Jump to content

Blodspor i motvind


Sonic

Recommended Posts

Gikk et blodspor i dag. Det var motvind første halvdel av sporet. Så hun tok overvær og kuttet sporet. Når hun da kom inn på blodsporet lengre fremme fulgte hun da dette i gal retning. Altså tilbake. Hva burde jeg gjort da?

Jeg tenker at på en blodsporprøve vil man jo ikke vite hvor sporet går, så man har ingen mulighet å vite at hun går tilbake i gal retning.

Og på en prøve vil antagelig sporet være lagt i en "U", slik at man får motvind på deler av sporet.

 

Jeg lar hunden gå delvis løs, slik at hun drar sporlinen etter seg selv. Dette fungerer bedre når hun skal rundere der det er mye trær. Er det noen regel om at man må holde i linen? Hun har ikke så mye fart i sporet at jeg ikke klarer å holde følge.

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, M67 skrev:

Spørs vel hvor lenge hun følger sporet i gal retning. Det er ikke uvanlig at de går noen meter bakover på et spor før de finner ut hvilken vei det går.

 

K

Hun fulgte det nok 50m i gal retning, og kom da ut av sporet der det var en vinkel. Kan ha vært pga det blåste en god del. Det var også veldig tørt i det området. I starten av sporet var det vått og hun fulgte sporet veldig fint der, de første 100 meterne. Selv om det var motvind og sporet ikke gikk snorrett fulgte hun det rett på. Problemer kom der det var tørt, og det var lagt inn to vinkler. Men hvordan kan hunden merke hvilken vei et spor går?

Jeg har tenkt på å ett gå et blodspor motsatt vei enn det ble lagt ut. Hvis vinden har snudd retning. Er det helt feil å gjøre?

Edited by Sonic
Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg ikke tilråde. Ifølge instruktøren på blodsporkursene vi har hatt med bikkjene våre på, så er dette en veldig enkel måte å ødelegge en hund på. Hun var veldig klar på at vi under ingen omstendighet måtte finne på å gå et spor motsatt vei.

 

Hun fortalte en historie om to luringer som skulle "teste" hunden til en tredjepart hun kjenner, for den var helt rå til å gå spor. Om de ikke visste bedre, eller om det var på ren jævelskap at de sende ekvipasjen ut motsatt vei, vet jeg ikke, men resultatet ble i hvert fall at den hunden aldri gikk et spor igjen.

 

Hunden vet av en eller annen grunn instinktivt hvilken vei sporet går, slik jeg forstår det (uten at jeg helt skjønner hvorfor), og det er tydeligvis en ferdighet man ikke skal drive på og pirke borti. 

Vi har i hvert fall valgt å ikke ta sjansen, og går alltid spor den veien vi legger det ut. Mulig noen andre her på forumet har mer kunnskap om nettopp dette enn meg, i så fall hadde det vært interessant å høre.

Edited by Runerene
Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Runerene skrev:

Mulig noen andre her på forumet har mer kunnskap om nettopp dette enn meg, i så fall hadde det vært interessant å høre.

Mer kunnskap har jeg nok ikke. Men jeg har sett noen hunder gå spor. Og at de følger et spor, blod eller ikke, 50m bakover er ikke uvanlig. Det er neppe noe som gir poeng på en prøve, men kanskje er det en del av læringen. Unge hunder, uerfarne hunder går nok oftere og lengre bakover. 
En basset jeg hadde var nokså god på spor, men den kunne godt finne på å snu og gå 5-10m bakover innimellom, det så nesten ut som det var for å sjekke at den gikk rett vei? Kom vi innpå et blodspor fra siden gikk den gjerne (og det har jeg sett mange andre hunder gjøre) løpe att og fram noen meter langs sporet, igjen, det så ut som det var for å finne ut hvilken vei det gikk.

Når man kommer inn på et 2-3 dager gammelt blodspor sånn, så kan en virkelig lure på hvordan de vet hvilken vei det går, men jeg aldri sett en hund bomme helt på det - og som det sies - det er ikke noe jeg ville tulla med...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hunden går sporet riktig vei fordi det siste avsatte sporet er ferskere enn det forrige. Det er selvfølgelig marginale forskjeller fra avtrykk til avtrykk, men de fleste hunder som sporer regelmessig finner raskt ut av dette. At hunden går f.eks 50 meter feil vei, kommer av at den trenger den forskjellen avtrykket gir i luktbilde på 50 meter for å finne ut at luktbilder blir svakere. 
 

I treningssituasjoner bør man aldri gå spor i motvind. Hvis hunden får løsninger på overvær, vil den ofte/alltid foretrekke å søke tilsvarende løsninger senere fordi det er enklere. Å gå spor i motvind er en sikker måte å gjøre en god sporhund dårligere på.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...