Jump to content

Ønsker å starte med LH, hva/ hvordan


Feten

Recommended Posts

Etter mye spørring på skytebanen og lite svar ble jeg anbefalt kammeret, så da var det jo bare å bli medlem.

 

Før jeg nå i det heletatt begynner å spørre så er det sikkert like greit å presentere seg selv sånn aldeles uformelt. Selv om man nå føler att alderen kryper på er det vel bare å erkjenne at mange her inne bare ville betraktet meg som ei barnerompe enda, men hey det er jo ett sabla godt argument for å heller ikke ha alle svar her i livet. Dfs skyting og jakt har vel dominert mye av ungdomstida og det er vel her den voksende interessen for Lh har fått sin grobunn. 

 

Man kan sitte uendelige timer å se på både PRS skyting og LH på youtube, samt lese mye rare greier på amrikanske forum, men blir man egentlig noe klokere? Den lokale dfs banen strekker seg fra 0-200 meter, og jeg har til gode å møte lokale med kunnskaper som strekker seg videre enn dette også noe som har ført til at mine spørsmål har forholdt seg ubesvarte. Ettersom man ikke hverken har miljøet eller erfaring så er det ofte vanskelig som nybegynner å sette fingeren på hva jeg ikke vet at jeg ikke vet- om det ga mening. Man kan sammenligne det med å lære seg å kjøre bil. Selv om man greier å styre bilen gi gass osv så vet du fremdeles ikke hvordan du girer for å øke farten ( holda) når vi snakker om skyting. 

Tida på dfs banen har naturligvis fått drillet med på skytestillinger, hvordan man sikter, avtekk, pust, osv osv osv. Men annet enn å kunne lage meg en klikktabell ved å manuelt skyte på holda opp til 200 meteren for å så huske klikk osv har jeg relativt liten kunnskap "ikke att det er store kunnskapen å greie å skru" men igjen reiner jeg med dere skjønner utgangspunktet. 

 

Utstyrsprsmålet er jo like omdiskutert som det er nødvendig og her har jeg stor nysgjerrighet av å få vite hva og hvorfor. 

Saueren sammen med dfs utstyret havnet på finn. no under ett svakt øyeblikk som student, så skapet har relativt god plass og den eneste rifla i kaliber kapabel for lengre hold er ei gammel Remington 700 i 6,5*55. 

 

Hvor bør man legge pengen når man ønsker å starte opp? For å ha mulighet til å strekke holda over 200 meteren på den lokale skytebanen blir alternativet mitt å ta turen til fjells, men igjen vil jeg ha behov for en avstandsmåler. På den andre siden er det poeng i å kjøpe avstandsmåler for å strekke holda når presisjonen og optikken på jaktrifla ikke er all verden? For å være dørgende ærlig skjøt jeg mer presist med diopter på 200 meter enn med remingotn og en 3-9 gammo kikkert. Presisjonen på 100 meter er ikke så alt for my over 40mm, men heller ikke så mye under- er rifla kapabel til å strekke holda eller har jeg alt problemer hær.. Er det mer fornuftig å heller legge pengene i optikk slik att du ser hva du skal treffe, og hell bare bruke rifla, men igjen irritere seg over att man ser ting man ikke kan treffe pga pressisjonen.. 

Det enkle svaret er sikkert å bare sett av et budgett til 100 000kr og kjøp ei knall rifle og kikkert, demper, tofot osv i en smell.. men slik er liksom litt sånn halvdyrt og skummel om man skulle finne ut at LH ikke var noe for meg.

 

Vi fortsetter..

 

Trenger man en kestrell for luft fuktighet, vind osv og ikke minst hvordan reiner dere ut ulikt kuledropp vindrift i de ulike temperaturen. Er dette utstyr jeg vil trenge før holda strekker seg veldig langt 1000+ eller er det like relevant på 400. igjen sitter sitter jeg her med spørsmålet om hva en vindmåler er nyttig da vinden du måler der du sitter kan være i en helt annen retning og fart 800 meter der fremme. Men dette med å lese vind, kryssvind osv kommer kanskje gjennom øvelse gjør mester og ingen andre måter.

 

Skulle det være bortkastet ammunisjon bruke remington på dette så blir jo også spørsmålet hvilket våpen og naturligvis kaliber. 6,5 Ser jeg dominerer prs like mye som det dominerer dfs og sikkert ikke uten grunn heller. Mindre reky og mindre vind avdrift er vel grunnlaget for dette, men når man først ønsker å lære om langhold så er vel 30 kaliber mer påvirkelig = man lærer mer? Samtidig som 308 løpet fort lever 2* ett løp i 6,5. Ikke for den del jeg tives med 6,5, men man MÅ spørre når man ikke kan.

 

Sikkert fryktelig mye jeg har glemt å spørre om og det blir sikker mye mer og jeg setter stor pris på geleiding fra dere som kan!

Link to comment
Share on other sites

Hvor er du? 

 

Den beste måten å lære langholdsskyting på er å bare begynne. 40mm på 100m er sikkert ikke fantastisk, men det er bedre enn ingenting, du bommer og du lærer, og du finner ut hva du trenger.
Og hva du trenger er det du har lyst på. For å treffe et dasslokk på 1000m, så trenger jeg en M67 i 6.5x55 og en Bushnell-ish kikkert, og Norma DL Felt. Det var det jeg begynte med, og det er ikke det jeg skyter med i dag - men det som er imellom M67en og en Defiance i et ACC-chassi er jo litt snobberi, og litt "det siste lille ekstra for å vinne" - og vinne gjør du bare ikke til å begynne med. Snobb kan du være fra dag 1, men det er ikke nødvendig (men det er deilig ;) )

Så begynn, der du er, se hva folk bruker, se hva du har lyst på etter ei stund, og kjøp det.

 

Veldig mange kjøper først, og mange av dem begynner ikke engang, og andre kjøpte feil, så begynn, og skyt. Har du akseptabel kjøreavstand til Kristiansand, så PM meg.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, M67 said:

Hvor er du? 

Befinner meg så mitt inni landet du får det, så her skal du lete lenge etter saltvann for å si det sånn "grenser ikke til noe hav". En kjøretur til Kristiansand blir kanskje litt i det lengste laget, sel om det hadde vært utrolig gøy å møte/lære litt av folk som faktisk kan Lh og driver aktivt med det :) Dog blir 7 timer hver vei litt på kanten..  Men takker for tilbud- mulig man har bedre tid på sommeren!

 

10 hours ago, M67 said:

Den beste måten å lære langholdsskyting på er å bare begynne. 40mm på 100m er sikkert ikke fantastisk, men det er bedre enn ingenting, du bommer og du lærer, og du finner ut hva du trenger.

Da får man vel bare kjøpe enda en kasse med 500 skudd, samt en avstandsmåler for å kunne vite hvor langt unna skiva står :)  Igjen har jeg 3 spørsmål..

1) Amunisjon til langhold, fungerer rekrutt jeg har brukt i alle år eller er det golden target/ dimond line som er tingen?

2) går jeg feil om jeg kjøper denne avstandsmåleren?https://jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-avstandsmaler/razor-hd-4000/vortex-razor-hd-4000

Eller blir man fort å angre på slike og velger for å gå over til kikkert der dette er inkludert? buy once cry once. 

3) Hvordan regner man ut kulebanen? Naturligvis kan jeg sikkert skyte inn på 100 meter, så 200 for deretter å gjette meg frem til antall klikk 350-400 meter osv. Regner med at man kan regne seg frem til "ish" klikk når man vet kulevekt og ca fart? :) 

Edited by Feten
Link to comment
Share on other sites

7 timer er et stykke ja - men nøyaktig posisjon kan gi oss mulighet til å sende deg til "rett mann".

 

Det er mye som fungerer, men ikke rekrutt.. Det fungerer så dårlig til langhold at det er morsomt... Om hensikten er å treffe noe på over 3-400m så er det totalt meningsløst.

Om rifla di ikke går så bra (40mm) med GT/DL kan du prøve RA/SKAN Super Sierra 9.3g, som vel Skytterkontoret selger. Den har lavere utgangshastighet, og litt dårligere BC, men går ofte bra selv i piper som ikke skyter DL/GT veldig bra. Jeg skyter mye hjemmeladd 144gr Sierra (samme kula altså) på diverse langhold. Sportsbutikken har kanskje "American Eagle" 156gr. Den kan gå bra, men kulebanen er fryktelig krum.

IKKE: Norma Jaktmatch, Norma Trainer, noe som helst Rekrutt, noe som helst Partizan eller Barnaul, og ikke Remington UMC, Noen av disse går veldig bra på kort hold, men svært sjelden på langt.

VIRKER: Alt annet Norma, Alt Lapua, Alt RA/SKAN som ikke er rekrutt

 

Helt super avstandsmåler, mulig overkill her, men ja. Topp sak. Til jakt kan kikkert med avstandsmåler være kjekt, men lit LH-skyting, knappast - og den der mindre og lettere.

 

Last ned en App til telefonen, "Shooter", "Strelok" (som betyr skytter på russisk) , "BulletFlight", "ISnipe", "Applied Ballistics" - Shooter og Strelok er vel de vanligste. De trenger hastighet og BC på kula som input, i tillegg til temp og trykk om de er ekstreme eller du skal ekstremt langt. Eller linken til bardp, som er utmerket.

 

Det er to greie tommelfingerregler som får deg forbausende nært:

For høyde så bruker du "2 minus 2"

 

Skyt inn på 200m, og skru (antall hundremeter minus 2) mrad eller 10x klikk (forutsetter 0.1mrad/ cm klikk) 

Er det 300m, så skrur du 3-2 x10 = 10 klikk

400m, så blir det 4-2 x 10 = 20 klikk

500m, 5-2 x 10 = 30, osv

Det blir feil etterhvert, og du stiller for mye med en rask patron og for lite med en treg. Men du kommer nært nok til korrigere, og notere. Husk, noter alltid! Da lærer du mye fortere, og ikke minst kan du gå tilbake i erfaringen uten å huske feil.

 

Sideveis, så bruker du "halve vindstyrken ganger antall hundremeter"

 

Er det 4m/s, rett på tvers, og det er 500m, så blir det 4/2 x 5 = 10klikk

Er vinden 45 grader fra siden, ganger du dette med 3/4 (egentlig 0.707, men er den nøyaktig 45 grader?) og er den 30 grader fra skyteretning, 1/2

 

Det viktigste med langholdsskyting er igrunnen presis skyting, som enklest og best læres innendørs på 15m med 22LR, på 100m eller et sted vinden ikke betyr så mye. Skyter en "i hytt og pine" så vet ingen om det er skytter eller vind, eller ammo, og alle blir frustrerte.

Og at hjemmeladd ammunisjon alltid er bedre enn kjøpt er en myte. Ferdig er som regel bedre enn nybegynner-ladd.

 

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

On 2/4/2021 at 9:33 AM, M67 said:

7 timer er et stykke ja - men nøyaktig posisjon kan gi oss mulighet til å sende deg til "rett mann".

 

Det er mye som fungerer, men ikke rekrutt.. Det fungerer så dårlig til langhold at det er morsomt... Om hensikten er å treffe noe på over 3-400m så er det totalt meningsløst.

Om rifla di ikke går så bra (40mm) med GT/DL kan du prøve RA/SKAN Super Sierra 9.3g, som vel Skytterkontoret selger. Den har lavere utgangshastighet, og litt dårligere BC, men går ofte bra selv i piper som ikke skyter DL/GT veldig bra. Jeg skyter mye hjemmeladd 144gr Sierra (samme kula altså) på diverse langhold. Sportsbutikken har kanskje "American Eagle" 156gr. Den kan gå bra, men kulebanen er fryktelig krum.

IKKE: Norma Jaktmatch, Norma Trainer, noe som helst Rekrutt, noe som helst Partizan eller Barnaul, og ikke Remington UMC, Noen av disse går veldig bra på kort hold, men svært sjelden på langt.

VIRKER: Alt annet Norma, Alt Lapua, Alt RA/SKAN som ikke er rekrutt

 

Helt super avstandsmåler, mulig overkill her, men ja. Topp sak. Til jakt kan kikkert med avstandsmåler være kjekt, men lit LH-skyting, knappast - og den der mindre og lettere.

 

Last ned en App til telefonen, "Shooter", "Strelok" (som betyr skytter på russisk) , "BulletFlight", "ISnipe", "Applied Ballistics" - Shooter og Strelok er vel de vanligste. De trenger hastighet og BC på kula som input, i tillegg til temp og trykk om de er ekstreme eller du skal ekstremt langt. Eller linken til bardp, som er utmerket.

 

Det er to greie tommelfingerregler som får deg forbausende nært:

For høyde så bruker du "2 minus 2"

 

Skyt inn på 200m, og skru (antall hundremeter minus 2) mrad eller 10x klikk (forutsetter 0.1mrad/ cm klikk) 

Er det 300m, så skrur du 3-2 x10 = 10 klikk

400m, så blir det 4-2 x 10 = 20 klikk

500m, 5-2 x 10 = 30, osv

Det blir feil etterhvert, og du stiller for mye med en rask patron og for lite med en treg. Men du kommer nært nok til korrigere, og notere. Husk, noter alltid! Da lærer du mye fortere, og ikke minst kan du gå tilbake i erfaringen uten å huske feil.

 

Sideveis, så bruker du "halve vindstyrken ganger antall hundremeter"

 

Er det 4m/s, rett på tvers, og det er 500m, så blir det 4/2 x 5 = 10klikk

Er vinden 45 grader fra siden, ganger du dette med 3/4 (egentlig 0.707, men er den nøyaktig 45 grader?) og er den 30 grader fra skyteretning, 1/2

 

Det viktigste med langholdsskyting er igrunnen presis skyting, som enklest og best læres innendørs på 15m med 22LR, på 100m eller et sted vinden ikke betyr så mye. Skyter en "i hytt og pine" så vet ingen om det er skytter eller vind, eller ammo, og alle blir frustrerte.

Og at hjemmeladd ammunisjon alltid er bedre enn kjøpt er en myte. Ferdig er som regel bedre enn nybegynner-ladd.

 

 

 

Her popper det inn akkurat den type tips og triks jeg har vært på leting etter! Skyteferdighetene er det jo alltid rom for å forbedre, så salonge bruker å få sine skudd den og. Bestillte avstandsmåleren i går så da var vi i gang. 

Om dimondline gå bedre i remington enn rekrutt er jeg fkatisk litt usikker på da jeg bare har brukt amon som jeg har bøttevis av fra før. Tenker jeg skal kjøpe 1 eske med golden, 1 med Dl og en med lapua så ser jeg hva jeg kan få best samlinger med. Rekrutten samler ca 40 mm men så sailer bolt dritt blir reine hagleskytinga.. 

 

Blir spennende å prøve denne 100 -2 *2 regninga!, men for å ta utregning for vind så blir jeg vel avhengig av en kestrel likevell? Eller "ser" man seg frem til ish vind?

Link to comment
Share on other sites

On 2/4/2021 at 9:33 AM, M67 said:

7 timer er et stykke ja - men nøyaktig posisjon kan gi oss mulighet til å sende deg til "rett mann".

 

Vi kan si det såppas presist att om du klakker inn Fagernes og postnummer 2900 så er det ikke så mye mere enn 15 minn unna :) 

Link to comment
Share on other sites

Uavhengig av alt vil jeg virkelig anbefale å sette opp blinker ut til 2/300m og se hva du får til med .22en. Noe av det beste som finnes av trening. Jeg har brukt g1 bc på 0,1-0,15 og 320ms i fart på norma 2 og topshot. Er det fersk lett snø hender det at det er enkelt å se hvor du bommer og. Får du til .22 på 300m, så er ikke 1000m med 6,5x55 en altfor stor utfordring.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Dodraugen said:

Uavhengig av alt vil jeg virkelig anbefale å sette opp blinker ut til 2/300m og se hva du får til med .22en. Noe av det beste som finnes av trening. Jeg har brukt g1 bc på 0,1-0,15 og 320ms i fart på norma 2 og topshot. Er det fersk lett snø hender det at det er enkelt å se hvor du bommer og. Får du til .22 på 300m, så er ikke 1000m med 6,5x55 en altfor stor utfordring.

Mulig jeg nå begrener 22 lr utifra hva jeg er vant med til jaktbruk, men er det i det heletatt relevant å prøve å dyrre stakkarn over 100 meter?. Har dette reel treningsefekt så er det jo super, i forhold til lyd "skyteplass muligheter" samt pris på amo, men om det mest er for å fokusere på avtrekk, pus osv ?

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Feten said:

Mulig jeg nå begrener 22 lr utifra hva jeg er vant med til jaktbruk, men er det i det heletatt relevant å prøve å dyrre stakkarn over 100 meter?. Har dette reel treningsefekt så er det jo super, i forhold til lyd "skyteplass muligheter" samt pris på amo, men om det mest er for å fokusere på avtrekk, pus osv ?

Kjempe fint for å lære seg å skru, lese vind, se etter bom/treff, verifisere data, tillitt til data og utstyr. Veldig avhengig av kikkert, men skal du lenger ut enn ca. 300m må du fort begynne å styre med justerbare montasjer, jeg kom meg ut til ca. 450m med 1,5-6x42 kikkert (den jeg hadde med størst justeringsområde) 20moa skinne og 9 lag brusboks shims.

Link to comment
Share on other sites

22LR på 2-300m har svakheten vindavdrift. Den er "hysterisk", men gitt samme værforhold, så skyter jeg ca like store samlinger på 300m med 22LR, som jeg gjør med 6.5x55 på 1000m. Dispersjonen til 22LR er altså 3 ganger så stor, minst, og en må fort ha en blink på 30-40cm for å kunne treffe den regelmessig.

En må også ha kvalitetsammunisjon - og nå når det er kaldt er det utvalget begrenset. 22LR ammo, som har meningsfylt presisjon på 300m, i -20°C begrenser seg til et par typer omtrent.

 

Men det er relevant. Og en møter de samme problemstillingene, og får trent på de samme tingene. Setter en ca papptallerkner fra 150 til 300m, og prøver å treffe dem, så vil en lære mye.
 

En tredje begrensning er dessverre at en må ha spesialutstyr her også, kanskje i større grad. Du kan skyte på 1000m med nesten de fleste jaktrifler i 6.5x55 og forvente å treffe noe, si et dasslokk, oftere enn ikke - uten ekstra dilldall og handlerunde først.

Det kan du ikke med 22LR på 2-300m. Det er 75 klikk fra 15/50m til 200m, og 150 til 300 - og hvor mange har oppsett som takler det "fra før"?

 

Første gangen jeg prøvde å skyte på 300m med 22LR, på 80-tallet engang, så satte jeg ei lekt på skivenummeret på 300m, og en papptallerken 4m over skivesentrum. Da skjøt jeg grupper helt nederst i poengringene på 300m-skiva, men de var oppmuntrende "små".

Idag har jeg rifle med nok klikk i kikkerten, og skyter av og til på en stein på 417m, den er på størrelse med en søppelkasse, og selv om jeg sjelden treffer den med 1. skuddet, så pleier det 2. å treffe. Det er ca 230 klikk opp...

 

Jeg vil si at det er en noget annen disiplin, og mer nerding enn skyting. Men gøy, og lydløst.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Dodraugen said:

Kjempe fint for å lære seg å skru, lese vind, se etter bom/treff, verifisere data, tillitt til data og utstyr. Veldig avhengig av kikkert, men skal du lenger ut enn ca. 300m må du fort begynne å styre med justerbare montasjer, jeg kom meg ut til ca. 450m med 1,5-6x42 kikkert (den jeg hadde med størst justeringsområde) 20moa skinne og 9 lag brusboks shims.

Da er jeg med på tankegangen!.

2 hours ago, M67 said:

En tredje begrensning er dessverre at en må ha spesialutstyr her også, kanskje i større grad. Du kan skyte på 1000m med nesten de fleste jaktrifler i 6.5x55 og forvente å treffe noe, si et dasslokk, oftere enn ikke - uten ekstra dilldall og handlerunde først.

Nå har jeg aldri tenkt aaalt for mye over om sikte på jaktrifla er moa eller mrad, men att den har tilstrekkelig klikk for å presse holda til 300 meter er jeg skeptisk på. Med maks "flaks" har jeg en gammo 3-9 sfp moa kikkert og har jeg skjønt det rett så er en kikkert i moa sfp noe man egt bare kan trykke ned i myra når vi snakker LH.. -meen får sjekke når man kommer hjem i kveld. 

 

 

Spør igjen om hvor vidt jeg blir avhengig av en vindmåler og om jeg vil ha ett behov for dette tidlig i Lh prosjektet. Like nysjerig er jeg også på hvilke målere folk bruker kestrel 2500?. Ingen utstyrfreeak- men når man ikke vet så må man nesten spørre om alt mellom himmel og jord :)  

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Feten said:

Med maks "flaks" har jeg en gammo 3-9 sfp moa kikkert og har jeg skjønt det rett så er en kikkert i moa sfp noe man egt bare kan trykke ned i myra når vi snakker LH.. -meen får sjekke når man kommer hjem i kveld. 

Det er ikke ideelt, men det går jo an. Jeg har skutt og truffet på både 6 og 800m med jernsikter, og på 1000m med min gamle 2.5-10x50 Tasco. Og har du noe å skyte med, så anbefaler jeg sterkt å prøve det først, det vil redusere risikoen for over- og bomkjøp kraftig.
Det viktigste kravet til kikkerten er jo at klikkene er repeterbare, og at rattet er såpass at du kan telle klikk, og komme tilbake der du startet.

 

3 minutes ago, Feten said:

 

Spør igjen om hvor vidt jeg blir avhengig av en vindmåler og om jeg vil ha ett behov for dette tidlig i Lh prosjektet. Like nysjerig er jeg også på hvilke målere folk bruker kestrel 2500?. Ingen utstyrfreeak- men når man ikke vet så må man nesten spørre om alt mellom himmel og jord :) 

Jeg bruker nesten aldri vindmåler. Jeg har en billig en, til 300,- eller noe, og den gir vinden, og jeg bruker den ikke uansett. Vinden der du står er nesten irrelevant - du må kunne anslå, bedømme, gjette, estimere, vinden et sted mellom deg og målet du skyter på. er det 1000m, så er det vinden ca midtveis som betyr mest. Er det nærmere, så betyr vinden nært mer, men det er sjelden vinden på standplass er veldig representativ.

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, M67 said:

Det er ikke ideelt, men det går jo an. Jeg har skutt og truffet på både 6 og 800m med jernsikter, og på 1000m med min gamle 2.5-10x50 Tasco. Og har du noe å skyte med, så anbefaler jeg sterkt å prøve det først, det vil redusere risikoen for over- og bomkjøp kraftig.

Man må jo begynne en plass🙂 Få tak i 1 pakke med golden t, 1 pakk dimond line og 1 pakk lapua for å teste hva r700 samler best med. Avstandsmåleren ble sent i dag, så da kommer vel den til uka!

 

Når det kommer til kikkerten så var vel mine mistanker rett når den ser sånn ut - see bilde

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...