Jump to content

Kikkertmontasje til m98


Resuam

Recommended Posts

Basene er nesten alltid spesifikke til hvert vÄpen. (det er noen vÄpenprodusenter som tilpasser kassene slik at f.eks baser for remington 700 passer) For Svingmontasje og Hakemontasje monteres basene slik at de ikke nÞdvendigvis er like hÞye foran og bak, sÄ da er ogsÄ "ringene" (eller festene for skinne) spesifikke for de ulike vÄpnene.

 

Noen vÄpen har geometri maskinert rett i lÄnekassa, da trenger man ikke baser.

 

Montasjen skal ogsÄ passe til kikkertsiktet, og da er det mer enn hÞyden og diameteren til mellomÞret som mÄ passe. Spesielt mÄ man passe pÄ at det ikke blir konflikt lengdeveis mellom okularet, objektivet og justeringstÄrnene og "ringene" Spesielt pÄ brekkvÄpen kan man trenge forlengede ringer bak, da justeringstÄrnene kommer i veien.

 

Om man begynner med Ä velge vÄpen, bÞr man like ofte velge kikkertsikte etter den montasjen man Þnsker, som motsatt.

 

Om det er til en gammel Mauser (baklengs?) du trenger montasje, sÄ er svingmontasje det jeg anbefaler. Disse er laget slik at de tar opp alle skjevheter mellom fremre og bakre lÄskassebro, inklusiv at skruehullene er boret litt feil. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ragnar Hansen sel Recknagel, trur du har fÄtt ein ok pris dersom du skal kunna bytta mellom to sikter.

Sjekka EAW prisar, og dei er blitt like dyre. Sikkert kronekursen.

Eg ville fulgt AmatÞr sitt rÄd, og sjekka kva prisen blir med Ä kun bytta delane (ringane) som er 1" med 30 mm.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her er de delene du trenger Ä bytte. Du mÄ finne ut hvor hÞye deler du har i dag og finne tilsvarende i 30mm

 

Sansynligvis trenger du ikke bytte det runde avstandsstykket bak. Men for aller best resultat, dreier bÞrsemakeren en ned slik at den passer perfekt. Som du ser av bildene fra katalogen, finnes slike avstandsstykker med eksentrisk hull. Dette brukes til Ä kompensere for at basene ikke havner helt pÄ linje. Minst mulig spenning i kikkertsikterÞret, og for grovinnskyting av siktet sideveis. 

A0763D65-D023-4C8F-B190-687650B42FB0.png

5344566C-4182-4CA6-BA56-71E063849B6B.png

88F03D5B-F220-4563-A02E-6A6B3478DB6F.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, amatĂžr said:

du bytter ikke en slik fin svingmontasje med en picatinny-skinne.......

Det har jeg heller ikke lyst til😊 Vil bare ikke ende opp med like dyr monstasje som optikk... (satt pĂ„ spissen da, men i verste fall mĂ„ jeg ut med 4500 som er ca halvparten av hva jeg planlegger Ă„ bruke pĂ„ siktet). Det er bare at det er dyrt og jeg Ăžnsker Ă„ holde prisen lav pĂ„ det som ikke trenger Ă„ koste sĂ„ mye😊

Link to comment
Share on other sites

Begge deler. Jeg jakter alle fire hjortedyr. Trenger egentlig 2-12 siden det er godt Ä ha sÄ lavt pÄ elg og vil ha opp til 12 siden det er greit Ä brukte siktet som hÄndkikkert nÄr du stiller pÄ rein. Lys er ogsÄ viktig i skumringa. Veldig all round da...

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, M67 said:

Hva med en hÄndkikkert ;)

Det har jeg jo ogsĂ„ da, men liker Ă„ kunne bruke siktet nĂ„r jeg stiller pĂ„ reinen. Da slipper jeg Ă„ bytte kikkert og styr med Ă„ finne igjen dyret... Noen ganger mĂ„ det gĂ„ fort og da er det veldig greit med 12x forstĂžrring pĂ„ siktet😊

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Resuam said:

Det har jeg jo ogsĂ„ da, men liker Ă„ kunne bruke siktet nĂ„r jeg stiller pĂ„ reinen. Da slipper jeg Ă„ bytte kikkert og styr med Ă„ finne igjen dyret... Noen ganger mĂ„ det gĂ„ fort og da er det veldig greit med 12x forstĂžrring pĂ„ siktet😊

Jeg bare mÄtte. Jeg har brukt 24x pÄ siktet til samme formÄl, senest for noen dager siden - jeg fant ikke horn med hÄndkikkerten, men med siktet vridd opp pÄ 20 sÄ var det horn, og pang sa det :), sÄ ser behovet.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Resuam said:

Tar gjerne tips til kikkerter med tommesrĂžr som kan erstatte v4 da😊 HĂžres egentlig ut som en veldig lur lĂžsningđŸ‘đŸŒđŸ˜Š

Se pÄ Leupold, de har en del med tommes rÞr enda. Du mÄ leve med SFP og moa-klikk da.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...