Jump to content

Bore opp hettelommer 308w subsonic


Mix

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle prøve meg med lading av 308 sub.

N32C krutt 180gr Sierra Pro Hunter RN kuler CCI LR hetter.

Ser noen anbefaler å borre opp "flash hole" i hettelommer med 3,5mm bor.

Har dette noe for seg ? Erfaringer ?

Link to comment
Share on other sites

På 5.5.2020 den 21.23, Mix skrev:

Tenkte jeg skulle prøve meg med lading av 308 sub.

N32C krutt 180gr Sierra Pro Hunter RN kuler CCI LR hetter.

Ser noen anbefaler å borre opp "flash hole" i hettelommer med 3,5mm bor.

Har dette noe for seg ? Erfaringer ?

Jeg borer ikke opp hettelommer (308Win). Bruker magnumhetter. Får god presisjon med 190gr NCC og Lapua sin subsonic-kule. Forferdelig med Nosler 220gr Subsonic BT. Har ei 40cm Bergara pipe med 1:8" riflestigning. 10.5gr N32C gir 300-310m/s.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bekrefte at magnetospeed fungerer fint med subsoniske ladninger. Jeg skyter masse subsoniske ladninger, men ikke med mantlede kuler- og det er noe litt annet. For hva det er verdt- jeg rører ikke tennkanalen, og bruker standard hetter. N32c, Vectan prima V, Vectan Ba9, Hodgdon universal og imr PB er mine krutt for fisladninger.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, spindrift skrev:

N32c, Vectan prima V, Vectan Ba9, Hodgdon universal og imr PB er mine krutt for fisladninger.

Takk for svar. Hvilke av kruttene synes du gir mest fyllingsgrad og jevnest prestanda ?

Flott at du deler erfaringer. Jeg er helt blank på sub ladninger.

Jeg bestillte N32C, men har ikke fått det i hus enda.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke syslet med subladninger på lenge, men husker jeg brukte små dotter av dacron fra en gammel boblejakke for å holde kruttet på plass bakerst i hylsa. Så for meg at jeg fikk jevnere tenning, i stedet for at det lille med krutt raslet tilfeldig rundt i hylsa. Funket bra på mine ladninger. Som sagt, lenge siden. Andre sitter sikkert inne med gode erfaringer uten dacron. 

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, Mix skrev:

Hvilke av kruttene synes du gir mest fyllingsgrad og jevnest prestanda ?

N32c gir klart høyest fylningsgrad. Men jeg har ikke sett noen klar sammenheng mellom fylningsgraden og presisjonen. Det kan forsåvidt ha sammenheng med at jeg skyter disse ladningene under så like betingelser (liggende på magen, på skytbanen). Det kruttet jeg kanskje har fått best presisjon med så langt i .308- sub, er Universal (men det er også det jeg har brukt mest...). 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd N310, 320, 340, og N32C, og har ikke sett forskjell på hverken hastighet eller presisjon. Man får ofte nokså jevne hastigheter, men presisjonen blir ikke helt som med vanlige ladninger, mer som med 22LR, og knapt det kanskje, men ikke langt fra isåfall.
Presisjonen er veldig kuleavhengig, også med kuler som etter teori skal være helt stabile.

I 1:12" løpet måtte kulene være butte, fikk gode resultater med 170gr Mega, og 168gr NCC kappet av der blykjernen slutter. Med spissen på var det hagle. I 1:8 løpet, som sagt over. Med en ASA Utra SL5i er dette stillere enn 22LR og matchammo, og ca like presist - men betydelig vanskeligere å skyte godt med. Det er en del rekyl (5ggr mer enn i 22LR iht matematikken) og kula er like lenge i løpet.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...