Jump to content

Eldre sideliggere


Snøfte

Recommended Posts

Hallo godtfolk!

Jeg blir stadig mer fascinert av eldre sideliggere og kjenner meg selvgodt nok til å vite hvilken vei det går. Økonomien tillater på ingen måte eksklusive saker med sidelåser osv, det blir snakk om prisklassen godt under 10000, helst veldig godt under når jeg skal være ærlig. Nå ser jeg at det finnes mange sideliggere rundt omkring forbausende billig. Skyldes dette at folk kvittet seg med dem da blyforbudet kom eller er de rett og slett ikke moderne lengre? I mitt hode tilsier begge deler i så fall at det er mulig å få kloa i et godt bruksvåpen uten at det koster skjorta. Stemmer dette?????

I så fall; hvilke merker er verdt å satse på og hvilke merker bør man holde seg unna? Ser at Sauer&sohn, Sauer Suhl(er det noen sammenheng mellom disse to?), Husquarna og Merkel går igjen og jeg regner med at det blir en av disse. Har kikket og klådd litt og ser at f.eks Sauer har en litt annen lås enn Husquarna som såvidt jeg kan se virker mer solid (låser i toppen) Men dette har jeg ikke greie på og håper noen her inne kan hjelpe meg...

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring, basert mest på 20 år i pratekroken på en herværende sportsforretning av den gamle skole, er at sideliggerne "falt ut av moten", ingen kjøpte dem, det var over og under som gjalt fra slutten av 70-tallet og utover. Eneste kjøper var innehaveren av butikken som gjorde et utall dårlige byttehandler.....

 

De merkene du har konsentrert deg om er de enkleste å finne, bortsett fa litt obskure Belgsike hagler som ble solgt i hopetall både før og etter krigen.

 

Sauer&sohn, Sauer Suhl, Husquarna og Merkel er kvalitet det, og var anerkjente saker.

 

Sauer Suhl fikk bedre ord på seg ETTER at jernteppet falt enn før, Merkel finnes som gamle Merkel og Merkel (DDR), og har stort sett samme kvalitet som førkrigs IMHO, iallefall når vi kommer ut av etterkrigstida's elendige stål i øst......

 

Merkel fra 1980 tallet er etter min mening ypperlig, men litt tungt og gammelstødig (gammelt godt design, kan en også si)

 

Sauer & Sohn var førkrigs laget i Suhl, Sauer Suhl er fra samme sted, men småfabrikkene slått sammen til et VEB (Volks Eigene Vertrieb - Folke Eiet Fabrikk) som produserte de gamle våpna i de gamle, små verkstedene og prøvde å beholde navnene, noe rømte eiere forsøkte å forhindre via rettsapparatet i (Vest)Tyskland.

 

Gratis historielekse følger med (øst)tyske hagler!

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar. Vil det si at alle produsentene med Suhl til "etternavn" er laget på VEB- fabrikker mens de som ikke har "etternavnet" er laget av tidligere eiere på nye steder?

Ser at både Merkel og Sauer har en modell 8 har disse noe med hverandre å gjøre?

Til slutt; Jeg synes konstruksjonen med kryssboltvirker mer solig enn "den andre" i og med at den låser i toppen. Stemmer dette? En del av sideliggerne jeg har sett på har vært litt slarkete. Kan en børsemaker rette på dettes?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Merkel er det nye navnet på Sauer, de har felles maredsføring. du har en litt uoversiklig greie fra Suhl. Simpson og Sauer er stort sett like med forskjellig navn. Før krigen var det mange forskjellige våpensmeder i Suhl. Så har du GDR våpnene (German Demokratic Republic ), de er laget i Øst Tyskland. Sauer & Sohn ble flyttet til Eckerenførde på denne tiden. er usikker på om det bare er en produksjonsadresse.Har en Røgeberg katalog foran meg, fra 68 eller rundt der. Der har de en Vorm. (Vormahls)Sauer & Sohn, Suhl, Det er både model 8, model 47 E (Ejector) og 147 E ( finere gravering og ejector). Bildet har merkingen til Hanel og det tilsier at det er Hanel som har produsert disse våpnene ( Både Sauer og Simpson) fra GDR tiden hadde 4 ringer på løpene, mesten som OL ringene.

Jeg har en mod 47 E produsert av Hanel.

Kvaliteten på Sauer har vært veldig god, blitt dårligere for så å bli bra igjen. Jeg vil ikke påta med å si når den var på det dårligste.

Har kataloger som sier litt om navnebytte og profilering. Send med adresse så skal jeg kopiere.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg må innrømme at jeg detter litt av lasset her, samtidig blir jeg jo litt klokere.

For å forenkle det hele: Jeg kommer trolig til å kjøpe meg en eldre, brukt s/s. Først og fremst gjør jeg det for å finne ut hva slags hagle jeg trives best med. Jeg regner med andre ord ikke med at jeg har den resten av livet- men man vet jo aldri. Er i så fall Sauer modell 8 et greit valg. Da tenker jeg på holdbarhet og om de er pålitelige. Om jeg liker dem er jo en annen sak og det er jo det jeg skal finne ut!

Kan en børsemaker utbedre slark eller er løpet kjørt for slarkete hagler?

Til slutt: Hvordan stiller det seg med stålhagl (til leirduer)i disse børsene? Jeg kommer sikkert til å få åpnet trangboringen men vet ikke om det er tilstrekkelig.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ei 40 år gammel Aya hagle s/s, som eg syns virker som ein ok hagle. Om den er like god kvalitetsmessig som dei Tyske slagerene Merkel/suhl, skal være uvisst, men det virker som ein god mekanisme på dei. Dei virker solide og holdbare og ikkje alt for tunge heller.

Det einsaste problemet mitt er den velkjente løpsbulen på det høgre løpet, som ein kompis fiksa med å tryne og få snø i pipa, for så å trekke av. Den buler, men treffbildet er ikkje så aller værst alikevel. Det løpet som har full trangboring er ok, men det med halv trangboring er dårlig.

Ok treverk på den, og ingen slark i nokon mekanisme.

Min har desverre litt rust i løpet etter første eiger, som ikkje var flink nok til å pusse etter bruk. Kun skyte løpet reint, som han sa.... :D

 

Men alt i alt, er det ei flott hagle. Dette er naturligvis ikkje ei påskosta hagle, men av den rimelige modellen som dei fleste hadde økonomi til.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Skal du ha en eldre sideligger som du kan stole på, så kjøp en Merkel 8. Har selv en slik, og er veldig fornøyd med hagla mi! :) Det er et GDR våpen. GDR = German Demokratiske Republik. Altså den er lagd i Øst-Tyskland.

Hvilket årstall sånn cirka, er den produsert i? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg arva 2 stk Oscar Merkel s/s av min farfar. Ene er fra 1934, den andre er fra 35. Har jakta endel med dem, og synes s/s er supre jaktvåpen. Skutt stål patroner har jeg også gjort uten trøbbel. Det som er litt dumt med de gamle haglene er at de ikke er beregnet på patroner med forpakning. Før var det bare en filt el. som lå mellom krutt og hagl. Trangboringa blir derfor sykt trang med nye patroner. Sendte den ene hagla opp til Tor Solberg på G-sport og hona opp løpa. Ble en suveren rypebørse!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Sauer mod.8 siden 1974, og har i dag min andre. Den første ble dessverre stjålet, den arvet jeg av fattern, som hadde brukt den gudbedre meg i det meste av jaktlivet sitt. Men den "nye" er av akkurat samme solide kontruksjon. Det er noe med at jo enklere en konstruksjon er, dess mer solid og gjerne mer driftssikker også. Jeg aner ikke hvor mange skudd jeg har avfyrt med de to haglene, det sier alltid BANG. Den jeg har i dag, har jeg hatt siden 1982 eller noe sånt, den er fremdeles fullstendig tight i alle ledd, NULL slark.

Jeg tror det er bortimot umulig å trå feil om du kjøper en Sauer mod.8.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Sauer mod.8 siden 1974, og har i dag min andre. Den første ble dessverre stjålet, den arvet jeg av fattern, som hadde brukt den gudbedre meg i det meste av jaktlivet sitt. Men den "nye" er av akkurat samme solide kontruksjon. Det er noe med at jo enklere en konstruksjon er, dess mer solid og gjerne mer driftssikker også. Jeg aner ikke hvor mange skudd jeg har avfyrt med de to haglene, det sier alltid BANG. Den jeg har i dag, har jeg hatt siden 1982 eller noe sånt, den er fremdeles fullstendig tight i alle ledd, NULL slark.

Jeg tror det er bortimot umulig å trå feil om du kjøper en Sauer mod.8.

Hvordan ble den stjålet? :(

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en eldre sideligger som du kan stole på, så kjøp en Merkel 8. Har selv en slik, og er veldig fornøyd med hagla mi! :) Det er et GDR våpen. GDR = German Demokratiske Republik. Altså den er lagd i Øst-Tyskland.

Hvilket årstall sånn cirka, er den produsert i? :roll:

 

Det står det trykket på børsa di, det skal stå 3 siffer sammen med noe av den andre merkingen på hagla. Det første sifferet er måneden og de to andre er årstallet.

 

Jeg fant 3 siffer der det står "777"...Jeg tolker det som om den er lagd i juli 1977? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Sauer mod.8 siden 1974, og har i dag min andre. Den første ble dessverre stjålet, den arvet jeg av fattern, som hadde brukt den gudbedre meg i det meste av jaktlivet sitt. Men den "nye" er av akkurat samme solide kontruksjon. Det er noe med at jo enklere en konstruksjon er, dess mer solid og gjerne mer driftssikker også. Jeg aner ikke hvor mange skudd jeg har avfyrt med de to haglene, det sier alltid BANG. Den jeg har i dag, har jeg hatt siden 1982 eller noe sånt, den er fremdeles fullstendig tight i alle ledd, NULL slark.

Jeg tror det er bortimot umulig å trå feil om du kjøper en Sauer mod.8.

Hvordan ble den stjålet? :(

 

Enig med deg! Har også en Sauer modell 8, den er borret opp til 1/4 og 3/4 - et supervåpen til rypejakt. Ingen slark, ingen rust :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...