Jump to content

Megalink skjermbilde


Rønningen

Recommended Posts

Hei

 

Jeg vil anta dette har vært oppe før, men jeg fant det iallefall ikke. Jeg var en tur på skytebanen i går med nyinnkjøpt Sauer og Delta Stryker kikkertsikte, og hadde det som plommen i egget et par timer. Selvfølgelig brukte jeg en del tid på å se på megalink skjermen - og det er ikke alt der som er helt intuitivt for meg. Se vedlagte skjermbilde - spesielt tre ting jeg ikke helt skjønner:

  • Treff-verdi: Første tall/symbol er forståelig - men hva betyr tallet etter punktum? Eksempelvis 9.7; skjønner det er en 9'er, men skjønner ikke helt hva .7 skal bety? Det scores da ikke med tideler?
  • Jeg skjønner også avviket, pil og og venstre etc - men til høyre for anvisningen på siste skudd står tre små tall, i dette tilfeller "25 27 25" - Hva betyr disse?
  • Selve poeng feltet er også litt kryptisk - de store tallene som her er "11 44 48 0", noen som kan fortelle meg hva de betyr?

 

Jeg skjøt enkeltskudd, da jeg skjøt inn siktet, mulig bildet ser annerledes ut på serie - jeg tenke ikke på å sjekke når jeg var der..

 

Takk for hjelpen!

20200611_171823298_iOS (2).jpg

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Rønningen skrev:

Hei

 

Jeg vil anta dette har vært oppe før, men jeg fant det iallefall ikke. Jeg var en tur på skytebanen i går med nyinnkjøpt Sauer og Delta Stryker kikkertsikte, og hadde det som plommen i egget et par timer. Selvfølgelig brukte jeg en del tid på å se på megalink skjermen - og det er ikke alt der som er helt intuitivt for meg. Se vedlagte skjermbilde - spesielt tre ting jeg ikke helt skjønner:

  • Treff-verdi: Første tall/symbol er forståelig - men hva betyr tallet etter punktum? Eksempelvis 9.7; skjønner det er en 9'er, men skjønner ikke helt hva .7 skal bety? Det scores da ikke med tideler?
  • Jeg skjønner også avviket, pil og og venstre etc - men til høyre for anvisningen på siste skudd står tre små tall, i dette tilfeller "25 27 25" - Hva betyr disse?
  • Selve poeng feltet er også litt kryptisk - de store tallene som her er "11 44 48 0", noen som kan fortelle meg hva de betyr?

 

Jeg skjøt enkeltskudd, da jeg skjøt inn siktet, mulig bildet ser annerledes ut på serie - jeg tenke ikke på å sjekke når jeg var der..

 

Takk for hjelpen!

 

- Det scores med tideler. 10.9 er beste score - ikke i DFS, men på Megalink. 

- trykket som mikrofonene måler.

- 11 44 48 er det foregående seriene tror jeg (du kan velge masse alternativer her, langt inni menyer)

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Aha, da henger det på greip. Trykket mikrofonene måler, ja.. Huff så flaut, hvordan kunne  jeg være så dum at jeg ikke skjønte det.. ;)

 

Hvilken informasjon er det man som skytter kan utlede av dette? Estimere kulehastighet? Gjette på at noe er galt hvis tallene brått endrer seg?

 

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Rønningen skrev:

Gjette på at noe er galt hvis tallene brått endrer seg?

 

Gjette på at noko er gale dersom talla ikkje stemmer med kaliberet eller er vidt forskjellige, så vidt eg har forstått.

 

14 minutter siden, Vapenskjold skrev:

Men det er da viktig at våpenet er innskutt.

 

Som i at 'måler kun fart om du treff 10.x', eller den versjonsuavhengige 'rammeskudd på elektroniske skiver kan bli dyrt'?

Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, Rønningen skrev:

Hvilken informasjon er det man som skytter kan utlede av dette? Estimere kulehastighet? Gjette på at noe er galt hvis tallene brått endrer seg?

Nei, du kan ikke utlede hastighet. Trykkverdiene sier noe om skiva fungerer som den skal. Hvis verdiene endrer seg mye, er vanligste årsak at båndet har stoppet, og det har blitt et stort hull i båndet.

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Rønningen skrev:

Aha, da henger det på greip. Trykket mikrofonene måler, ja.. Huff så flaut, hvordan kunne  jeg være så dum at jeg ikke skjønte det.. ;)

 

Hvilken informasjon er det man som skytter kan utlede av dette? Estimere kulehastighet? Gjette på at noe er galt hvis tallene brått endrer seg?

 

De fleste slår av trykkvisningen. Den har med vedlikeholdsbehov å gjøre, og er meningsløs å presentere for skytteren.

Er de lave (<10 kanskje) så lekker skiva for mye.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...