Jump to content

Rådyrgeit med følge?


EdvardB

Recommended Posts

Hei

Som ny rådyrjeger så lurer jeg på om det er noen erfarne jegere som har peiling på rådyr og som vil dele noen tanker?

Fremover så har jeg valget om hvile dyr jeg kan skyte, da det ikke er fastsatt spesifikt hvor mange bukker og geiter man kan skyte, kun totalen som er satt. Jeg har hørt at man kan sette seg i skogen og lokke med kontaktlyd av kje. Om jeg ikke tar feil så kan rådyrgeiter da komme løpende, men da kommer jeg til et spørsmål; jeg vet at hjort kan legge igjen kalvene sine tidlig i sesongen, så en enslig kolle er ikke nødvendigvis uten kalv, gjelder dette rådyrgeiter også? Eller kan man anta at om man ser en enslig geit i disse tider (sent September), så har den ikke fått / mistet kjeet sitt, og det ikke blir liggende et enslig kje i skogen?

 EB

Link to comment
Share on other sites

Hvis ei rågeit med kje blir jaget av hund eller presset av en rekke drivere kan hun legge igjen kjeet/kjeene. Hvis du er for deg selv i skogen og lokker ved å imitere kjeets kontaktlyd vil jeg si det er svært lite sannsynlig at geit med kje kommer alene. Det er ikke vanlig å sette fellingskvoter på antall bukk, geit og kje for rådyr. Men generelt er det god praksis å spare voksne produksjonsdyr, og heller skyte bukk og kje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...