Jump to content

Rust Tikka T3X Wild Boar


Erik94

Recommended Posts

Hallo. 
 

Kjøpte ei Tikka T3X Wild Boar i våres. 
 

Skutt ca 100 skudd med børsja og pussa mellom hver skyting. Har nok vært litt kjapp med å sette børsja rett i skapet som står i kald kjeller. 
 

Ser inni glide/låsekassa at det har dukka opp noen røde/oransje flekker som kar seg gnus bort med tørr pusselapp. Er detta mest sannsynlig litt overflaterust pga fukt? Tørrpussa kassa også før jeg setter bort hver gang. 
 

Vil rødsprit ta knekken på problemet om man pusser reint med det?

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si hva flekkene er, muligens overflaterust. Er det slike flekker andre steder på våpenet? Våpenskap i en kald (rå) kjeller med dårlig ventilasjon er langt fra optimalt, er kjelleren tørr og godt ventilert kan det gå bra. Noen plasserer også en varmekilde inne i skapet, men temperaturen er ikke så viktig så lenge luftfuktigheten ikke er for høy. Men jeg skjønner ikke vitsen med å tørrpusse kassa før våpenet settes bort? Våpenet må være helt tørt når det settes i skapet, og jeg påfører alltid et tynt lag med olje på alle flater jeg kommer til, inkl. løpet, når det settes bort for lengre tid. Så tørrpusser jeg låskasse, kammer og løp før jeg skal bruke våpenet. Har du fått rustflekker inne i låskassa på blanke (ikke brunerte) flater ville jeg forsøkt å pusse dem bort med fin stålull (uten såpe). Så passer du på å olje disse flatene hver gang våpenet er brukt.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites


 

Har vært noen småflekker på utsiden av løpet også, men de pussa jeg bort og satt inn med ett tynt lag olje. Ikke kommi noe etter det. Så er nok litt overflate rust kan tenkes ja.

 

Jeg har tørrpussa og ikke olja inni kassa, fordi jeg har vært usikker på om jeg får alt helt tørt før skyting igjen, men da skal jeg prøve det nå ikveld. Pusser du da med vanlig stålull og litt vann? 
 

Takk for gode svar!

Edited by Erik94
Link to comment
Share on other sites

Rødsprit er å be om rust, du fjerner allmolje/fett..

 

Smør rikelig med olje, tørk av overskuddet med en ren fille/klut. Det eneste du trenger tørrpusse før skyting er løp og kammer.

 

Dette funker, holder rust unna og smører, spray dugelig på en fulle og dra over stålet. https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/beskyttende-tetningsmidler/beskyttelsesolje-2000036004

 

 

Mange fler jaktvåpen er ødelagt av feil puss enn manglende puss...

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Erik94 said:

 

Jeg har tørrpussa og ikke olja inni kassa, fordi jeg har vært usikker på om jeg får alt helt tørt før skyting igjen, men da skal jeg prøve det nå ikveld. Pusser du da med vanlig stålull og litt vann? 
 

Takk for gode svar!


om det ligger igjen litt olje i løpet når du skyter første skuddet er ikke så farlig. Den treffpunkt forandringen på det ene skuddet er minimal hvis det er snakk om skudd på storvilt/trening.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det skal være olje på stålet på et våpen, «rustfritt» eller ikke. Tørt stål mot stål er nei, nei, nei på bevegelige deler, men bør påføres overalt uansett, for korrosjonsbeskyttelse ( muligens med unntak av pipeinnfesting på STR ol). Det skal heller ikke være så mye at det renner eller spruter rundt. Avtrekk bør ikke oversmøres. Kan ikke se at det normalt er behov for å bruke kjemi som fjerner rester av olje helt i løp eller kammer, iaf ikke på et jaktvåpen. Korrosjon igjen. En tørr pusselapp eller propp før bruk, fjerner evt overskudd, men det ligger fremdeles igjen en beskyttende oljefilm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...