Jump to content

44 mag. og 310 grs Lee blykule- ladedata


Guest Øyvind J

Recommended Posts

Julenissen kom med en ny støpetang til meg i går, og da må jeg jo teste litt i helga. Hvor mye N-110 krutt er passende å begynne på, og hvilken patronlengde? Kula har 2 krymperiller og det er gas chek. Jeg bruker en Ruger Super Redhawk med 9,5" løp.

Link to comment
Share on other sites

Er det full gass du er ute etter, eller er det Mag2 kravet?

Koseladninger kan du jo starte med på rundt 17gr N110 i din Ruger og deretter er det jo bare å føle seg frem.

Bruker denne kula i min Smith, der var absolutt max 18,9gr N110 med kula satt i fremste krymperille, sylinder var desverre ikke lang nok til å utnytte bakre rille.

Du kan jo bruke bakre rille, da blir trykket snillere en ved min "krampe"ladning samt at Ruger er jo en god del sterkere enn Smith....

Har en 91/2 SRH selv, men i 454, det er på grensen til å kunne kalles revolver, nett er det vertfall ikke 8):lol:

Link to comment
Share on other sites

Takker for raske svar. Er vel ute etter sånn ca mag 2 kravet, og eventuelt hvor maxgrensa går. Har ikke hatt 44 så lenge, så har liten erfaring med kaliberet, derfor er det lettere å spørre folk med erfaring enn å begynne fra bunnen :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde to av denne blokka for noen år siden. Kuler fra den ene gikk bra i en SB 10,5" fikk 1355 fps med 17,6 grs og 1448 fos med 19,0 grs N110. Testet ladninger med ,4 grs intervall i mellom dette. Liten tilleggs opplysning. Den aktuelle revolveren har løp dia .431 og sylinder åpninger .432-.433 og krever muligens derfor noe kraftigere ladning for å oppnå disse hastighetene, enn en som har optimale mål. Jeg ville ikke benyttet annet enn startladningen i f.eks en S&W mod 29/629. Normalt har jeg i andre 44 revolvere fått best presisjon ved ca. 17 grs N110 med kuler på ca 300 grs.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært på banen og testa litt, og det gikk over all forventning. Med 310 grs kula og 17 grs N-110, kula satt i fremre krymperille, gav utrolig jevne hastigheter på rundt 1190 fps, (faktor ca 370) overraskende behagelig rekyl, og samlinger på +/- 30 mm....

 

med samme ladning, men med kula satt i bakre rille ble hastigheten mere ujevn rundt 1050 fps. Presisjonen var fortsatt bra, rundt 40-50 mm.

 

Testa også RCBS 240 grs silhuettkuler med 19 grs N-110, og det blir nok denne kula jeg kommer til å bruke til Mag 2. Faktoren lå på ca 300, og presisjonen var også på denne kula ca 30 mm samlinger.

 

Så her ser du "Triggerhappy" Spør de som har erfaring, og slipp masse ekstra arbeid :D:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg støper den kula til mange..

Bruker den ikke selv..

Har noen ladedata på den, men har aldri fått den til å gå noe særlig før en nærmer seg max.

Var ingen vits i å gi deg data på noe som går dårlig,,, for meg da :oops:

Enda mindre vits i å gi deg max-ladninger, , , kunne kanskje ødelagt din revolver...

Det står ladedata på denne kula mange steder,,,

- så det var og en utfordring til deg om å bruke de små grå :lol:

Men hadde aldri innbilt meg at du ikke tok en utfordring :mrgreen::mrgreen:

 

Men,, tusen takk for at du deler av deg til oss.

At du klarer å få så bra samlinger er vannvittig bra :wink:

 

( +/- 30mm vil da si mellom 0 og 60mm,,,eller )

:D:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke redd for en utfordring, men jeg har alltid hørt på andres erfaringer... Sparer mye tid og ergelser på det vettu, og ser ingen grunn til å finne opp kruttet flere ganger :)

 

Du får ta kontakt på NM neste år, så kan vi skravle litt og dele erfaringer.

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Hylsene gikk tregt ut av tønna med 17 grs og 310 grs kula, så jeg vet ikke om jeg kanskje burde stoppe der, men mulig det tilsvarer ca. 19 grs med patronlengde 43 mm. Mine patroner var 41 mm lange, satt i fremre krymperilla

 

Uansett så var det behagelig rekyl på de tunge kulene..

Link to comment
Share on other sites

I min 4" - er macholadningen N110/20 gr. (fremste krymperille for S&W), og gir godt og vel 1300 fps.

Et eller annet punkt i hånden min - blir omtrent ødelagt etter første skudd - og den begynner å skjelve noe sinnsykt.

Rekylen er mottagbar - men et eller annet skjer.

 

Ved å bruke H110/20 gr. - er hastigheten 1100 fps - og nerven som tydeligvis blir aktivisert med ovenstående ladning - er ikke tilstede.

 

Best presisjon i min 4" - får jeg med Mimek 300 gr.

 

Og da er ladningen H110/20 gr. - samt N110 20 gr. (1300 fps og nerve som aktiviseres).

 

Mimek som er .431 går bedre enn Lee`s .430 - uansett ladning.

I RSH`en - burde jeg sikkert hatt .432.

 

 

Mimek 250 gr./.431 og N340/10,7 gr. - går også godt, men den har jeg ikke målt hastigheten på. I RSH`en er hastigheten 1190 fps.

 

Så til afrikaturen i april - skal jeg ta med 4"`eren, og H110 ladningen :D

 

Den er nå skutt inn til dette formålet med Leupold 2x, samt Docter sight.

 

Innskutt avstand med kikkert - er 8 cm over på 25 m - og kan da holde rett på dyret opptil 120 m.

Med Docter`en ser jeg ikke hensikten med å skyte den inn over 60 m.

 

(antar det blir en zebra - samt masse vortesvin med Mimek`en :D. Har dessverre ikke mer plass på veggen :? )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kjære Fozzy 357

Er det ikke på tide du slutter med å øse eder å galle over Triggerhappy.

 

Som mange andre her inne ønsker jeg et hyggelig Kammer med en god kammeratslig tone, ikke den drittslengingen du holder på med.

 

Har du glemt hvordan du lovpriste svarene han gav deg tidligere :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Eg vurderar å kjøpe tang for denne kula, men eg ar alt for lat til å plundre med å sette gas check på kulene. Er ladedataene her med eller utan GC mon tru? Kva hastigheit bør eg kunne oppnå uten for mykje blying dersom eg droppar GC og brukar bly frå hjulvekter?

Link to comment
Share on other sites

Eg vurderar å kjøpe tang for denne kula, men eg ar alt for lat til å plundre med å sette gas check på kulene. Er ladedataene her med eller utan GC mon tru? Kva hastigheit bør eg kunne oppnå uten for mykje blying dersom eg droppar GC og brukar bly frå hjulvekter?

 

Min erfaring er at det er lettere å få god presisjon med denne tung-kula fra RCBS:

https://shop.rcbs.com/WebConnect/MainSe ... te=C12J059" target="_blank" target="_blank

 

Har du harde kuler, med rktig tinn/antimon-forhold, kan du oppnå gode resultater med den uten GC også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...