Jump to content

Nybegynner, hvor starter man?


Mazeking

Recommended Posts

Jeg vurderer å forsøke meg på rifleskyting. Har null erfaring og ingen venner i miljøet, som jeg vet om. Jeg er i slutten av 40 åra og bor i Oslo. Jeg har lest meg opp og ned på forumet her samt politiets sider om våpenklassifiseringer og våpensøknader.

 

Det jeg har funnet ut så langt er at jeg nok vil starte med 22LR (hvis ingen har bedre idéer) da det er rimelig i anskaffelse og rimelig i bruk. Jeg bruker briller og har lest masse negativt om dioptere så kikkertsikte er vel det jeg bør ha.

 

Problemet nå er å vite hva jeg gjør videre. Bør jeg kontakte Oslo skytesenter og ta nybegynnerkurs i rifleskyting der? Blir ikke helt klok på dette med hvor man melder seg inn om man bare vil prøve dette først. Er det andre innendørs baner i Oslo? Så langt finner jeg bare en 15 meters bane på Ekeberg, men den er stengt pga korona. Andre alternativer er vel da å skyte utendørs på Lørenskog eller Løvenskjold.

 

Hvor melder man seg inn? Føler dette er litt «høna og egget». Man må ha eget våpen for å skyte, men for å få eget våpen må da noen i en klubb anbefale deg. Finner lite om akuratt denne problemstillingen på nettet. Så er det ymse nasjonale forbund der jeg trenger tips på hva jeg bør melde meg inn i med mitt formål. Ser også det nevnes en App her for forumet for booking av skytetid på, Lørenskog. Hvilken app er dette?

 

Så var det kjøp, som et et kapittel for seg selv. I følge politiets sider er det et våpenkort pr våpen. Jeg regner med at det er flere her som ønsker å prøve ut flere våpen pr kaliber, ser ikke ut som det er lov og at våpen da må selges etter 3 mnd. Ser også folk snakker om «kupp» på finn.no innimellom så første kjøp blir kanskje der?

 

Jeg har også fått med meg at man må vise kvittering på FG godkjent våpenskap for i det hele tatt å få sendt inn søknad om våpenkort.

 

Noen tips til en forvirret kar på hva man gjør i hvilken rekkefølge om man vil skyte med rifle i Oslo?

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

Det finnes mange måter å se dette på, og dette er min forenklede måte. Skal du bli jeger eller skytter? Hvis du skal bli skytter, bør du få opplæring i de grunnleggende teknikkene. Jeg tenker at det enkleste er å melde seg inn i en DFS-klubb. Her har de klubbrifler i .22LR, og disse kan du låne på trening og stevne i lang tid fremover. Da lærer du grunnleggende rifleskyting, og du har et langt bedre grunnlag for å ta et fornuftig og begrunnet valg om hvor veien går videre. Både når det gjelder skyteform/organisasjon/øvelser, men også for valg av våpen. Det er ingen problem med kombinasjonen briller og diopter. De fleste jeg skyter sammen med bruker briller i en eller annen sammenheng.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet og skyttersporten!

 

Litt avhengig av hvor i Oslo du bor ville jeg tatt kontakt med Nordstrand skytterlag (Ekeberghallen), Oslo Østre skytterlag (Årvoll) eller Skarpskytten (Oslo Vest). De har innendørs 15 m baner og låner ut våpen gratis. De har også opplegg for nybegynnere, og du finner dem både på Facebook og nettsider. 

 

Dersom Oslo Skytesenter har åpent for å trene per i dag får det være en sak mellom dem og Bent Høie. Breddeidretten i Oslo, også skyttersporten, er stengt for alle over 18 år. Jeg tipper de fleste åpner i slutten av januar, gitt myndighetenes råd per i dag.

 

Det er svært mange gode skyttere som bruker briller og diopter, så det ville ikke bekymret meg. Jeg ville vært mer opptatt av å komme inn i et godt miljø og få god instruksjon hvis jeg var deg, og det finner du både i Oslo Østre, på Nordstrand og i Skarpskytten. Lykke til! 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takk for alle tilbakemeldinger. 
 

Vi har i flere år eid skog/utmark i familien som har vært satt ut til hjortejakt. Jeg har såpass selvinnsikt at jeg ser at veien fra null våpenerfaring til felling av kronhjort med egen rifle er ganske lang.

 

Tenkte derfor jeg kunne prøve meg med lettere rifler på bane først for å se om dette er noe for meg før jeg tar skrittet videre.

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

Grunneier med eget hjorte-terreng blir fort populær :-)

Du må ta jegerprøven først om du skal skyte hjort. Det skyte-tekniske og erverv av våpen er rimelig greit - det rekker du uten problemer før høsten! Du er ute i god tid!

Jegerprøven kan du eksempelvis ta i Rælingen JFF: https://www.njff.no/fylkeslag/akershus/lokallag/raelingen/Documents/Jegerprøvekurs/Kursplaner 2021/Februar.pdf

Da bruker du februar på kurset og tar eksamen i mars.
Da kan du søke om våpen til jakt i mars, og med 3-4 måneders behandlingstid har du børsa klar i juli.

Da kan du skyte opp i god tid før jakta starter. Og trener du jevnt og trutt i Lørenskog skytterlag på Losby så går oppskyting med eget våpen lett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oslo Sportsskyttere og Bærum JFF er de eneste som skyter løpende hjort i Oslo-området og disponerer baner på 100m for grovkaliber og 50m for 22lr på Løvenskiold og leirduebaner på Jordbru i Bærum. Medlemskap er rundt 1000-lappen i hver klubb og ubegrenset trening med rifle, gjerne 10 - 20000 skudd i året på elektroniske skiver, er gratis. Ammo betaler man selv. Storviltprøve for klubbmedlemmer er også gratis i mai. Begge klubber har våpen til utlån.

 

På viltmålskyting og jaktfelt skyting bruker man rifler med kikkertsikte. I jegerklassen bruken man jaktrifler.

 

Nivået i disse klubbene må sies å være bra og som en kuriositet kan jeg nevne at Oslo Sportsskyttere er den klubben i Norges Idrettsforbund som har flest medaljer i sommer-OL.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...