i ladeboken 8 😉. Det å være forsiktig med tennhetter har heller ikke endret seg. Det som har endret seg er at det er flere kalibre med i ladeboken 8 kontra 2. Og sånn sett var det verdt 550 kr 😃

 

Som m67 skriver så bruk heller appen til vv eller kjøp info om lading av gmx kula i hornady appen, koster 10 kr. Evt kan jeg fortelle deg hva det står.  🤣

 

Var jeg deg ville jeg gått inn i appen til vv og funnet ut hvilket krutt du vil bruke.

 

Lykketil 🙂

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Resaum.

Det du gjør synes jeg er flott. Alt for mange som kjøper et sett til hjemmelading og stiller en hel masse spørsmål de kunne fått svar på om de hadde giddet å starte med å sette seg inn det de skal til med. En viss minste kunnskap er greit å ha med tanke på det du setter igang rett foran nesa di. 

En mentor i tillegg er suverent. 

Lykke til med en flott hobby.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den kula måtte eg gje opp i mi rifle. Fikk ikkje opp hastigheten og ingen av ladningene kom under 50-60mm samlinger. Prøva å jage opp hastigheten og det forbedra samlingene men då kom også trykktegna.

Testa sikkert 40 ulike ladninger med denne kula og enda opp med eit løp fullt av kobbermantel som var nesten håplaust å få fjerna. Etter denne seansen så vart samlingene på mine kjente blykuler også borte og eg enda opp med å kjøpe ny rifle. Rifla var gammal og skutt uttallige skudd med så det kan godt vere ein tilfeldighet at pipa takka for seg akkurat då.

Eg fant ingen ladedata for denne kula mulig det finnast no. Mitt råd til deg er å heller starte ladekarriere med ei kule der tilgang til pålitelege ladedata er god. Meinar mine GMX kuler var 120gn eller deromkring.

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Resuam said:

Så vidt jeg har forstått er kobbermantel en utfordring og at man ikke bør skyte kobberkuler når løpet er varmt. Maks to skudd og så vente til løpet er kaldt. 

Hvor har du det fra? Jeg har iallefall ikke merket noe til en sånn effekt. Og jeg har smelta mer enn en POM-ring bak på lyddemperen...

Men at noen, kjipe eller slitne piper går dårlig når de blir varme, det er velkjent - og de kan da holde presisjonen med enkelte kuler, men ikke med andre - helt uavhengig av materiale.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg aldri prøvd GMX, men temmelig mye TTSX og en hel del diverse messingkuler. Og "1/2moa grupper" på 1km hold, med glovarmt løp, jeg hadde god bruk for miragebåndet da jeg skjøt denne gruppa - 300m.IMG_5368.jpeg.a064aad89cec898728ce5f0218191ffb.jpeg

 

At noen kuler og piper gjør det, sannsynligvis, men at det er en generell greie, ikke faen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skyter normalt på papp ute i heia når eg tester ladestiger. Blir altså god tid mellom serier og pipa holder seg kjølig. Det er verre når ein er på banen og skyter på løpende elg🙈

Gammal rifle, men den samla meget bra og spiste alt. Sikkert skutt 5000 skudd så er ikkje uvventa at den skulle begynne å åpne opp samlingene. 
Dette er ei Krico frå midten av 80 tallet. Blir nok pipeskift og kaliberbytte på denne, for god til å støve ned i hvertfall.

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...