Jump to content

prisstigning på ting og tang


høggern

er høy dollar/eurokurs bare et argument forhandlere bruker for å flå oss vanlige forbrukere?  

165 members have voted

  1. 1. er høy dollar/eurokurs bare et argument forhandlere bruker for å flå oss vanlige forbrukere?

    • ja
      94
    • nei
      56
    • vet ikke
      15


Recommended Posts

Det enkle faktum er at Norge er et rikt land med sterke forbrukerrettigheter og høyt prisnivå, det gjør en del med prisnivået. I en del tilfeller kunne man sikkert høvlet marginene enda mer, men når folk flest faktisk er villige til å betale det norske forhandlere vil ha så er jo saken grei. Den eneste grunnen til å sette ned prisen er hvis man da kan øke volumet så totalinntektene går opp, man leker da ikke butikk.

Link to comment
Share on other sites

[Jeg ser at du til stadighet nevner et firma, som gjør hverdagen din lettere. Hva gjør du den dagen dette firmaet har gnagd av livsnerven til de fleste mindre konkurentene, du er ikke så naiv, at du tror de kommer til og konkurere på pris med seg selv?

om det er xxl du mener,så gjør de ikke hverdagen min lettere. men de gjør det innimellom billigere å kjøpe ting jeg har lyst på.

er jeg naiv når jeg tror/mener at de som ikke kan konkurrere enten på pris eller på service sannsynligvis vil bukke under etterhvert, men at det neppe blir så mange at xxl får monopol på jakt/fiske/friluftsutstyr?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje enkelte utnytter kurser for å tjene litt ekstra, men i ein bransje med litt pressa marginer, så er vel i grunn ikkje det så rart at dei vil tjene litt heller. Fleire og fleire bestiller frå utlandske sider, hvis dei ser at prisene er kanskje ned mot 1/3 av Norske priser.

Enkelte kjøper konsekvent i utlandet fordi det er billigere, uansett om det er snakk om få kroner eller tusenlapper.

 

Det som eg synst er det største problemet, er sistnevnte over her. Som går over landegrensene for å spare få kroner. Å drive butikk i Norge er dyrt, og når fleire og fleire handler i utlandet, fordi det er billigere, så går omsetningen til Norske butikker nedover, og dei må kanskje ty til metoder som kurser, for å tjene nok penger til å holde drifta.

Samme er det i bransjen som eg jobber ( kontor/data) der folk hopper til nærmeste Elkjøp/Expert butikk, for å kjøpe varer over disk, av ein fjortis som ikkje veit kva han selger ein gong.

Men når dei skal ha service, då er vår butikk god nok, fordi der dei kjøpte den varen, ikkje kan eller har peiling på å fikse det. Og så klager dei attpåtil, når dei ser at me skal ha betalt for servicen også...

Folk krever billigere varer, og betre service, det kjem ein dag når kurvene møtes, og det blir totalt kræsj.

Link to comment
Share on other sites

Så tanken om å faktisk yte service ovenfor en kunde ringer ikke? Hvor handler jeg gang nummer 2? Der jeg føler meg "lurt" eller hos den som faktisk ville yte litt over normalen?

 

For å si det på en annen måte - det er ikke lenge siden det ble varslet oppgang på både det en og det andre pga. at råvareprisen hadde steget så voldsomt - les metallprisene. Pr. idag er disse prisene stort sett halvert eller mer. Skjer det noe?

 

Poenget er egentlig enkelt. Det som beskrives her kan best beskrives som et oligopol, og det kan gå bra lenge helt til mange nok skjønner, eller har muligheten, til å gjøre noe med det. For min egen del er det en grunn til at det aller aller meste handles over nett fra utlandet. Noen få norske butikker/børsjemakere bruker jeg - nettopp fordi de leverer noe ekstra. Ikke nødvendigvis billigst, men noe ekstra. Service koster alltid, det må jeg få legge til, men det burde alltid ligge i en butikks interesse og også holde på kundene sine. Det er kunden man lever av, og følgelig for. Ikke motsatt. Grådigheter er hovedårsaken til at vi står med beina godt planta i denne etterhvert så berømte finanskrisen vi enda kun har sett konturene av.

 

My 2 cents...

Javisst! Man bør få gode priser og god service som kunde, og man skal definnitivt bli tatt vare på. Men en bedrift må få tjene såpass med penger, at det i det hele tatt er driftsgrunnlag til og serve kunder også senere. Hva skal man med kunder, dersom driftsgrunnlaget alikevel forsvinner?

Jo, da kan kunden fortsette og handle "over there", vel vitende om at grådigheten fortsatt lever.

Link to comment
Share on other sites

[Jeg ser at du til stadighet nevner et firma, som gjør hverdagen din lettere. Hva gjør du den dagen dette firmaet har gnagd av livsnerven til de fleste mindre konkurentene, du er ikke så naiv, at du tror de kommer til og konkurere på pris med seg selv?

om det er xxl du mener,så gjør de ikke hverdagen min lettere. men de gjør det innimellom billigere å kjøpe ting jeg har lyst på.

er jeg naiv når jeg tror/mener at de som ikke kan konkurrere enten på pris eller på service sannsynligvis vil bukke under etterhvert, men at det neppe blir så mange at xxl får monopol på jakt/fiske/friluftsutstyr?

 

Det var svaret på ett av spørsmålene, hva med resten? :roll:

Link to comment
Share on other sites

du ha svar på spørsmål for spørsmål? kan godt gi deg de svarene.

Hva jobber du selv med? Uansett, hva du driver med, om du er selvstendig eller jobber for et firma, ville du ikke gjort det du kunne for at firmaet tjente penger og samtidig sikret arbeidsplasser??

Slik du fremstiller saken i denne sammenheng, virker det faktisk på meg som om du kun tenker på deg selv.

hva jeg jobber med er i mine øyne irrelevant.

 

ja firmaer må tjene penger. men å bruke argumentet at "vi må skru opp prisen ut pga at kursen på dollar eller prisen på råvarer er høy" å samtidig ikke gjøre noe med det når da dollar eller råvarer er lavere.... vel det forteller meg at det argumentet ikke er noe annet en god grunn til å skru opp priser men aldri skru de ned. jeg hadde hatt full forståelse for at de skrudde opp prisen som en følge av høy dollar eller høy råvarepris dersom de da reduserte prisene ved svak dollar eller billige råvarer. da hadde det hengt sammen.

 

å ja, jeg tenker nok på meg selv. gjør ikke du det?

 

Faktumet er det, at man kan aldrig garantere for økonomi i en bedrift, enten det dreier seg om produkter eller tjenester.

Drømmen til de fleste bedrifter, er og gjøre det bra i dag, og å sikre morgendagen. Det sier seg selv at dette ikke er mulig dersom man ikke tjener penger på det man gjør. Stikk fingeren i bakken og innse at bedrifter må tjene penger, eller så forsvinner de. Er det det du vil?.

ja jeg vet at man ikke kan garantere noe for framtida.

alll vel sikre seg som best de kan.

jeg svarte tidligere at de som ikke enten kan levere service som er intressant for kunden, eller levere til tilnærmet like lave priser som de billigste vil nok kunne forsvinne fra markedet.

om bedrifter ikke tjener penger vil de vel forsvinne etterhvert. det er bare sånn det er.

 

Det har vert noen svært fordelaktige år rent økonomiskt i Norge nå, men hva skjer i framtiden,vet du det? Antagelig ikke, det gjør ikke de fleste andre heller, men de aller fleste vet at framtiden ikke ser like økonomiskt lys ut. Er det da så vanskelig og forstå at folk gjør det de må for og sikre framtidig drift,både for seg selv og de ansatte??

nei det er ikke vanskelig å forstå at folk vil sikre seg økonomisk. hva som skjer framover er vanskelig å si for meg iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Høggern skrev : "ja firmaer må tjene penger. men å bruke argumentet at "vi må skru opp prisen ut pga at kursen på dollar eller prisen på råvarer er høy" å samtidig ikke gjøre noe med det når da dollar eller råvarer er lavere.... vel det forteller meg at det argumentet ikke er noe annet en god grunn til å skru opp priser men aldri skru de ned. jeg hadde hatt full forståelse for at de skrudde opp prisen som en følge av høy dollar eller høy råvarepris dersom de da reduserte prisene ved svak dollar eller billige råvarer. da hadde det hengt sammen.

 

å ja, jeg tenker nok på meg selv. gjør ikke du det?

_____________

Svar : jo, jeg gjør nok det, tror du ikke bedrifter gjør det samme?

 

Høggern skrev : "ja jeg vet at man ikke kan garantere noe for framtida.

alll vel sikre seg som best de kan.

jeg svarte tidligere at de som ikke enten kan levere service som er intressant for kunden, eller levere til tilnærmet like lave priser som de billigste vil nok kunne forsvinne fra markedet.

om bedrifter ikke tjener penger vil de vel forsvinne etterhvert. det er bare sånn det er.

_____________-

Svar :Helt enig med deg også her, men hva gjør vi når forretningene vi trenger for og få tak i utstyret vi vil ha forsvinner?

Nei, så lenge det er etterspørsel, så vil folk fortsette og tjene penger og SÅNN er det bare.

 

Høggern skrev : "nei det er ikke vanskelig å forstå at folk vil sikre seg økonomisk. hva som skjer framover er vanskelig å si for meg iallefall.

_______________________

Svar :Og for og sikre seg økonomisk i framtiden for en Norsk bedrift så må den tjene penger, ikke bare omsette de. Det kan du i hvertfall notere deg for framtiden!

 

Konklusjon :Hva som er grådigst, i denne sammenhengen, leverandør eller forbruker, tror jeg ganske sikkert kommer til og forbli en debatt, men hverken forbruker eller leverandør jobber gratis.

 

Så til det siste spørsmålet mitt, som jeg annser som relevant.Hva jobber du med? Du svarte. " hva jeg jobber med er i mine øyne irrelevant."

Egentlig er det ikke det. Dersom du har jobb, og denne jobben utføres i en bedrift som ikke tjener penger. Hva skjer da? Jo, da mister du jobben. Som arbeidsledig, hva da med kjøpekraften? Fortsatt "god kunde"?

Samme spørsmål, omvendt vinkling. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder varer og råvarer, så kan disse være innkjøpt både med dyr kurs og med rimlig kurs. Med høye råvarepriser og med rimlige råvarepriser.

 

Man tar uansett til enhver tid, det en tror markede er villig til å gi.

 

Er man heldig med innkjøpslottoen, kan man enten tjene mer per enhet, eller skaffe seg konkuransefordeler ved å gi tilbud.

 

Er man uheldig, kan man risikere å måtte selge uten fortjeneste, eller regelrett med tap for å bli kvitt varen (det er dyrt å sitte med lager).

 

Noen har handlet inn billigt, men justerer likevel opp for kurs. Hva så, det hele handler om hva vi som forbrukere er villig til å betale. Eller om nok forbrukere er villig til å betale det den enkelte butikk vill ha.

 

Synes også det er rart mange ikke vurderer inn den sterke reklamasjonsretten man har her til lands. Det er også ting som må inn i importørens regnestykke.

 

Jeg vurderer om tingen jeg vil ha kan skaffes i norge, og om den blir så kostbar at jeg selv ikke er villig til å bære risikoen eller ei. Før jeg eventuelt handler ute.

Link to comment
Share on other sites

=> urogallus:

ja jeg vet at bedrifter må sikre seg økonomisk. det gjør de ved å tjene penger. jeg mener de skal tjene penger. det jeg synes er rart er at høy råvarepris eller høy dollarkurs skal påvirke prisene med omtrent umiddelbar virkning. mens lav råvarepris eller dollarkurs som oftest aldri påvirker prisene....

Link to comment
Share on other sites

Kosten på 1 Euro har ligget lenge stabilt på ca. 8 nok, NÅ er den 9,563.

 

Feks, Blaser ,Sauer, Zeiss m.m kjøpes inn i Euro fra de norske butikkene.

 

Dersom kostpris på en zeiss victory diavari 1,5-6x42 er 1000 Euro betalte butikken 8.000 kroner for denne

for 6-7 mnd siden. Idag må butikken betale 9.563 kroner for denne. forde om Zeiss ikke setter opp prisene

sine til de norske butikkene.

 

De største kjedene som normalt selger med lav margin får svi mest på pungen, og må nødvendigvis justere prisene på disse produktene.

Link to comment
Share on other sites

USA

Dollar

1 USD/nok

gjennomsnittskurser:

5,8600-2007

6,4180-2006

6,4450-2005

6,7372-2004

7,0824-2003

7,9702-2002

8,9879-2001

8,8058-2000

7,8047-1999

7,5465-1998

 

så selv om dollaren i dag er på nesten 8 kr, så er den ikke noe særlig over snittet de 10 siste årene.

 

euroen har ligget stabilt på ca 8 å ligger nå 1,5 høyere.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Fristende å dra opp igjen denne nå. Dollaren godt under 6 og Euroen stabil på 8-tallet igjen. Vi entrer snart et nytt år... :twisted:

Å prisene på ting og tang har enten nylig gått opp eller kommer til å gå opp.

Euroen er der den var for ca 2 år siden, dollaren likeså. Men jeg kan ikke se at de norske prisene har gått ned som en følge av lavere utenlandsk valuta. Selv om den gikk opp med begrunnelse høy utenlandsk valuta for en stund siden.

 

Meeen jeg har aldri vært blåruss så jeg har vel ikke peiling.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Jeg ser av avstemmingsresultatet at dette er å pisse i motvind.

 

Høgger'n mener alle er ute etter å flå han for mest mulig av sine surt oppsparte midler, og sikkert finnes de også, men de holder garantert ikke på med våpen og våpensalg.

 

Jeg har dratt fram dette før og gjør det gjerne igjen. Ting det er stort volum og høy hastighet på rullering av lager får merke valuta endringer fort. Nettopp fordi dette er varer som kommer månedlig til mange. Dvs ladekomponenter, Leidueammo, leirduer, 9mm ammo, 22 ammo, FMJ 223, 308 og til en viss grad 30-06 ammo. På slike ting er prisene ofte så presset at med en økning på 2-3% i varekost automatisk må overføres kundene om de vil ha disse varene levert i det hele tatt.

 

At prisene ikke reguleres ned pølsevev - ingen som har lurt på hvorfor 9mm ammo fra Magetch(Europriset), Leiduepatroner(Europriset) osv er mye lavere iår enn de var i 2009. selvfølgelig fordi prisene settes ned når kostanden på varen går ned.

 

At prisene ikke på langt nær alltid settes opp kan vi jo bruke Howa, Skb som ekspempler på, I 2008 var 100 Jpy = 4,85,-NOK i August. Mars 2009 var kursen 7,35,- Gikk prisene på de nevnte varene opp med 80% - nei det gjorde de ikke. Valutasmellen har nesten i sin helhet blitt dekket av importør leddet for å beholde varemerket i samme prissjikt som konkurrentene.

 

Om vi ser på prisen av billigste type 9mm ammo - CCI Blaser. Prisen på den i 2008 var fra 1,25-1,35,- ved kassekjøp. Da var $ kursen ca 5,-. Idag tror jeg ikek du finner den samme under 1,75,- Samme var vel tilfellet i årene før. Det er utrolig hva forutinntatte meninger gjør med oppmerksomheten. Du høgger'n legger tydeligvis kun merke til de tingene som underbygger ditt standpunkt. Var du genuint interessert i å finne ut av dette ville du samemnlignet priser direkte ikke bare synset at slik er det.

 

Når en ser hvor lett mange tyr til netthandel fra utlandet på alt som kan skaffes om det er 10-20% å spare, er det åpenbart at marginene i denne bransjen er mye dårligere enn sammenlignbare varer. Se på vintersport, generellt sportsutstyr osv. Det er ikke tegn på at det er penger å tjene når det i en hel bransje ikke er ett eneste eksempel på at investeringsfond, risk capital eller andre som kan tjene penger investerer i denne bransjen. Hadde markedet og inntjeningen vært på tilsvarende nivå som andre deler av sportsbransjen ville en sett samme utvikling i denne delen av bransjen som i resten. Men siden markedet er lite og lønnsomheten er lav er det for de som forvalter kapital ikke interessante investeringer.

 

Det som forbløffer meg er at ingen ser å utrolig mye mer de får for pengene idag enn for 20 år siden. Jeg har etterhvert holdt på med dette i snart 20 år på og av. Og det er rart at ingen klarer å huske tilbake mer enn 10 minutter. Jeg husker hva 9mm og 22 ammo kostet i 1990. Fiocchi 9mm fra Røgeberg koster fra 1,59-1,75 avhengig av volum. Fiocchi Maxac koster 1450,-/5000,-Jeg husker også hva en Remington 700 Adl kostet da den ble introdusert Jo 3990,- Hva koster en slik idag? Jo 3990,-. Eller hva en Howa 1500 med 2pnkt sikring og synt stokk kostert hos Aaserud i 1990,- jo 3375,- I dag Wby Vanguard hos XXL 2990,-

 

Merkelige greier dette her. I denne bransje klager "alle" kundene på høye priser. Børsemakere finnes ikke da de ikke kan leve av yrket. Og finnes det noen som tar 500,-/t inkl mva er det helt sykt. Mens å levere bilen på verkestedet til 700-900,-/t er det sjelden folk tenker over en gang. Bil må man ha. Eller El tjenester og kanskje spesielt materiell. Er det virkelig noen som tror det er mulig å gi 70% rabatt på noen vare i jaktbransjen uten ¨å legge til penger. I El er dette vanlig rabatt engros messig

 

Dette var ikke får å "disse" kunder eller på annen måte, men en kan ikke annet enn å bli litt oppgitt iblant når en ser hvor utrolig lite pris det blir satt på den jobben en gjør og hvor ensidig negative mange og dessverre flertallet i akkurat denne tråden er.

 

Jeg skulle også like å se hvor mange av de mest aktive i denne tråden som hadde giddet å jobbe 3000-3200t i året for 350' som nok er mer regelen enn unntaket for de få spesialbutikkene som er igjen. Og at det blir fære og færre kommer jo av akkurat dette - inntjeningen er for lav og de som kan og ikke lenger brenner nok for det de driver, eller kanskje fordi de har brent seg ut - bytter bransje.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...