Jump to content

Langhold og PRS


hipshot

Recommended Posts

Strengt tatt skyter både Norges Metallsilhuettforbund (NMF) og Det Friville Skyttervesen (DFS) "langhold" i og med at begge har disipliner som skytes på "langt hold".

NBSF har langholdsdisipliner, og det skytes på lange hold i PRS, som ikke er et godkjent forbund (ennå).

 

I tillegg skyter mange "langhold" uformelt, og uten å være organisert noe sted, som trening til jakt, eller bare fordi det er gøy.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Så langt så har det vært 35 skudd årlig for jakto.

 

Men nå har jeg gått til anskaffelse av en rifle til DFS skyting (m67, ha-ha).

 

Og jeg tenkte å finne anvendelse til en Brno i 300winmag. Den er ikke den rette i det terrenget jeg jakter, og jeg er interessert i å finne ut potensialet på lange hold. Noe spesialbygg er ikke for meg.

Link to comment
Share on other sites

BPRC har vel flest tilhengere i NSU, men også SWS har dette på programmet i sidematchen Long range buffalo single shot!

I SWS skytes det langhold innenfor (såvidt jeg husker):

 

1. Lever action rifle, pistol caliber (gir ikke eget ervervsgrunnlag da samme riflen erverves til main match. Vanligst er vel 1873 Winchester i 45 Colt eller 357 Mag)

 

2. Lever action rifle, rifle caliber. Pedersoli i 45-70 Gov er jo gøy, eller en lettere sak i 30-30 Win

 

3. Single shot. Uberti High Wall i 45-70 Gov kan eksempelvis erverves til noe slikt. Eller en Sharps!

 

4. Single shot buffalo. Samme som over, men med svartkrutt.

 

5. Muzzle loader. Enhver munnlader som skyter svartkrutt, eller svartkrutterstatning. 

 

6. Bolt action. Gammel Krag eller Mauser.

 

7. Bolt action optics. Samme som over, med optikk

 

Så 7 long range klasser som gir ervervsrett til 6 våpen! 

 

Og så kommer main match, wild bunch og speed - det blir fort mye stæsj :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...