Jump to content

Ha andres våpen hjemme...


hoodrobin

Recommended Posts

Vedkommende kan jo ta kontakt med lokalt politikontor og be de ta vare på våpna i ferieperioden, skulle kunne fungere det.

 

Edit:

 

§ 22-2.

 

5. Det er ikke tillatt å oppbevare registreringspliktige skytevåpen i ubebodd hytte, hus e.l. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær.

 

 

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-1963 ... tml#map008

Link to comment
Share on other sites

Vedkommende kan jo ta kontakt med lokalt politikontor og be de ta vare på våpna i ferieperioden, skulle kunne fungere det.
Det burde også gi det lokale politikontoret intrykk av at vedkommende er en meget seriøs våpeneier. Taktisk god løsning med tanke på fremtidige søknader.
Link to comment
Share on other sites

Vedkommende kan jo ta kontakt med lokalt politikontor og be de ta vare på våpna i ferieperioden, skulle kunne fungere det.
Det burde også gi det lokale politikontoret intrykk av at vedkommende er en meget seriøs våpeneier. Taktisk god løsning med tanke på fremtidige søknader.

 

Bortsett fra at ditt lokale politikammer med 99% sikkerhet vil si "nei takk". Det gjorde de med meg for mange år siden, da jeg spurte. De kunne ikke ta på seg å være oppbevaringsboks for våpeneiere. Og igrunnen er det ikke noe å si på det heller. Og saken endte opp med å bli en god historie. Det jeg gjorde dagen da vi skulle på 4 ukers "walk about" med familien, var å pakke 3 børser + en Browning Buckmark, en Ruger singlesix og en S&W mod 27 , sammen i ett ullteppe og dytte det under baksetet i min Ford Transit kombibil. Dette var lenge før jeg fikk våpenskap. Og så var det avgårde på tur. Kjørte noen fine sommeruker rundt i Sør Norge, før vi la turen til femunden. Og etter ett par dager ved Femundenden, fant vi ut at vi stikker over til Sverige en tur. Og det gjorde vi.Glemte jo alt som lå under setet. Det var ikke før vi satte kursen hjemover etter ei uke, og nærmet oss grensen, at bomben sprang i hodet mitt. Ullteppet under baksetet!!! :shock::shock:

Hva hvis ......

Var drittnærvøs da vi for over grensen hjem. Men som Max Manus sa det:"Det vil helst gå godt"

Link to comment
Share on other sites

Det dere helt sikkert kan gjøre, er at du oppbevarer vital del i ditt våpenskap, mens våpnene ligger igjen i hans leilighet.

 

Som hauk sa så tror jeg at om du prater med ditt våpenkontor så bør det nok gå i orden med denne løsningen.

Her kan ikke du bruke våpnet forde halvparten f. eks sleiden eller tønne ligger hjemme hos eieren.

Link to comment
Share on other sites

Det dere helt sikkert kan gjøre, er at du oppbevarer vital del i ditt våpenskap, mens våpnene ligger igjen i hans leilighet.

 

Dette er vel så langt den "lureste" løsningen?

 

Ellers så står det jo som nevnt tidligere i tråden, "Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær."

Så det er i henhold til forskriftene ikke uforsvarlig å reise bort på ferie ol. mens man lar våpnene bli igjen hjemme. Men hvor forsvarlig det er i den virkelige verden, det får bli opp til hver enkelt å avgjøre.

Link to comment
Share on other sites

regnes som bebodd også ved lengre fravær."

 

Dette skulle da være klart og tydelig, det er ikke noe problem å være fraværende i lengre tid, dette forutsetter imidlertid at våpnene ellers oppbevares ihht regelverket.

 

Lås ytterdøra, lukk vinduene og ta med nøklen til våpenskapet skapet når du drar og alle regler er fulgt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...