Jump to content

Kolbekappe


TG

Recommended Posts

Hei:) 

 

En kolbekappe med justerbar avstand mellom skruehullene og nok flex til å kunne passe på en ganske konkav/konveks(?) stokk...finnes det? 
 

Det er snakk om en kaliber 20 sideligger, så må kunne tilpasses ved pussing også. 
 

Så langt har jeg inntrykk av at jeg må kjøpe en ny del fra produsenten av hagla eller evt få tilpasset ny hos børsemaker. Ville bare høre om jeg har gått glipp av andre fine løsninger;) 
 

 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, TG said:

En kolbekappe med justerbar avstand mellom skruehullene og nok flex til å kunne passe på en ganske konkav/konveks(?) stokk...finnes det? 

Jeg har aldri hørt om det finnes slike kolbekapper. Et bilde eller to hadde gjort det litt enklere å komme med råd om mulig løsning.

Link to comment
Share on other sites

Ok, her kommer no bilder. Og @Bly jeg tenkte bare at det måtte vært en god ide med en litt myk «ramme» med justerbare muligheter for skruene og så en klips-løsning for selve kappa. Da hadde man sluppet å leite etter nøyaktig de måla man trenger i nettbutikker som ikke har mer info enn «medium kolbekappe» feks;) ...men da virker det som om det ikke finnes. 
 

Men tar gjerne imot råd om hva dere ville gjort med kolben på bildet. Den kan nok holde i mange år til, men artig med er prosjekt. Synes jo de mørke orange  kappene er litt frekke...er det det som er «old english» @hovdeknuten

hagla er en sabatti sirio kal20:) 

 

74A5B537-BB1F-4610-95AA-63AF183E0CAB.jpeg.a215964ddf166ff993be4a4630fe4a68.jpeg

7CBF2E67-008A-4D2C-8A1C-58D6EA85765D.jpeg.6b4c545e4636f577835d2061b816c37c.jpegBD075EF9-F0E2-4B09-B9AB-2659771F3851.jpeg.d21d1e47d54768dc4058f5899802c8ad.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, TG said:

 jeg tenkte bare at det måtte vært en god ide med en litt myk «ramme» med justerbare muligheter for skruene og så en klips-løsning for selve kappa.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du tenker på, men om jeg var deg hadde jeg kjøpt en sånn mørk orange som du har lyst på. De fleste kappene er nokså standard med tanke på størrelse mellom skruene. Hvis de ikke passer helt er det bare å fylle hullene å lage nye. Er kappa en som er ment for tilpassing er det stort sett bare å slipe den til i form, men vær obs på at en båndsliper kanskje er påkrevd. Kurven på trestokken ville jeg bare planet ned slik at den blir flat. Jeg antar at de kolbekappene du ser på er flat. Det er nå det som er vanlig mest vanlig.

 

Det er forresten en fin hagle. Jeg holdt på å kjøpe ei sånn for mange å siden 😉

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg må si jeg har problem å forstå ditt spørsmål, - er du ute etter ny kolbekappe pga den sprikken i den gamle?? Jeg ville i så fall tatt av,-limmet med to komponent lim (epoxi/araldit), latt tørke/herde over natten under press.- God som ny og knappt synlig.

Kolben...hvorfor vill du forandre? - Passer den deg ikke?

Om du likevel ønsker en ny bakappe,-ikke noe stort problem i og forseg,-men du forandrer jo samtidig på målene. En tykk(ere) gummbakkappe på en smidig side by side kal 20 🤔... vel smaken er forskjellig 

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja, litt vanskelig å forklare @bobbyog @Bly...grunnen er nok at dette bare var en løs ide basert på lite(les:ingen)  erfaring med skifting av kolbekappe. 
 

Sprekken kan jo absolutt limes. Hagla er kjøpt brukt og passer ganske så greit, men formen på kolbekappen kan stikke litt i brystet når siktebildet ser fint ut, så en flat profil blir sikkert mer komfortabelt. 
 

Hagla treffer godt så dette er ikke no stort problem, men må si jeg synes de mørk oransje kolbekappene ser litt stilige ut:) 


23ECDF31-3010-4353-B28E-6395A6568FBF.jpeg.7a54c9b9f712e0de5df3c26b1f3964e5.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ok - og ja når jeg ser litt nøye på din kolbe, så holder jeg med om att tåen virker noe "kvass",  (beregnet for høye motskudd).

Den kolbekappen du viser til virker pen og blir sikkert bra,-du må nok kappe kolben noe så lengde stemmer.

Jeg er vel likevel selv ikke så stor fan av bakapper av gummi,- de har en lei tendens å hake seg opp i jakke ved hurtige anlegg.

Et annet (og pent) alternativ er jo å få laget en i tre av børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...