Jump to content

Spleise karbonstokk


msteiro

Recommended Posts

Dust prosjekt: check

Utover egen evne: check

Hva kan gå galt? :) 

 

Får en stokk ganske snart fra Wildcat Conposites, men etter litt mye sikling på Gunwerks sin Clymr og @Roesin 221 har jeg lyst på høyere og negativ kolbekam, men uten noe justerbar eller ettermontert.

 

Spørsmålet da, og da spør jeg kanskje litt spesifikt @Bly; er om det lar seg gjøre å kappe stokken i grepet, forsterke enten med spiler langs innsiden av skallet eller med et karbonrør i senter, lime sammen og så ha et lag karbonduk utenpå? Sparkle og pusse må til selvfølgelig.

 

Noe ala snitt som dette: 

 

 

 

252DCBEF-6B3D-46AE-AFD9-EFDE40AA0F28.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Om den er lagd av Karbon fiber laminert polyester eller epoksy er det enkelt og lappe på. Er den derimot lag av en del andre plastmaterialer kan det være vanskelig og få skikkelig vedheft. Det som gjør dette lit mer komplisert er jo at du ikke kommer på innsida. men det er nå egentlig bare å lage til en form for forskalling inni stokken. PU skumm eler lignende gjør jobben. Så er det jo bare å plastre på til ønsket styrke med karbonfiber duk og epoksy. Er stokken hul kan du jo stikke inn noen karbonfiberrør og fylle det hele med bygg skumm. Karbonfiberrør får du i alle størrelser der de selger modellfly "Vingerør". 

Har griset mue med slikt på modellfly opp gjennom årene. Men vær oppmerksom på at avgass fra epoksy er luktfri og giftig. Og støv fra karbonfiber er på høyde med asbest.

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, msteiro said:

 

Spørsmålet da, og da spør jeg kanskje litt spesifikt @Bly;

Alt går vel ant, men er det ikke enklere å bygge litt på kolbekammen slik at den blir «negativ» og litt høyere? Det er jo bare å ha på litt ultralight filler, pusse til ønsket form og kanskje legge på et lag karbon helt til slutt om styrke betyr noe.

 

34 minutes ago, bardp said:

avgass fra epoksy er luktfri og giftig.

Er den noen av delene? Jeg synes alltid det lukter et eller annet, gjerne ammoniakk, noen mer, noen mindre. 
Hvor «giftig» de er stiller jeg meg tvilende til, men at man kan få hudreaksjoner og bli sensitive er noe annet. Det er greit å være forsiktig. Jeg merker at jeg reagerer fort på westsystemet, sikkert fordi jeg begynner å bli sensitiv for det. Jeg bruker friskluftmaske om jeg skal blande og jobbe med større mengder. Er det bere en liten «dert», som det ofte er, gir jeg faen.
Skal jeg maskinere eller slipe karbonfiber, eller glassfiber for den saks skyld, gjør jeg det vått eller i avtrekk eller under sug. Alternativt ute med maske om det blir på vinkelslipernivå. Våtsliping er jo enkelt for alle, og som regel skal man jo bare slipe på det. Annen håndtering er jo ikke farlig.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Bly said:

Alt går vel ant, men er det ikke enklere å bygge litt på kolbekammen slik at den blir «negativ» og litt høyere? Det er jo bare å ha på litt ultralight filler, pusse til ønsket form og kanskje legge på et lag karbon helt til slutt om styrke betyr noe.

Det er den enklere måten ja, og har både filler og en del divinycell liggende, så det er det jeg tenkte opprinnelig, men blir penere helt ren og rett med «riktig» vinkel.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, msteiro said:

Det jeg tenkte var eventuelt å bore eller skjære på innsiden langs ytterskallet og sette inn karbonlister til modellfly.

Vil nokk fungere bra. Rubb ned karbonstengene litt fukt litt med vann i hullene du har boret og ha på HU lim så sitter det som støpt.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, msteiro said:

Såååå impulsiv er jeg ikke ;) 

☺️ da så! 
Ved å legge på kolbekammen kan du prøve underveis. Den muligheten mister du med å sage. Hvis vekt er veldig viktig kan du sikkert lime på skum (divinycell el.l) og så til slutt legge på et par lag karbon. Og sage funker også, men det blir mye mer arbeid ut av det om du skal holde på styrken og få til vinkler og form.  Er det en halvfabrikat eller helt ferdig stokk du har? Er det din stokk på første bilde?

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle utført sagemetoden ville jeg brukt en dremel el.l. og fjernet skum og spant helt ut til ytterskallet i begge endene av kappet. Så ville jeg fylt i en epoxymasse med karbonfiber og fenol ballonger, evt mikrofiber. Som mellomledd mellom delene ville jeg satt inn et karbonrør med størst mulig diameter som passer inn i stokken. Avhengig av størrelsen på røret hadde jeg bygd opp med lett «sparkelmasse» eller kraftigere fiberarmert masse. Lagt et lag duk utenpå og vært ferdig med det. 

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en grei fremgangsmåte det, har et 30mm rør liggende, og vurderte litt bestille noen 8/6mm karbonrør til å bruke som plugger for å hindre vridning. 

 

Hvor mye skum ville du fjernet innover @Bly?

Burde vel være nok med et par mm, og heller sørge for at det får ordentlig heft.

Link to comment
Share on other sites

Ah, se her ja. 

Skikkelig dusteprosjekt, med potensiale. 

 

Ettersom stokken din har litt fall, @msteiroså kommer du ikke til å bli fornøyd med mindre du gjennomfører dette.

 

Muligens litt flåsete, men likevel, så lenge det finnes sparkel så ser jeg ikke noe problem med dette prosjektet. 

 

Jeg er forøvrig litt usikker på hvor skillet mellom karbon og glassfiber sitter, men jeg tror det er i forkant av pistolgrepet. Hvilket trolig innebærer at du kun skal kappe og slipe i glassfiber. Om det har betydning for valg av materialer og fremgangsmåte vet du bedre enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...