Jump to content

Fartssperre ATV


M67

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en traktorregistrert ATV, en "Polaris Sportsman 500 HO", 2010 modell. Den ser ut til å være i god nok stand bortsett fra de obligatoriske skraper og sprekker etter bruk (jeg er på jakt etter den bakre "kåpa", plastkarrosseriet bak, om noen har den..)

Det eneste jeg synes er noe stresse med er at den går alt for fort. Fartssperra er selvsagt fjerna, og det er lite å finne om dette utover 14-isr på frakforum, og tuningfolk som skal 3000,- for å fjerne den.

 

ATVen skal brukes av kone og unger, til ting som ikke krever fart, og på vei, mellom hjem og "gård"/ stall. Her kunne fart være greit, men det er i tettbygd strøk, og på en strekning med hyppige kontroller av alt mulig. Derfor vil jeg ha alt lovlig - så jeg trenger ikke "du kan jo ikke ha fartssperre", "fartssperre er noe tull" - svar...
 

Vet noen hvordan jeg kobler inn igjen fartssperra? Såvidt jeg har forstått er den elektronisk.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Vet noen hvordan jeg kobler inn igjen fartssperra? Såvidt jeg har forstått er den elektronisk.

En 2010 modell har neppe elektronisk sperre, mener den kom i 2017/18 hos polaris? Min siste Polaris er vel en 2015 modell og den har en plastring tredd inn på fremre varioator, slik at den ikke kan ekspandere nok og gi maks hastighet. En helt idiotisk løsning som medfører at en må ha full omdrenning på motoren omtrent hele tiden. Alternativet er en sperre på gasshendelen, slik at en ikke får fullt pådrag. Men Youtube er en god hjelper- søk og en finner svar på det meste. 

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Er det mulig å lovlig fjerne fartsperre på en atv registrert for 40-60 kmt ? Altså omregistrering til kl b.

 

Hadde vert fint å kunne kjøre fartsgrensa når jeg skal på jakt å slippe å lage kø 👍

 

Dukker jo opp en og annen polaris eller can am som er B registrert men er langt imellom..

Link to comment
Share on other sites

Se her:

Vi forklarer de ulike registreringsformene for ATV og UTV i Norge (norsktilhengersenter.no)

 

Er vel nesten ingen ATV som blir registrert som B mer. Min er T3B men med toppfart 105kmh på grunn av ABS bremser. Denne skulle ifg forhandler(når jeg kjøpte den) kunne registreres ned til T3A slik at 16åringen skulle kunne kjøre den. Dette er en Can Am.

Edited by vux
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lurt å teste å finne ut hva man liker best ja. Falt for elektronisk gass, stillegående motor og ingen fartsbegrensninger. Har i ettertid byttet til større/grovere dekk og stivere (høyere) fjærer. Vekta om litt i variatoren også(girt litt ned).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hos Polaris ble jeg informert om at selv den største ATV’n med 90 hk kun kjørte Max 60 km/t. Dette betød lite da ATV er et terrengkjøretøy og svært lite egnet til kjøring på asfaltveier, sa de.

Hos Can-Am derimot ser jeg av annonser at svært mange modeller oppgir 105 km/t som lovlig hastighet.

For meg virker dette litt uforståelig og uten at de ville si det, må vel Can-Am ha et konkurransefortrinn her?

Hvorfor er det pålagt sperre på Polaris, men ikke så lav sperre på Can-Am? Har det noe med abs bremser å gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Sjøbonden skrev (4 timer siden):

Hos Polaris ble jeg informert om at selv den største ATV’n med 90 hk kun kjørte Max 60 km/t. Dette betød lite da ATV er et terrengkjøretøy og svært lite egnet til kjøring på asfaltveier, sa de.

Hos Can-Am derimot ser jeg av annonser at svært mange modeller oppgir 105 km/t som lovlig hastighet.

For meg virker dette litt uforståelig og uten at de ville si det, må vel Can-Am ha et konkurransefortrinn her?

Hvorfor er det pålagt sperre på Polaris, men ikke så lav sperre på Can-Am? Har det noe med abs bremser å gjøre?


https://powershop.no/atv-regler-2022/

Ja - 105km/t krever ABS :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...