Jump to content

Marlin får ny eier..


Mas-36

Recommended Posts

Long Live The Lever Gun😉

Min Marlin 1895GS har nå skutt nøyaktig 1600 skudd på åtte år. Jeg har en Remington produsert versjon, jeg kan ha hatt flaks siden jeg ikke har hatt problemer eller feil av noe slag. Riktig nok har jeg finpolert enkelte deler for å fjerne skrapemerker i hylsene. Ellers må jeg nevne at jeg må stramme til skruer etter 25 - 30 skudd. Jeg har et eget sett med skrujern som er tilpasset hver skrue. Skruer løsner ikke på min Winchester modell 94. Ruger blir sikkert ikke en dårlig produsent, får vi håpe, spennende å se hva de kommer opp med. 

Wra. 1600 skudd.JPG

Wraping – Kopi.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, MikiN1486 said:

Håper 338mx og 308mx gjenoppstår. Mangler en 338 i garderoben🤔😪

.338 Marlin Express er nok en spennende patron:

Interessant å se hva som kommer i kalibervalg etter hvert, de kommer nok med de tradisjonelle Lever Gun-kaliber som 45-70 Govt. og 30-30 WCF og div. revolverpatroner. .444 Marlin er lite å se, den faller litt igjennom andre alternativer. .308 Marlin Express er vel nesten utdødd?

Marlin.JPG

Link to comment
Share on other sites

@Vaquero Hadde ikke fått med meg at .450 Marlin har belte og greier... Så takk for bilde! Måtte google litt, og fant ut at patronen faktisk er basert på en villkatt. Hmmm, interessant. Fikk plutselig lyst på bøylerifle i .450 Marlin. Har hatt Marlin 444 tidligere, men den er liksom verken "fugl eller fisk". En kort Marlin bøylerifle i .450 Marlin, ladet med 405 grains Woodleigh FP, burde jo være en bra elgrifle for kortere hold i skauen, eller i brattskråningene med tett løvskog i Telemark, hvor jeg har tilgang på hjorteviltjakt. 

 

Hadde bare magnumbelte-hylse skremt bort den forbanna hjortelusflua😡

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, FredrikW said:

Hadde ikke fått med meg at .450 Marlin har belte og greier...

Jo da, den har belte og patron-ideen stammer fra .458x2" American:

450 Marlin kom som en Hornady/Marlin kreasjon i år 2000. .458x2" American var en villkatt som Frank Barnes fant på i året 1962. Villkatten er helt enkelt en .458 Win.Mag. hylse trimmet ned til 2" (50,8mm.). Jeg har selv laget eksemplaret på bildene her, ganske enkelt å gjøre. Marlin/Hornady ville som en sikkerhetmargin forhindre at .450 Marlin kunne havne i et annet kammer med mindre kaliber, eks.7mm.STW o.l. Dette kunne medføre en kjempesmell, derfor fikk 450 Marlinhylsen et belte som vil forhindre at den havner i et feil kammer. .458x2" er ikke en patron for bøylerifler, men tenkt for boltrifler. 

 

Bilde under viser fra venstre:

#1: 45-70 Government (hylselengde 53,30mm.)

#2: 450 Marlin (hylselengde 53,0mm.)

#3: 450 Marlin 325 grain Hornady FTX (hylselengde 51,80mm.)

#4: .458x2" American (hylselengde 50,8 mm.)

#5: 7mm.STW (ikke putt en .458x2" i dette kammeret)

 

Det vil bli spennende å se hva Ruger kommer med etter hvert.

 

.450 Marlin.JPG

 

.450 Marlin a.JPG

Fra venstre: 45-70 Govt. med 405 grain Woodleigh. 450 Marlin med 350 grain Hornady FP Interlock. .458 x 2" American med 405 grain Remington.

 

.450 Marlin b.JPG

 

.450 Marlin c.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...