Jump to content

(Farlig trykk?) 7mm RM-140 grain Nosler Bonded-1000 ms


Snus

Recommended Posts

Ifølge ladeboken skulle jeg få 960 meter i sekundet med denne ladning med Federal hylser.

I stedet får jeg 3275 fts som ligger omtrent på 1000 meter i sekundet. (Rifle - remington Sendero med Hausken demper)

 

Nosle 140 grains

MRP 68,5 grains

CCI 200

Norma hylser

Hylselengde 85mm (friflukt ca 2 mm)

 

Noe sier meg at jeg bør dra ut kulene og lade i mindre MRP og få ca fart som i ladeboken.

Er jeg på villspor? Eller skulle 1000 meter pr sek være greit med 140 grain?

Link to comment
Share on other sites

Det der er hva man kan kalle en hyggelig overraskelse. Med visse forbehold da vel og merke... Får du noen form for tegn til for høyt trykk?? Treg hevarmsløft, flate hetter, målt trykkring ??? Hvordan er løpslengden i forhold til testvåpenet, og hvilke hastigheter gir børsa di i forhold til de oppgitte med andre krutt og kuler? Mange faktorer som spiller inn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ett lite merke etter hullet på utkasteren på en hylse ellers så ser alle greie ut.

 

Samme pipelengde (66 cm)

Hadde også nesten 3180 (3170-3190 ett sted - husker ikke) med norma jaktmatch. Test våpenet hadde 3021 f/s.

 

Det der er hva man kan kalle en hyggelig overraskelse. Med visse forbehold da vel og merke... Får du noen form for tegn til for høyt trykk?? Treg hevarmsløft, flate hetter, målt trykkring ??? Hvordan er løpslengden i forhold til testvåpenet, og hvilke hastigheter gir børsa di i forhold til de oppgitte med andre krutt og kuler? Mange faktorer som spiller inn.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ett lite merke etter hullet på utkasteren på en hylse ellers så ser alle greie ut.

 

Vanskelig å si noe definitivt. Det kan skyldes en bløt hylse eller overdrevent patronspill på den ene, men det kan like godt være at du ligger helt på kant av flytegrensen til hodet.

 

 

Hadde også nesten 3180 (3170-3190 ett sted - husker ikke) med norma jaktmatch. Test våpenet hadde 3021 f/s.

 

Problemet er at du ikke kan vite om det er testvåpenet som gir dårlige hastigheter eller om ditt våpen gir for høyt trykk&hastighet med denne ammoen. Jeg vet at man normalt kan stole på fabrikkammo, men ingen regler uten unntak. Hvordan ser det ut i forhold til andre ladetabeller?

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at du ikke kan vite om det er testvåpenet som gir dårlige hastigheter eller om ditt våpen gir for høyt trykk&hastighet med denne ammoen.

Jeg har som tommelfingerregel at så lenge pipelengde er noenlunde lik, antar jeg at man har omtrent samme forholdet mellom trykk og hastighet i ulike våpen. Ergo, hvis ei børse (eller en ladning) gir merkbart høyere hastighet enn ladetabeller og/eller Quickload, ringer det ei lita varselklokke inni hodet mitt, og jeg blir brått litt forsiktig av meg. Og bakker gjerne litt ned på kruttvekta til jeg er på/under "hastighet ved maksladning".

 

Har du kommentarer til den praksisen, Fulmen?

 

(og hvis trådstarter mener at dette er trådkupping, får han si fra!)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...Vell det som jeg syns er litt skummelt med dette er at du får 40m/s høyere hastighet med romslige Normahylser enn det ladeboka eller hvor du har lade data fra får med tunge og mindre romslige federalhylser. Dette alene burde vekke ei varsellampe. Min erfaring er også at Federalhylser ofte er litt harde og gir ikke trykktegn fra seg så lett. Så den eine hylsa som hadde merker i bunnen kan gi deg en indikasjon på at du har litt høyere trykk enn det som er og ambefale.

 

Har skutt mye med federalhylser i flere kaliber og ladet i mange våpen så jeg vet hvordan federal hylsere er godt. Du kan også komme over partier som er veldig mye i messinen og disse er laget av vår elskede Norma har jeg fått vite :mrgreen:

 

Så min ambefaling er og reduser ladningen og prøve og finne en litt lavere hastighet og trykk.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge ladeboken skulle jeg få 960 meter i sekundet med denne ladning med Federal hylser.

I stedet får jeg 3275 fts som ligger omtrent på 1000 meter i sekundet. (Rifle - remington Sendero med Hausken demper)

 

Nosle 140 grains

MRP 68,5 grains

CCI 200

Norma hylser

Hylselengde 85mm (friflukt ca 2 mm)

 

Noe sier meg at jeg bør dra ut kulene og lade i mindre MRP og få ca fart som i ladeboken.

Er jeg på villspor? Eller skulle 1000 meter pr sek være greit med 140 grain?

 

QL indikerer noe overtrykk her, uten at jeg vet eksakt hylsevolum på Normahylsa. Slev lader jeg Tonheim HPBT i 140 grs med 69 grs MRP, til 1005 ms med samme hylse, ingen trykktegn da. Tonheim kula bør vel i utgangspunktet gi noe høyere trykk enn med Nosleren.

Soter det ikke voldsomt med 200 hetter?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som tommelfingerregel at så lenge pipelengde er noenlunde lik, antar jeg at man har omtrent samme forholdet mellom trykk og hastighet i ulike våpen.

 

Det er nok en fornuftig sikkerhetsregel så lenge en bare bruker den én vei. Ladetabeller oppgir ofte ganske optimistiske data, så personlig blir jeg skeptisk når jeg klarer å matche slike data. Men det betyr ikke at jeg føler meg trygg kun fordi jeg får lavere hastigheter, høyt starttrykk (feks liten friflukt) kan gi overtrykk uten at hastigheten øker nevneverdig.

 

Nå har jeg hatt tilgang på strekklapputstyr (takk til Morten) en stund, og trykkring har jeg målt i mange år. Begge metoder er totalt overlegen alle andre teknikker som kronograf og synsing av trykktegn. Og selv om det er litt mer arbeid og plunder krever trykkring faktisk mindre og billigere utstyr enn for måling av hastighet. Biltemas mikrometer holder i massevis for slikt, ellers trenger man bare en pakke med fabrikkammo og en god kanne med kaffe.

Link to comment
Share on other sites

Ladebokens 7mm RM ladninger kan du vel greit se bort i fra, det våpenet de har brukt har neppe standarddimesnjoner, til det er hastighetene for lave. Dataene i seg selv er vel uforandret siden utgave nr. 2 (1992??).

 

Jeg bruker 68gr MRP bak 160gr Nosler AB i Norma hylser i et brekkvåpen (med Jaegerlås) og den er akkurat på kanten når det er veldig varmt i været. Dvs. hylsene holder mange omladninger og hastigheten er normal (930ms), men våpenet er litt tregere en normalt å åpne når temperaturen nærmer seg + 30 grader.

 

Jeg ville vel kuttet ut Fed hylsene, men ladningen i seg selv kan jeg ikke skjønne at skulle være utrygg om du har standard kammer og løpsdimensjoner. Jeg bruker hastighet (blant annet) som trykkindikator selv, men jeg bruker ikke hastighetene fra ladeboken. Sjekk Norma og Noslers ladebøker istedet (nosler har data for rl22 som er svært nærme MRP).

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Etter annen gangs gjennomlesning:

 

Du får neppe 3180fps med Norma jaktmatch medmindre det er noe unormalt med våpenet ditt. Eller kronografen. Ville kanskje sjekket den kronografen??

 

Og CCI 200 hetter? Mulig du har lang erfaring med disse til 7RM, men jeg mener det er helt feil valg. 68gr MRP trenger litt mer sprut i hekken, bruker konsekvent fed 210m eller 215 og har merket betydelig bedre jevnhet på trykk, hastighet og presisjon (uavhengig av hverandre) i forhold til rem 9 1/2 standardhetter, som jeg en stund tenkte var et brukbart valg..

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Ai her var det mye å svare på :D

 

cci200 soter ikke, men har liggende en pakke federal 215 og de skal jeg bruke neste gang.

Min erfaring er at data som står på orginalpakker fra fabrikken gjerne er mer enn jeg oppnår i mine kaliber. Bare ikke denne riflen ser det ut til. Dette er en standard Remington Sendero påmontert Hausken demper.

 

Derfor vart jeg litt betenkt med den høye hastigheten. Ser at Sako 30-06 har samme oppfatning. Dette er godt beskrevet i ladeboken. Kronografen er som ny og stod på 1 meters hold. Mulig det er for nærme.

 

Ser at ladedata på Norma.cc - 150 grains kule med maksladning på 71 grain og 1000 meter i sekundet... Mens lade boken er oppe i 940 meter pr sek. Strange.

 

Jeg får vel bare skyte opp disse og lade ned farten litt neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...