Jump to content

Lading av ammunisjon til brekkvåpen.


rotorhead

Recommended Posts

Har tenkt å begynne å lade til brekkriflen min, en Haenel Jaeger 9, enkeltskuddsrifle i .308win med løpslengde 60cm.

 

Har ladet til boltrifler i flere år, men er usikker på brekkvåpen. Bør hylser helpresses, eller kan man gå for halspressing? Har forsøkt å helpresse, men syntes hylsene passer uansett hvor mye eller lite jeg presser de...

Noen som har noen hete tips til lading til disse våpen?

 

mvh Petter

Link to comment
Share on other sites

Passer de er det jo ikke noe problem. Men kan være lurt å teste etter hver gang hylsene er skutt om de må presses litt ekstra eller ikke :D

 

Jeg hadde en Brno ZBK 110 i 5,6x52R og halspresset kun i den da det gikk uten problem. Det samme men 222 rem i Tikka kombien.

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, spindrift skrev:

Og stoppet ca midt i tabellen, sånn for sikkerhets skyld. 

Enig, ingen grunn til å ligge i øvre sikt med ladninger i bryte våpen. Det gir kun ekstra slitasje på våpen. Finn ladninger som gir god presisjon sånn midt på og du og rifle har det godt mye lengre ;) Lette enkeltskuddrifler er heller ikke snille med skulder når det er "atomladninger" i de :P    

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I følge A-Square sin ladebok, som kan betegnast som ein bibel for brytvåpen, er heilpressing viktig i brytvåpen. Det går stort sett alltid bra med halspressing. Men den gangen hylsen utvider seg for mykje og klamrer seg til kammeret, vil brytvåpen i mange tilfeller ikkje ha nok kraft i ekstraktoren til å dra ut tomhylsen. Dette er nok ikkje så veldig farlig dersom rådyret skulle angripe. Litt større konsekvens når bøffelen vel samme taktikk, og du får ikkje ut tomhylsen.

 

For ordens skyld, eg halspresser stort sett alltid til drillingen min. Og A-Square sin ladebok finn du ofte på eBay til slikk og ingenting. Rundt 2-8 000,- er vanlig pris for ein godt brukt utgave. 

Edited by aresm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...