Jump to content

Perfekt kule til rifledrilling i 8x57IRS?


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg har en rifledrilling på vei I 8x57irs. Jeg har en hagledrilling i samme kaliber fra før, og har ladet rundneset trad blyspiss til den. Rifledrillingen er regulert med 12,6 gram Oryx. Jeg vil gjerne bruke en kule med litt bedre flyveegenskaper. Og kanskje noe lettere. Jeg ser på Robosoft at en svenske har ladet med Barnes 180 grains tsx med 44 grains N140 i en merkel 961. Hva tenker dere om denne ttsx kula i et løpssett med lodda løp? Dette er en Merkel 961ls, godkjent for stålhagl i haglepipa. Sterk konstruksjon. Noen med erfaringer?

 

Skarvekongen og jjckd har donert kuler for testing, så jeg har ttsx, accubond og woodleigh å teste noen ladninger med. Ladedata på pm hadde vært fint, om noen har erfaringer. Det blir slappe ladninger her. Får jeg ikke god samskyting uten å lade hardt så blir det en annen kule. 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Du får vel høyere hastighet med ei 160 grs TTSX og den har bedre BC enn ei 180 grs TSX. Hvor mye det har å si med flyveegenskapene på slappe ladninger skal jeg ikke uttale meg om, men er litt fristet til å si at i det kaliberet og med slapp ladning så snakker vi vel mer om krumbane 😎 Neida, men om jeg simulerer noen ladninger i QL så ser det ut for at 160 grs ligger +/- 40 m/s høyere i hastighet med samme trykk, når jeg har holdt trykket rundt 2800 bar. Alt er ca tall og gjort i farten, men det bør gi en liten pekepinn uansett. Om du får til samskyting med den kula med lavt trykk, se det veit da fåglarna.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Husk at TTSX gjerne trenger litt fart for å ekspandere ordentlig. Min erfaring med TTSX er uansett at den ihvertfall ikke lager høyere trykk enn andre kuler, og kraften for å gravere rifling i rillene på den er helt sikkert mindre enn det som skal til på mange harde konvensjonelle kuler.

 

K

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Njææææ mellom N140 og N150 ser det ut til på Norma sin tabell. 
kan jo bruke N140, men Vith krutt varierer så mye fra lot til lot. Hadde vært fint å finne en standardladning som kan holdes uten mer eksperimentering. 

BE9EA967-72B6-40E4-A3C1-7483AADA5EB4.jpeg

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

M67, vith oppgir data for tre kuler, med 140 krutt. Hvilken synes du jeg skal ta utgangspunkt i? 180 grains naturalis kanskje? Makslading på 43,7. Han på Robosoft som ladet 180 grains tsx brukte 44 grains 140. Men man skal jo ikke stole på ladedata funnet på nett. Han oppga heller ikke hastighet.  

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

En moderat ladning med 203B til 160 grs TTSX gir ca 90% fyll i hylsa. Dersom du lader med URP så vil du får 98-99% og omtrent samme hastighet/trykk og en litt annen trykkoppbygging. Om det har noe å si? Veit ikke. Noen mener det - andre ikke. Ei dobbeltrifle kan ha så mange sære innfall at det kan godt hende. Kanskje 961L har justering av treffpunkt også? I så fall er jo ikke det med samskyting noen problemstilling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker kun n150 til 8x57 JS/JRS og syntes jeg får veldig jevne ladninger. Ser at jeg bruker samme kruttmengde for Accubond/CC og Oryx og at v0 for de respektive ligger innenfor +/-2 ms. Begrenset datagrunnlag tatt i betraktning så vil jeg si v0 er lik for Accubond, CC og Oryx med samme kruttmengde. Med 44grs N150 får jeg 702ms i kombien og med 48,5grs N150 får jeg 763ms i R93. Col 75mm. Ser at hastighetene jeg får i kombien ligger høyere med en mindre kruttmengde enn hva ladeboka opererer med. 

 

Har ikke ennå fått testet Woodleigh men hadde tenkt å ta utgangspunkt i ladedata for Norma Alaska. Håper på å finne en ladning som gir jevn fart rett rundt 700ms.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...