M67 Posted August 13, 2020 Share Posted August 13, 2020 (edited) Jeg har kjøpt en traktorregistrert ATV, en "Polaris Sportsman 500 HO", 2010 modell. Den ser ut til å være i god nok stand bortsett fra de obligatoriske skraper og sprekker etter bruk (jeg er på jakt etter den bakre "kåpa", plastkarrosseriet bak, om noen har den..) Det eneste jeg synes er noe stresse med er at den går alt for fort. Fartssperra er selvsagt fjerna, og det er lite å finne om dette utover 14-isr på frakforum, og tuningfolk som skal 3000,- for å fjerne den. ATVen skal brukes av kone og unger, til ting som ikke krever fart, og på vei, mellom hjem og "gård"/ stall. Her kunne fart være greit, men det er i tettbygd strøk, og på en strekning med hyppige kontroller av alt mulig. Derfor vil jeg ha alt lovlig - så jeg trenger ikke "du kan jo ikke ha fartssperre", "fartssperre er noe tull" - svar... Vet noen hvordan jeg kobler inn igjen fartssperra? Såvidt jeg har forstått er den elektronisk. K Edited August 13, 2020 by M67 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berbu Posted August 13, 2020 Share Posted August 13, 2020 Usikker på hvordan det er gjort på denne, men du kan se under setet eller i nærheten av hjernen om ikke det ligger en kabel der som er klippet. Kobler du den sammen igjen bør sperren fungere igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
asterix Posted August 13, 2020 Share Posted August 13, 2020 1 time siden, M67 skrev: Vet noen hvordan jeg kobler inn igjen fartssperra? Såvidt jeg har forstått er den elektronisk. En 2010 modell har neppe elektronisk sperre, mener den kom i 2017/18 hos polaris? Min siste Polaris er vel en 2015 modell og den har en plastring tredd inn på fremre varioator, slik at den ikke kan ekspandere nok og gi maks hastighet. En helt idiotisk løsning som medfører at en må ha full omdrenning på motoren omtrent hele tiden. Alternativet er en sperre på gasshendelen, slik at en ikke får fullt pådrag. Men Youtube er en god hjelper- søk og en finner svar på det meste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vux Posted August 13, 2020 Share Posted August 13, 2020 Kanskje denne går an https://utvspeedsafe.com/collections/polaris? Innbiller meg at du da fortsatt får brukt de hestekreftene du har så lenge du er under fartssperra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AsgeirK Posted June 9, 2021 Share Posted June 9, 2021 Er det mulig å lovlig fjerne fartsperre på en atv registrert for 40-60 kmt ? Altså omregistrering til kl b. Hadde vert fint å kunne kjøre fartsgrensa når jeg skal på jakt å slippe å lage kø Dukker jo opp en og annen polaris eller can am som er B registrert men er langt imellom.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vux Posted June 9, 2021 Share Posted June 9, 2021 (edited) Se her: Vi forklarer de ulike registreringsformene for ATV og UTV i Norge (norsktilhengersenter.no) Er vel nesten ingen ATV som blir registrert som B mer. Min er T3B men med toppfart 105kmh på grunn av ABS bremser. Denne skulle ifg forhandler(når jeg kjøpte den) kunne registreres ned til T3A slik at 16åringen skulle kunne kjøre den. Dette er en Can Am. Edited June 9, 2021 by vux 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AsgeirK Posted June 9, 2021 Share Posted June 9, 2021 Så litt eldre atv'er kan en få B registrert, men ikke nye ? jaja får invistere i en henger og da Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vux Posted June 9, 2021 Share Posted June 9, 2021 Kan vel muligens registrere den til T3B og 60kmh hvis den i dag er T3A og 40kmh? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AsgeirK Posted June 9, 2021 Share Posted June 9, 2021 Har ikke kjøpt enda, men skal kjøpe snart er planen, t3b som blir mest aktuelt da, evt uregga Blir bare kjørt i skogen på jakt og opp i bygda til jobb. Can am outlander eller renegade du har ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vux Posted June 9, 2021 Share Posted June 9, 2021 outlander max xt 650. Liker lang utgave. Flipper ikke så raskt bakover når man skal opp elvekanter og bratte bakker 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AsgeirK Posted June 9, 2021 Share Posted June 9, 2021 Valget står mellom outlander 650 og polaris 570, får teste litt å se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vux Posted June 9, 2021 Share Posted June 9, 2021 Lurt å teste å finne ut hva man liker best ja. Falt for elektronisk gass, stillegående motor og ingen fartsbegrensninger. Har i ettertid byttet til større/grovere dekk og stivere (høyere) fjærer. Vekta om litt i variatoren også(girt litt ned). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AsgeirK Posted June 9, 2021 Share Posted June 9, 2021 Ja kjenner jeg meg selv rett så blir det vell byttet det ene og det andre på min å Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AsgeirK Posted June 9, 2021 Share Posted June 9, 2021 Kjærringa krevde ny bil før innkjøp av "leketøy" da .. ny jobb og nye problemer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vux Posted June 9, 2021 Share Posted June 9, 2021 Huff. Kravstor 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjøbonden Posted March 3, 2023 Share Posted March 3, 2023 Hos Polaris ble jeg informert om at selv den største ATV’n med 90 hk kun kjørte Max 60 km/t. Dette betød lite da ATV er et terrengkjøretøy og svært lite egnet til kjøring på asfaltveier, sa de. Hos Can-Am derimot ser jeg av annonser at svært mange modeller oppgir 105 km/t som lovlig hastighet. For meg virker dette litt uforståelig og uten at de ville si det, må vel Can-Am ha et konkurransefortrinn her? Hvorfor er det pålagt sperre på Polaris, men ikke så lav sperre på Can-Am? Har det noe med abs bremser å gjøre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tg1 Posted March 3, 2023 Share Posted March 3, 2023 Sjøbonden skrev (4 timer siden): Hos Polaris ble jeg informert om at selv den største ATV’n med 90 hk kun kjørte Max 60 km/t. Dette betød lite da ATV er et terrengkjøretøy og svært lite egnet til kjøring på asfaltveier, sa de. Hos Can-Am derimot ser jeg av annonser at svært mange modeller oppgir 105 km/t som lovlig hastighet. For meg virker dette litt uforståelig og uten at de ville si det, må vel Can-Am ha et konkurransefortrinn her? Hvorfor er det pålagt sperre på Polaris, men ikke så lav sperre på Can-Am? Har det noe med abs bremser å gjøre? https://powershop.no/atv-regler-2022/ Ja - 105km/t krever ABS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transporter Posted March 17, 2023 Share Posted March 17, 2023 Mulig du må ha en ny ECU uten at jeg kjenner fabrikanten. Her selger de ECU for ymse CF-Moto - disse er ikke godkjente for registrerte kjøretøy/traktorregistrerte. https://toppfritid.no/atv/tilbehør/trimdeler/ecu-for-cfmoto-cforce-850-unlimited-motorstyringsenhet-uten-fartssperre-107113-p0000010127 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.