Jump to content

Ny pipe: Rustfri eller Chrome Moly


ktm250sx

Recommended Posts

3 hours ago, ktm250sx said:

Det var kanskje diffust. En 338 LM pipe for langhold. 

Fokuserer du på levetid eller presisjon. Det er nok ingen, eller iallefall svært liten tvil om at ei pipe med forkrommet løp vil ha lengst levetid.

Forkrommede piper kan ha svært god presisjon, men hadde de konsekvent hatt bedre presisjon enn rustfrie, eller ubelagte 4140/4150 eller andre CrMo-stål, så ville vi sett flere i bruk, og benkeskytterene ville brukt dem. Det gjør de ikke. Og knapt noen langholdsskyttere bruker forkrommede piper. Det er noe en nesten utelukkende ser på halvautomatvåpen, og spesielt de beregnet på hard bruk.

Derfor tror jeg en kan forvente bedre presisjon i ei "vanlig" pipe, enten den er rustfri eller ikke. Billigere er den også.

 

Hvem leverer egentlig forkrommede piper i 338, eller andre typiske langholdskaliber?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det finnes forkrommede piper som er egnet til presisjonsskyting. Det er nesten umulig å få lik tykkelse på krombelegget gjennom hele løpet. Krombelegget kan også løsne, og da er "løpet kjørt".

Forkrommede løp brukes i helautomatiske våpen fordi det blir mindre utbrenning da krombelegget tåler mer varme enn stål. Russerne er vel de som er best på forkromming.

 

Jeg tror trådstarter egentlig mener rustfrie løp. De har mange fordeler, og er presisjonsmessig jevngode med vanlig stål.

Link to comment
Share on other sites

  • ktm250sx changed the title to Ny pipe: Rustfri eller Chrome Moly

Fra Bartlein Barrels: https://bartleinbarrels.com/barrel-faq/

 

Quote
Yes we offer Chrome Moly (C.M. 4140) steel and Stainless Steel (S.S. 416R) for our gun barrels.
 
For the most part neither from what we see. If we had to pick one we would lean towards the C.M. possibly lasting longer but how long a barrel last is subject to all the variables involved. Such as the type of powder being used, how it is being shot and cleaned and the types of bullets being shot thru it etc….

 

Så det avgjørende er vel kanskje heller hvem som produserte pipen og hvem som gjør monteringen enn om de har brukt CM eller SS.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Cardinal said:

Fra Bartlein Barrels: https://bartleinbarrels.com/barrel-faq/

 

 

Så det avgjørende er vel kanskje heller hvem som produserte pipen og hvem som gjør monteringen enn om de har brukt CM eller SS.

 

Jeg liker SS på "gå hele dagen i øsregn og sleng i bilen med varmeapparat på fullt"-jaktrifler... På andre rifler er det hipp som happ - man sliter de ut før de rekker å ruste uansett. 

Jeg har hatt >20 piper, av begge sorter, og noen er bedre enn andre, og noen merker er mer konsekvent gode enn andre, men jeg ser ikke en korrelasjon til materiale. Noen er også mindre konsekvent gode... Men noen få piper er et lite grunnlag

Og som Cardinal skriver, det viktigste er jobben som blir gjort. Jeg syns det ser ut som alle de anerkjente/ kjente pipeprodusentene lager gode piper, og variabelen er fort børsemakeren som kamrer den. Og der blir pipeprodusent fort et ikke-spørsmål, de gode børsemakerene bruker ikke drit.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...